DOG DAY AFTERNOON (1975,SAD) - 9/10



Sidney Lumet bez dileme jedan je od najvećih američkih filmaša svih vremena. Čovjek čija je karijera trajala više od pola stoljeća i koji je u tom razdoblju režirao gotovo pedeset cjelovečernjih filmova i kojeg mnogi smatraju jednim od najboljih socijalnih realista te pravim humanistom, koji je uvijek u svojim filmovima bio na strani pravde i borio se za istinu i poštenje. Među njegove najpoznatije filmove spadaju "12 gnjevnih ljudi", "Serpico", "Network", "Ubojstvo u Orient Expressu", "Verdict", a čovjek je i u osamdesetim godinama života snimio remek-djelo kao što je "Before the Devil Knows You'e Dead". U sam vrh njegovog stvaralaštva sasvim sigurno spada i "Pasje popodne", krimi drama motivirana stvarnim događajima koji su se odigrali tek nekoliko godina ranije u New Yorku. "Dog Day's Afternoon" snimljen je prema stvarnim događajima iz 1972. godine, a predlažak za scenarij (za koji je Frank Pierson dobio i Oscara) bio je novinski članak o dvojici pljačkaša koji su upali u banku i izazvali talačku krizu da bi se kasnije ispostavilo da je pravi razlog za pljačku bio novac koji je jedan od njih pokušao skupiti za operaciju spola svog "prijatelja".

Skupilo je "Pasje popodne" na kraju šest nominacija za Oscara (među njima i za najbolji film, a Lumet je bio nominiran za režiju), a uloga pljačkaša Sonnyja i dalje je jedna od najboljih uloga u karijeri Ala Pacina. I ne samo da je to jedna od najboljih Pacinovih uloga, već je lik Sonnyja jedna od najzanimljivijih i najkompleksnijih likova koje smo ikada imali prilike vidjeti na filmu. Ovaj je film i jedan od vrhunaca američkog realizma 70-ih godina i vidimo ovdje dobro svu tu prljavštinu New Yorka, a savršeno je pogođena i društvena klima i svo to nepovjerenje građana u institucije, prvenstveno u korumpiranu i pokvarenu policiju (sjetimo se samo Serpica). Na sve to se nadovezala i pobuna zatvorenika u Attici godinu ranije prije no što se dogodila pljačka u kojoj su robijaši tražili bolje uvjete u zatvoru, koja je ubrzo ugušena u krvi te su vojska i policija poubijali više od 40 zarobljenika. Sve je to još bilo svježe u memorijama ljudi, a tu je bio i Vijetnamski rat, koji je potpuno podijelio Ameriku, borba za ljudska i građanska prava na jugu, doslovno je sve kuhalo.

Zato i ne čudi da su se s razbojnicima solidarizirali ne samo taoci, već i dobar dio mase koji se okupio izvan banke i kao što danas ljudi gledaju "Big Brothere" i slične debilane, tako su oni uživo pratili razvoj situacije. Elokventni Sonny brzo se svidio svima i svi su navijali da pljačka u koju su se upustili on i njegov splašeni i nesigurni kompić Sal (John Cazale, tip koji je nastupio samo u pet filmova i svih pet su bili nominirani za Oscare za najbolji film) na kraju i uspije. Tako da je "Pasje popodne" i neskrivena društvena kritika te je duh vremena savršeno pogođen. Gledajući ovaj film bez problema možemo shvatiti kako je izgledala Amerika početkom 70-ih, a zanimljivo je kako je Lumet glumcima dopustio improvizaciju u dijalozima, iako su se, jasno, striktno morali držati okvira same priče. Najbolji primjer za to je Pacinova reakcija kad Cazalea pita gdje se planira zaputiti s opljačkanim novcem, a ovaj mu odgovori u Wyoming. Također je iz današnje perspektive zanimljiva scena u kojoj Cazaleov lik odbija cigaretu jer ne puši pošto ne želi dobiti rak, a samo tri godine kasnije Cazale je doista preminuo od raka pluća te je za života bio žestoki pušač, koji je dnevno posaugao više kutija cigareta. Sjajan film i klasik za sva vremena, pravi evergeen koji nikada ne prestaje biti relevantan, aktualan i važan, a ujedno toliko uzbudljiv i nevjerojatan. 

Primjedbe