LOS PERROS (2017,ČILE) - 6,5/10



Posljednjih godina iz Čilea stiže sve više filmova u kojima se bavimo razdobljem Pinochetovog režima ili njegovih posljedica, a na tom tragu su i "Psi", misteriozna drama Marcele Said, koja je premijerno prikazana na kritičarskoj večeri festivala u Cannesu 2017. godine. Iako je od vremena diktature generalisimusa Pinocheta prošlo već tridesetak godina, posljedice tog okrutnog režima i dalje se osjete, tim više jer je i dalje ondje na ključnim pozicijama ista ekipa koja je ako ne sudjelovala, onda barem prešutno podržavala i okoristila se torturom neistomišljenika u tom razdoblju. Said je karijeru počela kao dokumentaristica da bi se potom prebacila na igrani film, no nastavila je ona snimati angažirane, provokativne filmove, koji kao da se nastavljaju na čuvenu Larrainovu trilogiju o Pinochetu. No, za razliku od Larraina, koji je radnju svojih filmova smjestio upravo u razdoblje Pinochetove strahovlade, radnja "Pasa" odvija se u sadašnjosti i pratimo ovdje sudbinu obitelji koja se očito fino snašla u tim okolnostima.

Mariana (Antonia Zegers) je bogata, razmažena i privilegirana 42-godišnja kći jednog od čileanskih industrijskih oligarha, a njen je suprug također uspješni biznismen koji je stalno odsutan. Iako je i Mariana članica uprave poslovnog imperija svog oca, on joj baš i ne vjeruje toliko da je uključi u odlučivanje o poslovnim odlukama, no posao ionako pretjerano ne zanima Marianu. Odrasla je ona u obilju, nikada nije morala ništa obiljno raditi i pomučiti se u životu, a jedina nesreća je što nikako sa svojim mužem ne uspijeva dobiti dijete. Prolazi ona tretmane umjetne oplodnje, no nije baš da je to posebno zabrinjava, već se čini da je njezin pas jedino što joj uspijeva zaokupiti pozornost. Višak vremena ionako je ono sa čime se susreću ljudi poput Mariane, a svoju dokolicu ona je odlučila popuniti školom jahanja. Vrlo brzo privući će je puno stariji instruktor jahanja Pukovnik Juan (Alfredo Castro), koji će joj postati još intrigantniji da se protiv njega upravo vodi postupak zbog sumnje da je bio član Pinochetovih odreda smrti prije 35, 40 godina i da je mučio ljude.

Njegova priča dodatno će je zaintrigirati kad shvati da se Pukovnik i njezin otac poznaju iz "starih dana", a paralelno s vlastitom istragom Pukovnikove prošlosti i okolnosti zbog kojih ga se istražuje, između ovo dvoje ljudi razvit će se i pomalo bizarna veza. Definitivno je Mariana jedna od onih pravih čudakinja koja svima govori ono što joj je na pameti i ne prilagođava se nikome, a tu karakternu hladnoću i iščašeni karakter, kao da će još više privlačiti jedno prema drugome. "Los perros" je jedan od onih hladnih, misterioznih filmova u kojima se priča razvija dosta sporo, a Said nije nimalo suptilna u kritici prema društvu u vlastitoj zemlji. Posve je očito da je smeta činjenica što je u njenoj zemlji bilo toliko ne samo onih koji su zbilja bili zločinci, već i što je još više bilo onih koji su bili pasivni sukreatori zla i nisu prstom mrdnuli dok su se svi ti užasi događali. Tako i perspektivu ove minimalističke, čak pomalo nihilističke drame pratimo iz perspektive ljudi koji su se ili našli na pogrešnoj strani povijesti ili su zahvaljujući tome što su se njihovi roditelji našli ondje, stekli sve privilegije u društvu i svrstali se u onih jedan posto privilegiranih članova društva koji s ostatkom zemlje i nema nikakve veze. 

Primjedbe