BLINDED BY THE LIGHT (2019,GBR) - 8/10



Ili sam ja i dalje nekako slab na te glazbene filmove koji dolaze u posljednje vrijeme ili je ova britanska coming of age humorna glazbena romantična drama smještena u Luton 80-ih godina doista toliko dobra, morat ćete prosuditi sami, a nakon niza stvarnih i nestvarnih glazbenika o kojima su se snimili fimovi, sada je stigao red i na The Bossa. I nije ovo biografski film o američkom glazbeniku Bruceu Springsteenu, najpoznatijem glasu radničke Amerike. Ni blizu, unatoč tome što "Blinded by the Light" naziv dijeli s njegovom poznatom pjesmom, već je glavni junak filma koji je premijerno prikazan na Sundance festivalu mladi pakistanski useljenik čiji će se život promijeniti kad otkrije The Bossovu muziku. Jednako koliko je "Blinded by the Light" inspiriran Springsteenovom muzikom, još više je inspiriran životom britanskog novinara Sarfraza Manzoora, koji je uz režiserku Gurinder Chadhu bio i koscenarist ovog filma, a temelji se na njegovim memoarima "Greetings from Bury Park: Race, Religion and Rock N' Roll". 

Glavni junak ovog filma, britanski tinejdžer Javed Khan podrijetlom iz Pakistana, odrasta u engleskom gradu Lutonu 1987. godine, za vrijeme vladavine Margaret Thatcher, a njegov život će se potpuno promijeniti kada preko školskog kolege otkrije Springsteenovu muziku. Do tada nesigurni, povučeni i sramežljivi klinac odgojen u konzervativnoj i tradicionalnoj obitelji useljenika iz Pakistana koji je oduvijek sanjao postati pisac, uz muziku koja mu zvuči kao da je pisana za njega i o njemu, polako će se početi oslobađati i živjeti onako kako on želi, a ne kako mu nameću okolina i konzervativni otac. Naravno da to neće biti baš tako lako jer naći će se on u pravom sudaru civilizacija i kultura, u procjepu između tradicionalnog života kakvog su živjeli njegovi roditelji i života kakvog su oni zamislili za njega te snova o samostalnosti i slobodi života prosječnog britanskog tinejdžera, koji posve drukčije zamišlja svoju budućnost. Kao i svi njegovi vršnjaci, i Javed je lud za muzikom, on čak piše i tekstove pjesama za neafirmirani pop bend svog najboljeg prijatelja Matta, a uz oca tvorničkog radnika Malika, majku kućanicu Noor koja kućni budžet puni uslužnim pranjem i peglanjem rublja, živi sa starijim sestrama Yasmeen i Shazijom.

Kako izgleda njegov život najbolje se može vidjeti u jednoj od uvodnih scena, kada ga otac u krntiji od auta, koja obično pali tek na guranac, dovozi u novu školu. Kaže stari sinu ti samo uči, a ja ću ti pronaći ženu kad za to dođe vrijeme i drži se Židova jer su oni uspješni. Već tada je očigledno koliki je to generacijski jaz između roditelja i djece koji se nimalo ne razumiju i ne shvaćaju jedni druge, a situacija je ovdje još dodatno potencirana. Dok je stari za Javeda zamislio život liječnika, arhitekta ili ekonomista, Javed sanja kako će postati pisac i pjesnik, no naravno da to ne smije reći starom kojem je zanimanje pisca nešto nezamislivo. I unatoč tome što je stari odavno otišao iz Pakistana, on glavom kao da nikada nije odselio i drži se svih vrijednosti i običaja iz svoje zemlje i kao da ne shvaća da mlađe generacije koje su se odgajale u posve drukčijoj kulturi i okruženju, moraju imati sasvim drukčija razmišljanja i životne planove. Dok svi Javedovi prijatelji idu na partyje i izlaze, njemu je to zabranjeno pošto njegov stari tvrdi da Pakistanci ne idu na partyje.

Ipak, kako se ova priča događa u drugoj polovici 80-ih godina, recesijskom razdoblju u Britaniji kad su se već pozatvarali gotovo svi rudnici u kojima su stoljećima radili ljudi, a započela je i deindustrijalizacija zemlje, jasno da i socijalne prilike igraju tu vrlo važnu ulogu. Na sve to se nadovezala i povećana imigracija sa svih strana svijeta na Otok, ponajviše iz bivših britanskih kolonija, a kao što već dobro znamo, krizna razdoblja najplodnija su vremena za razvoj svakakvih ne baš pametnih ideologija. Bilo je to vrijeme i vrhunca navijačkog huliganizma u Engleskoj, kao i vrhunac tamošnjeg rasističkog neonaci skinhead pokreta (odmah se sjetim izvrsnog filma Shanea Meadowsa "This is England", koji na izniman način oslikava život u tom vremenu). Lako je za pretpostaviti da u to vrijeme nije bilo nimalo ugodno biti Pakistanac u Velikoj Britaniji pošto je rasizam, nažalost, bio gotovo opće prihvatljivo ponašanje, a i sami Pakistanci starijih generacija kao da su se pomirili sa sudbinom da je tako stanje stvari i da treba šutjeti i trpiti. Jer osim skinheada koji ih naganjaju, čak i lokalna djeca koja useljenicima zapišavaju kuće jer je to nešto najnormalnije pa je "Blinded by the Light" i po tome iznimno aktualan film.

No, prvenstveno je ovo film o muzici i koliki ona utjecaj može imati na život mladih ljudi. Vjerojatno se svi dobro sjećaju trenutaka kada su prvi puta čuli neki bend koji im je otvorio potpuno nove horizonte, možda im i usmjerio život. Gledajući ovaj film gotovo je nemoguće ne vratiti se u mladost i prisjetiti tih vremena preslušavanja i presnimavanja kazeta te otkrivanja pojedine muzike. Tako će i Javed biti jedan od onih kojeg će muzika osloboditi i koji će upravo uz muziku ne samo postati buntovan, već će shvatiti da se ne mora i ne treba sramiti onoga čega jest i da treba biti svoj, a ne utapati se u masi i biti isti kao ostatak čopora. Na teži način će shvatiti da je plivanje kontra struje obično puno teže, no nosi i veće zadovoljstvo. Od povučenog klinca koji se zbog svog porijekla i dolaska iz siromašne radničke obitelji koja jedva spaja kraj s krajem uvijek sramio i nikad se nije želio isticati, on će postati hrabar mladić koji želi slijediti svoje snove. Mora se priznati da je britanska filmašica podrijetlom iz Indije, Gurinder Chadha, snimila jedan od onih pravih feel-good filmova, koji je iznimno slojevit i pametan, bez obzira što se na kraju ne može poreći doza sladunjavosti i sentimentalnosti. Ipak sam nešto takvo u startu i očekivao pa nije za zamjeriti. 

Primjedbe