STAVISKY... (1974,FRA) - 7,5/10



Alain Resnais još je jedan u nizu velikana francuskog filma, a njegova je karijera trajala više od šezdeset godina. Svoja najpoznatija djela kao što su "Hiroshima mon amour" ili "Last Year in Marienbad" snimio je on baš u vrijeme kad se zahuktavao vjerojatno najpoznatiji filmski pokret u povijesti, francuski novi val, no sam Resnais nikad se nije smatrao dijelom tog pokreta. Bez obzira što je i on već pedesetih godina prošlog stoljeća prigrlio modernizam te dobar dio njegovih filmova ima nekonvencionalnu, odnosno nelinearnu narativnu liniju te se često bavio temama kao što su sjećanja i prošlost, a njegov ljevičarski svjetonazor također se često mogao primijetiti u njegovim filmovima. Ipak, "Stavisky..." možda spada u krug onih konvencionalnijih filmova koje je Resnais snimio i ovaj film možda bi se najbolje moglo opisati kao biografsku povijesnu dramu koju je snimio prema životu možda i najpoznatijeg prevaranta u modernoj francuskoj povijesti.

Paralelno s glavnom priču o Staviskom, pratimo i situaciju sa sovjetskim disidentom Lavom Trockim, koji je nekako u isto vrijeme stigao u Francusku, gdje je u srpnju 1933. godine dobio azil francuskog socijalističkog premijera Edouarda Daladiera. Iako će se neko vrijeme činiti da fragmenti o životu Trockog u Francuskoj nemaju puno veze s glavnom pričom, ispostavit će se kako će upravo zahvaljujući Staviskom završiti i boravak u Francuskoj Staljinovog konkurenta te će se on potom preko Norveške zaputiti u Meksiko, gdje će koju godinu potom i skončati. U isto vrijeme kad će u Francuskoj boraviti Trocki, vrhunac svoje prevarantske karijere doživjet će Serge Alesandre Stavisky, prevarant podrijetlom iz Ukrajine, čije će makinacije početkom 1934. godine dovesti do pada lijevo orjentirane vlade Francuske i ostavke premijera Dalaidera. Iako je cijela životna priča ovog tipa filmska, Resnais i scenarist Jorge Semprun, mudro su odlučili usredotočiti se na jednu, vjerojatno najvažniju fazu života Staviskog.

Pratimo ovdje njegov prilično hedonistički život u vilama i ljetnikovcima i mutne operacije, tijekom kojih se predstavljao kao financijski konzultant i otvarao fiktivne tvrtke kako bi mešetario međunarodnim obveznicama. Prao je on i novac za razne kriminalne organizacije, bio posrednik u nabavci oružja za španjolske fašiste uoči tamošnjeg građanskog rata, a imao je nevjerojatnu mrežu zaštitnika te je cijelo vrijeme plaćao visoko rangirane policajce i državne dužnosnike. Nakon što je konačno pao i razotkrivena je cijela njegova mreža, vrlo brzo su izbile demonstracije u Parizu, što je dovelo do ostavki niza ministara i samog predsjednika vlade. Ulogu Staviskog, tipa koji ne poznaje granice i uvjeren je kako je nedodirljiv te ne shvaća da se sve dublje i dublje zakopava i povlači sve za sobom, odglumio je poznati francuski glumac Jean - Paul Belmondo.

Upravo je on Jorgeu Semprunu, španjolskom ljevičarskom piscu i političaru (dva puta nominiran za Oscara, za Gavrasov "Z" i raniji Resnaisov film "La Guerre ist Finie"), koji je dobar dio života proveo u egzilu u Francuskoj za vrijeme vladavine Franca, predložio razvoj scenarija o Staviskom. Ubrzo se za projekt zainteresirao Resnais, koji je sa Semprunom radio jedn od svojih najpoznatijih filmova (već spomenuti "Rat je gotov"). Jasno da je Belmondo želio sam impersonirati čuvenog prevaranta, a ovaj je film ujedno i sjajan prikaz međuratnog buržoaskog društva i njegove korupcije te je svemu tome potpuno ludi, cinični Stavisky poslužio kao katalizator i okidač za strašnu dekadenciju. Jednako koliko je ovo film o samom Staviskom, ovdje se promatra i uloga koju je on odigrao u tom trusnom predratnom razdoblju. Istražuje se ovdje koja je bila njegova uloga u stvaranju buduće političke krize tijekom koje će se raspasti sav taj lažni sjaj i blještavilo ludih i optimističnih dvadesetih godina prošlog stoljeća u osvit dolaska na vlast fašista u brojnim europskim državama. 

Primjedbe