HAPPINESS (1998,SAD) - 9/10



I danas vjerojatno najpoznatiji, za mnoge (pa tako i za mene) najbolji film američkog nezavisnog filmaša Todda Solondza bio je toliko kontroverzan da ga je najpoznatiji američki festival nezavisnog filma Sundance, odbio prihvatiti i prikazati. To i ne čudi jer Solondz u satiričnoj crnohumornoj drami problematizira tematiku seksualnosti, perverznosti, seksualne devijantnosti, ali prvensteno pedofilije. I to na način na koji baš i nismo imali priliku do tada gledati te se ovom mračnom tematikom bavi iz kuta osoba koji su patološki perverznjaci ili pedofili. I kao što to obično biva, svi ti ljudi su naizgled obični i prosječni tipovi iz susjedstva, kolege s radnog mjesta, daljnji rođaci ili poznanici za čije mračne tajne ne zna praktički nitko i koji vješto kamufliraju i skrivaju svoju devijantnost. Slobodno bi se moglo reći da je "Sreća" film koji nas vodi u najdublje ponore ljudskog očaja i patologije, među najnesretnije ljude koji postoje, koji je na kraju prikazan na festivalu u Cannesu, gdje je dobio i nagradu u kategoriji "Un Certain Regard" zbog načina na koji prikazuje kontroverzne, a aktualne teme, ali i zbog sjajnog vizualnog stila i impresivnih glumačkih performansi.

Na kraju je "Sreća" donijela Solondzu i nominaciju za Zlatni globus za najbolji scenarij, a u stilu Altmanovih "Kratkih rezova" ili Andersonove "Magnolije", pratimo ovdje priče više ljudi, koje će se vrlo brzo međusobno povezati i ispremiješati. Svim tim glavnim likovima je zajedničko da žive svoje živote pokušavajući svoju pravu osobnost sakriti, a svima njima je zajedničko i da su nevjerojatno usamljeni, nesretni i da traže osobu s kojom bi se mogli povezati i koja bi ih mogla razumijeti. Imamo tu tri sestre Jordan, a najstarija od njih, Trish (Cynthia Stephenson) je u naizgled sretnom braku s psihijatrom Billom Maplewoodom (Dylan Baker). Imaju oni troje djece, no Trish nije ni svjesna kako je njezin muž poremećeni perverznjak i pedofil koji je opsjednut 11-godišnjim prijateljem svog sina. Srednja sestra Helen (Lara Flynn Boyle) je uspješna spisateljica koju svi koji poznaju dižu u nebesa, no i ona je dubinski nesretna i usamljena žena koju uzbuđuju anonimni perverzni telefonski pozivi nepoznatog muškarca. Ispostavit će se da je taj perverzni telefonist njezin susjed Allen (Philip Seymour Hoffman), potpuno iskompleksirani i poremećeni tip koji se patološki boji žena.

Njim je pak opsjednuta druga susjeda, Kristina (Camryn Manheim), neugledna i bucmasta žena koju nitko ne doživljava, dok je ranije spomenuti pedofil Bill, Allenov psihijatar. Tu je i najmlađa od tri sestre, Joy (Jane Adams), žena potpuno nesretna u ljubavi kojoj sestre stalno dogovaraju spojeve s tipovima, no nijedan od njih nije onaj pravi, već se uglavnom svi ti tipovi ispostave kao totalni frikovi. Tako će joj između ostalih netko dogovoriti spoj s Allenom, koji će postajati sve luđi i luđi, a situacija će se dodatno zakomplicirati kad sestre shvate da njihov otac napušta majku nakon 40 godina naizgled sretnog braka. Siguran sam da ovo nije film po svačijem ukusu i da će mnogi dići ruke od "Sreće" zbog svih ovih kontroverznih likova i tema koje se u njemu obrađuju, no činjenica je kako je Solondz od svih tih duboko poremećenih i nesretnih ljudi uspio stvoriti likove od krvi i mesa, čije ponašanje nitko normalan ne može shvatiti ili razumijeti, ali sve su to stvarni ljudi koji žive među nama i za čije devijantnosti ne znamo.

Upravo zbog toga ova subverzivna i više nego provokativna mračna, mračna crnohumorna drama i djelovala je toliko šokantno, čak pomalo otrježnjujuće, a teško se sjetiti filma u kojem je netko obrađivao toliko tabu tema. I to ne na način da svoje likove osuđuje ili ih prikazuje kao monstrume, već kao ljude s mračnom stranom koji se pokušavaju boriti sa svojim osobnim demonima, ali na svoju i tuđu žalost, obično bezuspješno. Koliko god to zvučalo nemoguće i nestvarno, sve su to likovi s kojima gledatelj pokušava suosjećati i shvatiti ih, bez obzira što je to iznimno teško, a posebno je šokantno što ovi ljudi kao da ni ne shvaćaju da svoje devijantno ponašanje prenose i na svoju djecu, koja uz njih jako teško mogu izrasti u normalne ljude. Jasno da je i sam naziv filma "Sreća" potpuno ironičan i da su svi ti ljudi sve samo ne sretni, no svatko od njih sreću će pokušati pronaći na sebi svojstven i prilično šokantan način, ali jasno je da su sve to ljudi za koje su sreća i mir nedohvatljivi. Nije to film lagan i ugodan za gledanje, no činjenica je kako je Solondz uspio isplesti briljantan mozaik i spojiti sve te nesretne sudbine koje će se do kraja ogoliti u svom užasu i pustoši duha.  

Primjedbe