LA PARANZA DEI BAMBINI / PIRANHAS (2019,ITA) - 9/10



Iz Italije nam stiže još jedan pravi filmski biser, poetična krimi drama u kojoj se na rijetko viđen način stapaju naturalizam i magijski realizam, šokantna priča o kriminalu koja je ujedno i savršena društvena kritika i alegorija na stvarno stanje u društvu. Film "La paranza dei bambini" koji je sjajno preveden i za svjetsko (Piranhas) i za naše tržište (Sitne ribe) jer oba ta naziva perfektno ocrtavaju karakter likova koje ćemo upoznati, sve bolji talijanski filmaš Claudio Giovannesi snimio je prema romanu Roberta Saviana. Saviano je možda i najpoznatiji živući talijanski pisac, koji je pod stalnom policijskom zaštitom otkako je napisao "Gomorru", dokumentaristički roman koji je na do tada neviđen način prikazao kako funkcionira napolitanska mafija Camorra. I ovaj puta Saviano nas vodi na ulice Napulja, grada u kojem je odrastao i u kojem je živio sve dok nije objavio "Gomorru", ali ovaj puta nas vodi u svijet maloljetničkih delinkvenata, klinaca od 13, 14 i 15 godina, koji će ubrzo preuzeti kontrolu nad ulicama svog grada.

Nicolu i njegovo društvo iz napuljskog kvarta Rione Sanita, dijela grada u koji su često radnje svojih filmova smještali talijanski neorealisti poput Vittorija De Sice, upoznajemo kao tipičnu bandu mladih nevaljalaca koji izvode razne nepodoštine i gluposti. Već u uvodnoj sceni oni se sukobljavaju sa sličnom skupinom klinaca oko toga tko će od njih srušiti i skršiti božićno drvce smješteno u sredini shopping centra, a u sljedećoj sceni oni pale ogromnu lomaču u jednom od dvorišta. Posve nam je jasno da su ti balavci najobičnije sitne ribe, koje traže svoje mjesto pod suncem na kriminalnoj sceni Napulja. Svi oni odrastaju uz svakodnevni kontakt sa stvarnim gansgterima, opasnim kriminalcima i dilerima koji reketare sve oko sebe i imaju cijelo područje pod svojom kontrolom. Tako i Nicolina majka koja ima obrt za glačanje rublja mora ovim kriminalcima plaćati reket, a kad jedan od njih dođe k njoj po novac, Nicola se ne usudi ni zucnuti. No, vrlo brzo ovo će se društvo od klinčadije koju ozbiljni igrači šalju po šibice početi pretvarati u prave, pravcate kriminalce i krčiti svoj put na kriminalnoj sceni grada. Klinci kojima su nasilje i kriminal jedino što se nudi u životu, uskoro će postati još okorjeliji i još okrutniji od svojih prethodnika i neće trebati proći puno vremena da Nicola i njegovo društvo postanu gospodari ulica Napulja.

Stilski se "Sitne ribe" nastavljaju na tipični talijanski neo-realizam, no film koji je Giovannesi snimio, perfektan je i izvanredan na nekoliko razina. Osim što je to odlična žanrovska krimi - drama, to je i podjednako dobra socijalna drama i društvena kritika o jednom potpuno izgubljenom društvu i generaciji koja je izgubljena i za koju nema povratka i spasa. Generacija koja je uzore pronašla u onim najgorima i svo to nasilje uz koje ovi klinci odrastaju, kao i skupi automobili, lijepe žene, dizajnerska odjeća, naizgled lagodan život kakvim žive ti mafijaši uokolo njih, učinili su da za njih u životu ne postoji druga opcija. Kriminal je ono u čemu su se svi oni pronašli (savršena scena je kad Nicolu pita netko, zašto ne treniraš nogomet, i na taj način možeš se izvući iz siromaštva, a ovaj mu odgovori da mu nogomet nikad nije išao, a u ovom se savršeno pronašao), a upravo njihova mladost koja je u nevjerojatnoj koliziji s njihovom okrutnošću i bezobzirnošću, ono je što ponajviše šokira.

Nicola će se vrlo brzo pretvoriti u svojevrsnu karikaturu napuljskog Pabla Escobara, šefa kriminalne organizacije koji si je usput umislio da je dobročinitelj i koji se trudi unaprijediti kvalitetu života onim siromašnim stanovnicima grada, ni ne shvaćajući da su on i takvi poput njega upravo ono što uništava njegov grad. On dijelom podsjeća i na dječju verziju Michaela Corleona, tipa koji želi imati sve pod kontrolom i tipa kojeg se apsolutno sve mora pitati, a jedna scena kao da je hommage sceni iz "Kuma" u kojoj Michael čini svoje prvo ubojstvo. Naravno da su neizbježne usporedbe i s Tonyjem Montanom iz "Scarfacea" jer je i Nicola klinac koji će krenuti od nule i uspeti se do vrha imperija. Definitivno je ovo senzacionalna priča o, nazovimo to, instagram - turbofolk generaciji kriminalaca, klincima kojima se nije dalo čekati kako bi odrasli i zgrabili ono što misle da im pripada, već oni žele sve i odmah. Klincima koji su uvjereni da je uspjeh preko noći jedini uspjeh i koji ne pristaju ni na što drugo i klincima za koji kao da ne shvaćaju da se život razlikuje od video - igrica.

Gotovo sve u ovom filmu je savršeno, od scenarija za koji su Giovannesi, Saviano i Maurizio Braucci dobili srebrnog medvjeda na festivalu u Berlinu, fotografije, režije pa do uvljerljive glume iako su svi ti mladi glumci debitanti. No, koliko to ponekad može biti mana, toliko je to ovaj puta to prednost jer sve to uz ove stvarne klince iz Napulja djeluje nevjerojatno autentično, realistično, stvarno i šokantno. Iako je posve jasno da je ova priča čista fikcija jer čisto sumnjam da se ikada igdje moglo dogoditi da ovakva klinčadija uspije izgurati starije kolege kriminalce i preuzme kontrolu. Na trenutke sam imao dojam kao da je priča iz čuvenog romana britanskog nobelovca Williama Goldinga "Gospodar muha" iz okruženja pustog otoka na kojem je završila skupina dječaka koji su potom pokušali ustrojiti vladajuću strukturu, sada preseljena na ulice Napulja. 

Primjedbe