UN PEUPLE ET SON ROI (2018,FRA) - 5/10



Stvarno se ne mogu sjetiti kad je neki film o tako zanimljivoj temi bio tako dosadan i naporan kao što je bila povijesna drama o francuskoj revoluciji Pierrea Schollera. Odlučio je ovaj autor u jedan film od dva sata utrpati apsolutno sva događanja vezana uz revoluciju od pada Bastille u srpnju 1789. godine pa sve do dekapitacije francuskog kralja Luja XVI četiri godine potom, a usput prikazati i sve zainteresirane strane. I samog kralja, i građane, jakobince i žirondince, valjda svaku osobu ponaosob koja se pojavila u Parizu u tom prijelomnom razdoblju, a sve je to rezutiralo prilično promašenim filmom. Nažalost, "Jedan narod, jedan kralj" kako bismo mogli prevesti naziv ove povijesne drame omašio je ceo fudbal, rečeno sportsko - komentatorskim žargonom jer Scholler je napravio fragmentarni i posve nepovezan film koji je doista bilo prilično naporno gledati.

Da situacija bude gora, djeluje sve to i previše teatralno, dijalozi su problematični ne samo iz razloga jer nepismeni građani povremeno filozofiraju kao da su Voltaire ili Pascal, već i zato što su posve neprirodni. S druge strane, apsolutno svi likovi su ostali visiti u zraku i autor kao da se nije mogao odlučiti hoće li ovaj povijesni događaj ispričati iz perspektive građana, kralja, skupštine ili revolucionara kao što su Robespierre, Danton i Marat. Pa ih je sve kao lopatom pobacao unutra pa smo tako od Marata u izvedbi legendarnog karakternog glumca Denisa Lavanta (Holy Motors) dobili najobičnijeg cirkusanta, Robespierre (Louis Garrel) samo nešto mudruje, a posebna enigma je sam kralj Luj (Laurent Lafitte). U prvoj sceni on tako iz nekih nepoznatih razloga pere nožice nekakvoj dječici, kao Isus svojim učenicima, a potom ga vidimo u još nekoliko bizarnih epizoda, kao kad mu se u snu javljaju njegovi prethodnici poput kralja sunca Luj XIV. Tko je on, zašto su se baš protiv njega pobunili građani, što je to grozno napravio, kako se nosio s tim, baš ništa od toga ovdje ne saznajemo.

Dobra polovica filma odvija se u skupštini, konventu, kako li se to već zvalo, gdje ti skupštinari stalno nešto mudruju i svađaju se, a s galerije im građani stalno dobacuju neke parole. Prati se i skupina revolucionarnih pučana, koje vodi staklar Ujo (Olivier Gourmet), a u toj ekipi je i mlađahna Francoise (Adele Haenel) te kokošokradica Basile (Gaspard Ulliel), kojem će u revolucionarnom duhu sve biti oprošteno i još neki očito ne toliko bitni ljudi. Uz svaki važan datum vezan uz revoluciju nešto se tu moralo spominjati, a revolucionari na trenutke izgledaju kao članovi hipi pokreta koji s cvijećem u kosi pjevajući marširaju na barikade. Tu su i one proljevaste patetične scene s dječicom s bajonetama u rukama koja jurišaju skupa s ostalim revolucionarima. Uglavnom, "Un peuple et son roi" mogao bi se uzeti kao primjer kako se danas ne bi smjeli snimati povijesni filmovi. Ovakve natrpane period drame možda su i mogle proći prije 50 ili 60 godina, no ne znam kome bi ovakvi pretenciozni, a posve beživotni i neživotni filmovi danas mogli biti zanimljivi. Ogromno razočaranje. 

Primjedbe