WOMAN AT WAR (2018,ISL) - 8/10



Halla je 49-godišnja dirigentica zbora, kojoj bi se upravo trebao promijeniti život jer su joj iz agencije za posvajanje javili da je njena aplikacija konačno stigla na red. Kako je aplikaciju za posvojenje Halla poslala prije dobre četiri godine, već je odustala od snova da će imati dijete, no umjesto da bude sretna što je konačno dobila zeleno svjetlo da se zaputi u Ukrajinu po siroče, to se nije moglo dogoditi u gore vrijeme jer ona se upravo sprema objaviti rat. I to ne bilo kakav rat, već ona se sama upustila u neravnopravnu borbu protiv multinacionalne korporacije, koja u brdima Islanda planira gradnju postrojenja. Kako Halla strahuje da će to postrojenje bitno uništiti okoliš, ova ekološka aktivistica odlučila je uzeti luk i strijelu te sabotirati električne vodove kako bi prekinula opskrbu strujom i na taj način poremetila planove investitora. No, njezin aktivizam i njena borba ne s vjetrenjačama, već s ogromnim električnim vodovima ubrzo će postati problem broj jedan za cijelu zemlju. Iako nitko ne zna tko je taj saboter koji opstruira planove razvoja i izgradnje, svi su složni da je ta osoba državni neprijatelj broj jedan. Njezin ilegalni aktivizam počinje se ubrzo uspoređivati s terorizmom Al-Qaede, islamske države i Andersa Breivika, a Halla je u velikim dvojbama jer ne zna na koji način uskladiti svoju borbu s budućim posvojenjem djevojčice iz Ukrajine.

"Kona fer i striđ", kako se u originalu naziva ova kombinacija pustolovine, komedije i drame, možda bi se najbolje mogla opisati kao prava komedija apsurda. Kao film koji problematiku posvemašnjeg zagađenja i uništenja prirode te klimatskih promjena obrađuje na duhovit i originalan način i to preko lika sredovječne žene koja se sama poput Don Kihota odlučila boriti s vjetrenjačama. Jasno da je njezin oblik aktivizma doveden do potpunog apsurda i karikature, no ima i tome puno simbolike jer svi ti pokušaji ekološki svjesnijeg dijela društva i njihova borba sa zagađivačima, upravo je takva. Dok velika industrija i dalje svijet zagađuje bez imalo srama i odgovornosti, nama se prodaju priče da ćemo nekorištenjem plastičnih vrećica spasiti svijet i utjecati na manje zagađenje i slične priče za malu djecu. Dok oni i dalje bez ikakvih zapreka uništavaju sve, raju se jebe s odvajanjem otpada i sa sličnim pizdarijama, koje će kakti spasiti planet od onečišćenja. No, da se vratim na temu.

Osim što se ističe svojim aktivističkim i problemskim štihom, "Woman at War" se pokazao i kao posve svjež, originalan, simpatičan, zabavan i duhovit film, koji je u Islandu pokupio apsolutno sve nagrade u izboru za najbolji film godine. To i ne čudi jer se scenarist i redatelj Benedikt Erlingsson pokazao kao čovjek s odličnom idejom i iznimno kreativnim pristupom. Osim što je fotografija čudo, što više i ne čudi kad su u pitanju islandski filmovi i krajolici su nenadmašni, Erlingsson je izveo i odličan štos s glazbom. Umjesto da glazba bude pozadinska, Hallu cijelo vrijeme u stopu prati mini-orkestar ili tercet ukrajinskih folklorašica koji proizvode gotovo sve zvukove, a povremeno se oni čak i uključuju u priču. Ne smije se zaboraviti ni glavnu glumicu Halldoru Geirhardsdottir, koja zapravo i nosi cijelu priču te je posve zasluženo da je bila nominirana za najbolju europsku glumicu godine. "Woman at War" definitivno je pravo osvježenje, jedan aktivistički feel - good film, koji na ležeran, ali upečatjiv način upozorava na možda i najveći svjetski problem. 

Primjedbe