CHIMERICA (2019,SAD) - 6,5/10



Nekako sam od ove četverodjelne mini - serije, čija se radnja paralelno odvija u Kini i u Americi i to uoči predsjedničkih izbora 2016. godine uz povremene flashbackove u 1989. godinu, ipak očekivao više. I nije da priča tu nije zanimljiva i intrigantna, daleko od toga ili da su glumci slabi, no nešto mi je tu ipak bilo ispod razine onih najboljih serija kakve se danas snimaju, a ono što se pokušalo prikazati ipak mi je djelovalo nekako pretjerano. Sam naziv ove serije koja je snimljena prema drami Britanke Julie Kirkwood složenica je nastala iz riječi Kina i Amerika, kojom se referira na dominaciju Kine i Amerike na modernoj geopolitičkoj i gospodarskoj sceni. No, ne samo to, već sam dobio dojam da se Amerika i Kina u "Chimerici" pokušavaju izjednačiti i po pitanjima sloboda, cenzure i ljudskih prava te da je jedna od glavnih premisa da u ove dvije zemlje po tim pitanjima i nema nekih prevelikih razlika, što je ipak malo pretjerano. Bez obzira što svi statistički pokazatelji potvrđuju da posljednjih godina Amerika doista pada po pitanju svih tih prava pa i ekonomskih sloboda, i dalje se ove dvije zemlje nikako ne mogu uspoređivati. Baš kao što je ipak pretjerano uspoređivati pobjedu idiota poput Donalda Trumpa na američkim predsjedničkim izborima s masakrom na Tiananmenu.

Upravo tim događajem, vjerojatno najvažnijim i najstrašnijim u modernoj kineskoj povijesti i započinje radnja ove serije. Lee Berger (Alessandro Nivola) mladi je američki fotograf koji se u proljeće 1989. godine zaputio u Kinu kako bi pratio velike prosvjede na središnjem trgu u Pekingu. Na ulicama je valjda milijun ljudi željnih promjena i demokratizacije društva, no kao što je poznato, čelnici partije na ulicu su poslali vojsku koja je prosvjede ugušila u krvi. Koliko je prosvjednika i slučajnih prolaznika koji su se tog dana zatekli na Tiananmenu doista masakrirano, do danas se točno ne zna. Ako se pita kineske vlasti, pobijeno je oko 300 ljudi, prema Amnesty Internationalu stradalo je blizu tisuću ljudi, dok postoje oni koji tvrde da je ubijeno od tri pa sve do deset tisuća ljudi. Broj poginulih zapravo i nije toliko bitan za priču ove serije, već je bitno da će mlađahni Berger kroz prozor svoje hotelske sobe snimiti fotografiju koja će od njega napraviti jednog od najvažnijih i najtraženijih fotografa. Fotografiju "Tank Mana" ili čovjeka koji stoji ispred tenka i ne želi se maknuti (koju je u stvarnosti snimio čuveni američki fotograf Jeff Widener), Berger će uspjeti prošvercati u Ameriku i ta će fotografija postati jedna od najpoznatijih fotografija ikada.

Nekih 27 godina kasnije, Bergera upoznajemo kao čovjeka u kasnim četrdesetima, koji se i dalje bavi fotografijom i jedan je od najuglednijih svjetskih fotoreportera. Uzor je mladima koji se bave tim poslom, a na naslovnici novina upravo je objavljena još jedna njegova ikonska fotografija koju je snimio u Siriji. Na njoj vojnik s puškom u ruci stoji iznad žene koja u rukama drži svog ubijenog sina, a Bergerov urednik uvjeren je da bi mu ova fotografija mogla donijeti Pullitzera. No, ubrzo saznajemo da je Berger ovu fotografiju falsificirao, odnosno napravio ju je iz dvije zasebne fotografije i njegova je karijere uništena. Označen je kao lažljivac i prevarant, dobio je momentalni otkaz, tim više jer se sve ovo zbiva u vrijeme kad fake news postaje sve ozbiljniji problem tijekom kampanje za predsjedničke izbore, a ugledne novine za koje radi ipak se pokušavaju držati nekih standarda. Vijest o otkazu zatiče ga u Kini, gdje je taman snimao državnički susret, a ondje se susreće s prijateljem kojeg je upoznao upravo tijekom prosvjeda na Tiananmenu. Priča o čovjeku ispred tenka počne ga ponovno intrigirati i on odlučuje saznati tko je bio taj čovjek i je li uopće i dalje živ.

Nije teško za shvatiti da je naš Berger prilično kompliciran, čak kontradiktoran tip, koji prema dolje skupa sa sobom vuče i sve oko sebe. Iako se on predstavlja kao borac za pravdu ili istinu, njegovi potezi ponekad će izgledati bitno drukčije, no jedna od tema koju ova serija obrađuje je i što je uopće istina? Što je stvarnost, a što izmišljotina i fake news i kako je danas gotovo pa postalo normalno da o određenim događajima možemo imati dvije ili više verzija istine. Vidimo kako različite strane povijesne događaje i činjenice tumače onako kako im odgovara, a iako "Chimerica" čak sasvim solidno prikazuje prirodu današnjeg svijeta po tom pitanju, ipak mi je to bilo pomalo tanko. Svejedno, htjeli mi to priznati ili ne, činjenica je da živimo u vremenu u kojem doista postaje sve teže razlučiti stvarnost od fake newsa, bitno od nebitnoga, a iako bi čovjek pomislio da je cenzura stvar daleke prošlosti i nekih propalih režima, ona je samo evoluirala. Iako će netko reći da je jedna od namjera ove serije jeftina antikineska propaganda, to baš i nije istina pošto su ondje i dalje blokirane brojne internetske stranice, a vlada i tajne službe pozorno prate što njihovi građani rade te se baš i ne može reći da se kinesko društvo puno promijenilo od vremena Tiananmena, bar kad su u pitanju slobode. 

Primjedbe