AMERICAN FACTORY (2019,SAD) - 9/10



U Americi je oduvijek bila jedna od nagorih optužbi kad bi ti netko rekao da razmišljaš kao socijalist ili se ponašaš socijalist, a u izvrsnom dokumentarcu koji su snimili Julia Reichert i Steven Bognar vidjet ćemo kako američko kapitalističko društvo u odnosu na ono kinesko izgleda kao prava socijalistička utopija. Nakon kraha 2008. godine i propasti američke industrijske proizvodnje, posebice automobilske industrije, stotine tisuća ljudi ostalo je bez posla u krajevima gdje je ta teška industrija oduvijek bilo praktički jedino mjesto gdje su se ljudi zapošljavali. Tako je samo u tvornici General Motorsa u gradu Daytonu u Ohiu bilo zaposleno oko deset tisuća ljudi, a svi oni ostali su bez posla kad je proizvodnja ugašena. No, vrlo brzo nakon propasti američke industrije, u nekadašnjim pogonima GM-a i ostalih giganata pogone su počele otvarati Kinezi, a upravo to se dogodilo i u gradiću Daytonu. Pet godina nakon što je postrojenje GM-a zatvorena, pogon je kupio kineski milijarder i ondje otvorio tvrtku za proizvodnju vjetrobranskih stakala za automobile. Već krajem 2016. godine zaposlilo se ondje oko 2000 nekadašnjih GM-ovih radnika i u početku su svi oni bili oduševljeni i presretni jer konačno opet imaju posao. No, bit će to idila kratkog vijeka jer uvjeti će se potpuno promijeniti u odnosu na ranije, a Reicher i Bognar donose nam fascinantnu dokumentarnu štoriju o pravom sukobu poslovnih kultura i civilizacija.

I to način da se oni uopće ne miješaju u priču već je pokušavaju sagledati i predstaviti posve objektivno i ponuditi gledatelju da sam donese zaključak i prosudi što se to događa ne samo u Daytonu, Ohio, već i koja je problematika rada u cijelom modernom svijetu. Prema predviđanjima, do 2030. godine čak 375 milijuna današnjih radnih mjesta diljem svijeta će nestati zbog automatizacije proizvodnje i to je jedan od problema s kojima bi se morali pozabaviti budalaši koji nas vode. No, već sada je posve očito da je, nazovimo to, vrijeme blagostanja i sigurnosti za radničku klasu odavno završilo i da je stiglo posve novo vrijeme u kojem se svi moramo klanjati vrhovnom bogu, profitu. Tako i kineski gazda kad dolazi u posjet tvornici u SAD-u njega ne zanima ništa drugo osim profita i traži što prije da se kineski način proizvodnje primjeni i na američkom terenu. Taj kineski način proizvodnje podrazumijeva nikakvu zaštitu na radu, nikakvu zaštitu okoliša i prekovremeni rad koliko god je to potrebno, a na prvi spomen sindikata on upozorava da ako radnicima padne na pamet njegovo osnivanje, odmah gasi proizvodnju.

Vidjet ćemo ovdje kako su mnogi radnici koji su nekoć bili prava srednja klasa vrlo brzo nakon gašenja pogona GM-a doslovno završili na cesti, a kinesku tvornicu vide kao jedinu slamku spasa i povratak u život. Svi koji su se uspjeli vratiti na posao su presretni i prezadovoljni što uopće imaju zaposlenje te ih čak previše ne zamara ni činjenica da su nekoć u GM-u imali satnicu 29 dolara, a ovdje niti 13. No, kako će vrijeme prolaziti i kako će kineski vlasnici u tvornicu što brže pokušavati implementirati način proizvodnje svojstven u svojoj zemlji, radnici će postajati sve nezadovoljniji i sve bjesniji te će pokušati osnovati sindikat. S druge strane, Kinezi su sve nestrpljiviji jer tvrtka ne postiže rezultate koje su očekivali, američki radnici ne prihvaćaju njihov način rada onako kako su oni zamislili (Amerikanci rade sporo jer imaju debele prste, kaže jedan Kinez), a čude se kad ovi spominju zaštitu na radu ili brigu o okolišu.

