Iz susjedne Slovenije stiže nam jedno ne i više nego ugodno iznenađenje, već jedno pravo malo filmsko čudo, socijalna krimi drama
koja je bila i slovenski kandidat za Oscara. "Posledice" ili
"Consequences", kako glasi naziv ovog filma za svjetsko tržište
debitantski je dugometražni film slovenskog filmaša Darka Štantea (1975.
godište), autora o kojem se na internetu baš i ne može pronaći puno, no pokazao je
čovjek kako se slijede europski trendovi u europskoj kinematografiji. Podsjetio
me ovaj film i stilski i tematski na realistične socijalne drame kakvih smo se
posljednjih godina mogli nagledati iz Rumunjske, Rusije pa i Bugarske,
autentične priče iz istočne i srednje Europe, koje nude sjajan uvid u stanje
društva svojih država, a i prije no što se Štanteov film pojavio izazvao je
prilične kontroverze i prozvan je prvim slovenskim queer filmom. Taj epitet
"queer", "Posledice" su zaslužile jer se glavni (anti)junak
Andrej, problematični 18-godišnjak zakači za vršnjaka kojeg će upoznati
maloljetničkom zatvoru.
Andrej će u maloljetničkom zatvoru završiti
jer njegovi roditelji više ne mogu izaći na kraj s njim. On je bahati, razmaženi i
inatljivi klinac, jedinac iz naizgled dobrostojeće obitelji, kojem u životu
nije falilo ni ptičjeg mlijeka, no on je na sve odlučio odgovoriti nenormalnim i divljim
ponašanjem. Klinac je to koji je zaslužio dobru porciju šamaranja, starih
odgojnih metoda kojima su se sličnim buntovnicima bez razloga generacijama izbijale gluposti
iz glave, no očito je kako su mu roditelji popuštali u svemu, a to im se sada vratilo kao bumerang. Isto tako, da se naslutiti da Andrej nije glup mladić i da nije
pokvarenjak, već sva sranja zbog kojih upada u probleme i zbog kojih je na
koncu i izbačen iz škole, čini iz čiste obijesti i iz mladenačkog bunta, koji
je kanalizirao u posve pogrešnom smjeru.
Zbog svog ponašanja on će završiti u
maloljetničkom zatvoru poluzatvorenog tipa, gdje ima slobodne vikende i gdje se
može slobodno kretati, a pokazat će se još jednom da su takva mjesta izvrsni
poligoni za pretvaranje problematičnih i izgubljenih klinaca u prave
kriminalce. Upoznat će ondje Andrej ondje još daleko gore tipove od sebe, a
ovim zatvorom / popravnim domom vlada Željko, mladić za kojeg bi se slobodno
moglo reći da je već pravi kriminalac. Ovaj mladi sociopat je oko sebe okupio
skupinu ulizica i imbecila i oni ondje maltretiraju i iznuđuju slabije, a nakon
što im Andrej pokaže zube i odupre im se, primit će ga oni u svoju ekipu. U društvu
sa Željkom, u kojem će na svoju veliku žalost pronaći potpuno pogrešnog
role-modela, Andrej će zabrazditi sve više i sve dublje u svijet ozbiljnog
kriminala i sve će se ozbiljnije uvaljivati u probleme. Postat će on potpuno
fasciniran i općinjen ovim manijakom i sociopatom, testosteronskim grubijanom i
agresivcem, no ubrzo će se još jednom pokazati da je taj machizam samo paravan
za latentnu homoseksualnost.
Kako će vrijeme prolaziti taj latentni
homoseksualizam polako će početi izlatiti na površinu (kod Andreja se da
naslutiti da igra za drugu ekipu već u uvodnoj sceni kad na nekom partyju
završi u klinču s nekom djevojkom pa sve to neslavno završi), a Andrej će se
zaljubiti u Željka. Taj vrsni manipulator koji gleda samo sebe tu će situaciju
koristiti kako bi Andreja uvalio u još gore probleme, a Željkovu pravu prirodu
Andrej će shvatiti tek kad bude prekasno. Nudi nam ovaj film malo drukčiji
pogled na slovensko društvo i pokazuje kako su tamošnji klinci u istim
problemima kao i klinci u ostalim društvima ovih prostora. Vidimo da se nisu
samo kod nas potpuni izokrenule vrijednosti i da se taj turbofolk mentalitet
nasilja, neukusa i kiča probio duboko i na zapad Balkana. Snimio je Štante
"Posledice" u pravom naturalističkom, sirovom stilu tako da sve ovo
izgleda dosta stvarno i neglumljeno, a sve pohvale za jako dobre uloge
zaslužuju i mladi slovenski glumci Matej Zemljič i Timon Šturbej.
Primjedbe
Objavi komentar