POSLEDICE (2018,SLO) - 8/10



Iz susjedne Slovenije stiže nam jedno ne i više nego ugodno iznenađenje, već jedno pravo malo filmsko čudo, socijalna krimi drama koja je bila i slovenski kandidat za Oscara. "Posledice" ili "Consequences", kako glasi naziv ovog filma za svjetsko tržište debitantski je dugometražni film slovenskog filmaša Darka Štantea (1975. godište), autora o kojem se na internetu baš i ne može pronaći puno, no pokazao je čovjek kako se slijede europski trendovi u europskoj kinematografiji. Podsjetio me ovaj film i stilski i tematski na realistične socijalne drame kakvih smo se posljednjih godina mogli nagledati iz Rumunjske, Rusije pa i Bugarske, autentične priče iz istočne i srednje Europe, koje nude sjajan uvid u stanje društva svojih država, a i prije no što se Štanteov film pojavio izazvao je prilične kontroverze i prozvan je prvim slovenskim queer filmom. Taj epitet "queer", "Posledice" su zaslužile jer se glavni (anti)junak Andrej, problematični 18-godišnjak zakači za vršnjaka kojeg će upoznati maloljetničkom zatvoru.

Andrej će u maloljetničkom zatvoru završiti jer njegovi roditelji više ne mogu izaći na kraj s njim. On je bahati, razmaženi i inatljivi klinac, jedinac iz naizgled dobrostojeće obitelji, kojem u životu nije falilo ni ptičjeg mlijeka, no on je na sve odlučio odgovoriti nenormalnim i divljim ponašanjem. Klinac je to koji je zaslužio dobru porciju šamaranja, starih odgojnih metoda kojima su se sličnim buntovnicima bez razloga generacijama izbijale gluposti iz glave, no očito je kako su mu roditelji popuštali u svemu, a to im se sada vratilo kao bumerang. Isto tako, da se naslutiti da Andrej nije glup mladić i da nije pokvarenjak, već sva sranja zbog kojih upada u probleme i zbog kojih je na koncu i izbačen iz škole, čini iz čiste obijesti i iz mladenačkog bunta, koji je kanalizirao u posve pogrešnom smjeru.

Zbog svog ponašanja on će završiti u maloljetničkom zatvoru poluzatvorenog tipa, gdje ima slobodne vikende i gdje se može slobodno kretati, a pokazat će se još jednom da su takva mjesta izvrsni poligoni za pretvaranje problematičnih i izgubljenih klinaca u prave kriminalce. Upoznat će ondje Andrej ondje još daleko gore tipove od sebe, a ovim zatvorom / popravnim domom vlada Željko, mladić za kojeg bi se slobodno moglo reći da je već pravi kriminalac. Ovaj mladi sociopat je oko sebe okupio skupinu ulizica i imbecila i oni ondje maltretiraju i iznuđuju slabije, a nakon što im Andrej pokaže zube i odupre im se, primit će ga oni u svoju ekipu. U društvu sa Željkom, u kojem će na svoju veliku žalost pronaći potpuno pogrešnog role-modela, Andrej će zabrazditi sve više i sve dublje u svijet ozbiljnog kriminala i sve će se ozbiljnije uvaljivati u probleme. Postat će on potpuno fasciniran i općinjen ovim manijakom i sociopatom, testosteronskim grubijanom i agresivcem, no ubrzo će se još jednom pokazati da je taj machizam samo paravan za latentnu homoseksualnost.

Kako će vrijeme prolaziti taj latentni homoseksualizam polako će početi izlatiti na površinu (kod Andreja se da naslutiti da igra za drugu ekipu već u uvodnoj sceni kad na nekom partyju završi u klinču s nekom djevojkom pa sve to neslavno završi), a Andrej će se zaljubiti u Željka. Taj vrsni manipulator koji gleda samo sebe tu će situaciju koristiti kako bi Andreja uvalio u još gore probleme, a Željkovu pravu prirodu Andrej će shvatiti tek kad bude prekasno. Nudi nam ovaj film malo drukčiji pogled na slovensko društvo i pokazuje kako su tamošnji klinci u istim problemima kao i klinci u ostalim društvima ovih prostora. Vidimo da se nisu samo kod nas potpuni izokrenule vrijednosti i da se taj turbofolk mentalitet nasilja, neukusa i kiča probio duboko i na zapad Balkana. Snimio je Štante "Posledice" u pravom naturalističkom, sirovom stilu tako da sve ovo izgleda dosta stvarno i neglumljeno, a sve pohvale za jako dobre uloge zaslužuju i mladi slovenski glumci Matej Zemljič i Timon Šturbej. 

Primjedbe