Bit će to pravi sudar različitih ne samo civilizacija, već i poslovnih kultura i mindseta, a u to će se najbolje uvjeriti nekolicina američkih radnika koji će otputovati na izlet u Kinu, u matičnu tvornicu. Ondje će vidjeti radnike koji bez pogovora rade smjene od 12 sati, rade iznimno opasne poslove bez ikakve zaštitne opreme, svoje obitelji gotovo uopće i ne vide, a na početku šihte šef smjene svoje podređene radnike postrojava kao vojsku. I nitko od njih se ne buni. Posebni spektakl bit će njihov posjet velikoj novogodišnjoj fešti koju za zaposlenike organizira tvrtka (naravno da se svi tamo moraju nacrtati), koja se neće razlikovati puno od klasičnog komunističkog sleta ili skupa HDZ-a. Bit će to nevjerojatni kič u kojem će dječica pjevati pjesmice u čast vlasnika tvornice, a upriličit će se i masovna svadba radnika u tvornici. Tada će ti Amerikanci shvatiti kakav je to princip rada u Kini, zemlji kojom i dalje vlada komunistička partija i u kojoj je taj komunistički patos ostao duboko usađen u ljude. No, kako je ekipa bliska partiji pograbljala tvornice i sve najvažnije resurse i preko noći se pretvorila u milijardere, sada je sva državna i društvena infrastruktura upregnuta u produktivnost i proizvodnju.

Dok je u normalnom svijetu liberalnog kapitalizma načelno normalno da država nema veze s proizvodnim pogonima i privatnim poduzećima (osim u iznimkama), u Kini je to najnormalniji princip rada da država obilato subvencionira privatna poduzeća. Tako su sve te tamošnje načelno privatne firme pod strogom kontrolom države, a vlada ondje jedan užasavajući mutant sveg onog najgoreg kapitalizma i komunizma, koji ne samo prijeti da će se proširiti cijelim svijetom, već se i danas potpuno proširio. I došli smo dakle do toga da Amerika, oličenje liberalnog kapitalizma u kojoj samo kad netko spomene socijalizam pucaju prijateljstva i povlače se noževi, u odnosu na komunističku Kinu izgleda kao socijalistička utopija u kojoj radnici imaju prava, sindikate, godišnje odmore, zdravstveno osiguranje i što već ne.

Ubrzo će radnici u američkom pogonu Fuyao tvornice početi razmišljati o osnivanju sindikata jer im je potpuno jasno da Kinezi ondje žele primijeniti svoj način proizvodnje, a nikom od njih to ne odgovara. Nezadovoljstvo će se povećavati sa sve većim brojem ozljeda na radu, nebrigom za okoliš, produljivanjem radnog vremena uz istu plaću i pokušat će se oni organizirati u sindikat. Naravno da za to vrijeme kineski vlasnik i njegova uprava neće sjediti mirno već će na sve načine pokušati opstruirati osnivanje sindikata. Neće trebati proći puno vremena da se radnici potpuno podjele između onih koji su za i protiv sindikata, na što će bitno utjecati i otpuštanja onih koji će biti najglasniji i koji će se najžešće zalagati za sindikat. Plaćat će tvrtka milijune dolara konzultantskim firmama za lobiranje protiv sindikata, a na kraju će se u tvornici organizirati i glasanje o osnivanju sindikata.

Jedna od autorica ovog filma, Julia Reichert (do sada tri puta nominirana za Oscara za najbolji dokumentarac), još od početka sedamdesetih godina u dobrom dijelu svojih filmova bavila se problematikom rada, radničkih prava, socijalističkog pokreta u Americi i sličnim angažiranim temama. Za jedan od svojih posljednjih filmova, koje je također snimila s Bognarom, a u kojem se bavila zatvaranjem GM-ovim tvornica u Americi, bila je nominirana za Oscara za najbolji dokumentarac. Sada se nastavlja baviti istom tematikom i problematiku rada i budućnosti radništva uvodi u novo razdoblje. "Američka tvornica" spada u red onih velikih i važnih filmova, maestralno snimljenih i strukturiranih filmova koji se bave nevjerojatno važnom temom. Film je to koji otvara pregršt pitanja o tome što nas čeka u budućnosti, a uz koji je nemoguće ne razmišljati je li gore biti bez posla ili raditi loše plaćeni posao bez ikakvih prava i biti izrabljivan? Film je to vrijedan barem nominacije za Oscara, koji je već pokupio brojne nagrade na festivalima, između ostalih i onu za režiju u Sundanceu.  

Primjedbe