GRACE A DIEU (2018,FRA) - 8/10



Ugledni francuski filmaš Francois Ozon snimio je film koji bi se slobodno moglo nazvati i francuskom verzijom "Spotlighta" pošto se "Milošću božjom" bavi praktički istom tematikom - pedofilijom u katoličkoj crkvi. No, Ozon je ovoj temi pristupio na bitno drukčiji način od svog američkog kolege Toma McCarthyja, koji je ove užasavajuće zločine nad djecom pratio iz perspektive novinarske ekipe koja istražuje gadosti u bostonskoj nadbiskupiji. Ozon ovoj temi pristupa iz prizme žrtava svećenika pedofila, koji su danas odrasli ljudi, u kasnim tridesetim ili već u četrdesetim godinama života i koji su se dugo borili s traumama iz djetinjstva i s onime što im je učinio svećenik Bernard Preynat. Cijela priča se zakotrlja kad aktualni lyonski nadbiskup na poziciju u župi vrati Preynata, a ugledni bankar iz Pariza i otac četvero djece Alexandre Guerin (Melvil Poupaud) odluči pisati nadbiskupu i upozoriti ga na ovog svećenika. Guerin je i dalje aktivan član katoličke crkve i praktični vjernik, kojem su traumatična iskustva sa svećenikom ostala duboko urezana u sjećanje i ne želi da se nešto slično dogodi nekom drugom.

No, njegova prepiska s nadbiskupom, čak i suočavanje s notornim svećenikom Preynatom neće proći onako kako je on to zamišljao. Nadbiskupiju u Lyonu kao da se to previše ne tiče, a i sam sada već ostarjeli svećenik kaže da je svjestan kako je to što je radio pogrešno i da mu je žao, no jednostavno si nije mogao pomoći, dok su se u vrhu nadbiskupije oglušavali na njegove apele da ga se makne. Situacija će se dodatno zakomplicirati kad Guerin shvati da on nije jedini kojeg je ovaj svećenik zlostavljao, a uskoro će se sve više traumatiziranih ljudi početi javljati sa svojim neugodnim iskustvima s ovim svećenikom. I njihove priče i iskustva s Preynatom bit će sve strašnija i jezivija, no bez obzira što je sve više onih koji su skupili hrabrost i javno progovorili o traumama iz djetinjstva, službenu crkvu kao da se to i dalje ne tiče.

Tako nadbiskup prilikom jednog susreta s Guerinom istakne da riječi svećenik i pedofil nikako ne mogu ići u istoj rečenici i moli ga da ih ne upotrebljava zajedno, a kako će vrijeme prolaziti sve će se više ti gnjusni zločini pokušati ne samo zataškati, već i minimalizirati. U stilu, što si se sada sjetio, bilo je to prije trideset i više godina ili nemoj talasati, crkva je ionako stalno na udaru, nemoj joj sada još i ti dodatno udarati, pusti svećenika, star je, što je bilo, bilo je. I što je najstrašnije od svega, isti taj Preynat i dalje radi s djecom, kao da se ništa nije dogodilo, a ta će spoznaja Guerina i ostale žrtve ovog svećenika koje ćemo sukcesivno upoznavati dodatno motivirati da izađu na kraj i istjeraju pravdu i istinu. Snimio je Ozon iznimno kompleksnu priču, koja se s ovom bolnom i šokantnom temom bori na sveobuhvatan način i siguran sam da nitko neće moći prigovoriti da je ovo jedan od onih navijačkih filmova koji snimaju crkvomrzci samo kako bi naštetili crkvi.

Upravo me takav stav vjernika užasno smeta kad se otvori tema pedofilije u crkvi jer tada je u pravilu njihova reakcija pa zar nema pedofilije i izvan crkve? Naravno da ima, no pošto je crkva ta koja si uzima monopol na moral, moje je mišljenje da su takvi zločini tim užasniji jer su ih u pravilu činili ljudi kojima su i ta nesretna djeca i njihovi roditelji vjerovali i dali im svoju djecu na brigu. Još više mi je gadljivo što je u velikoj većini slučajeva kad se nešto slično dogodi prirodna reakcija crkve idemo to zataškati, samo da nam se ne nanese šteta. No, potpuno mi je neshvatljivo da ti ljudi ne razumiju kako si tim zavjetima šutnje, zataškavanjima i skrivanjima bolesnika u svojim redovima, zapravo rade najveću moguću, nepopravljivu štetu. Zar ne bi bila prirodna reakcija kad se nešto slično dogoditi, osobu odgovornu za takvu gnjusnost po hitnom postupku potjerati iz svoje organizacije i predati istražnim organima da se njima pozabave? Nažalost, baš kao što je bio slučaj u ovom filmu snimljenom po stvarnim osobama i stvarnim događajima u lyonskoj nadbiskupiji, takva reakcija izostaje i jasno da su ljudi bijesni i gnjevni na crkvu.

Sjajno je Ozon strukturirao ovu priču jer uz likove koji su nakon stravičnih događaja koji su im se dogodili u djetinjstvu zamrzili crkvu, imamo i tipa poput Guerina koji ne misli odustati od crkve. On je jedan od onih ljudi koji stvarno vjeruju u boga i koji crkvu želi mijenjati iznutra. Sve što je on učinio i zašto je izašao u javnost sa svojom pričom nije bilo zato što je on želio ocrniti crkvu i naštetiti joj, već iz naivnosti i želje da će njegov slučaj potaknuti promjene i da će se nešto poduzeti da se slične stvari u budućnosti ne ponavljaju. Ozon je i ranije bio poznat kao prilično provokativan autor koji je volio izazivati publiku i snimao je dosta kontroverzne filmove, no ovaj puta nekako imam dojam da je njegova režija dijametralno suprotna u odnosu na i više nego kontroverznu temu. On sve to nekako režira pomalo distancirano i potpuno odmjereno, kao da se ne želi miješati u samu priču i ne želi zauzimati niti jednu stranu, već nas pušta da sami donosimo zaključke.

Zato i ne čudi da je za ovaj film uvijek aktualne tematike dobio i drugu po vrijednosti nagradu na festivalu u Berlinu, odnosno veliku nagradu žirija ili Srebrnog medvjeda. Podjednako briljantno kao što je ovdje odradio redateljsku zadaću, Ozon je napisao sjajan scenarij, koji je fantastično strukturiran i u kojem se radnja proteže kroz gotovo četiri godine. Dok u početku pratimo isključivo borbu Guerina za istinu i kažnjavanje odgovornih, tako kasnije glavnu ulogu preuzima Denis Menochet, a Guerin se pretvara u sporednog lika, a na kraju pratimo sudbinu Swanna Arlauda, dok prethodna dva lika ostaju u pozadini. U prvi plan Ozon u slučaju svih tih nesretnih ljudi stavlja njihovu hrabrost da uopće izađu van i javno priznaju što im se događalo, iako su svjesni da će svi oni biti stigmatizirani u i dalje pretežito staromodnom društvu u kojem crkva, nažalost, i dalje igra preveliku ulogu. Vidjet ćemo kako postoje i članovi njihovih obitelji koji nisu oduševljeni izlaženjem u javnost i stvaranjem buke, no isto tako ćemo vidjeti kako se šutnjom apsolutno ništa ne rješava. 

Primjedbe