THE BIG BLUE (1988,FRA) - 9/10



Osamdesete i devedesete godine prošlog stoljeća bile su kreativno daleko najplodonosnije razdoblje za poznatog francuskog scenarista, režisera i producenta Luca Bessona. Iako je Besson i u novom mileniju nezaustavljivo nastavio "štancati" filmove, snimati sve i svašta i u Hollywoodu i u Francuskoj te su i mnogi kasniji filmovi imali značajan komercijalan uspjeh, po pitanju kvalitete ta se kasnija faza nikako ne može mjeriti s prethodnom. Već u prvoj polovici 80-ih Besson se kao mladić u ranim dvadesetim godinama života predstavio vizualno izuzetnim, modernim filmovima te ga se smatra vodećom figurom pokreta koji se nazivao "Cinema du Look". Nakon "The Last Battle" i "Subway", koje je snimio u prvoj polovici 80-ih, bacio se na snimanje filma za koji je scenarij počeo pisati još u tinejdžerskim danima. "Veliko plavetnilo" i danas se smatra jednim od vrhunaca Bessonovog opusa, a priču o velikom rivalstvu, ali i velikom prijateljstve dvojice najboljih svjetskih ronioca osmislio je po stvarnim ljudima.

Jacques Mayol (kojeg je odglumio Jean - Marc Barr) te Enzo Maiorca (za potrebe filma je preimenovan u Enza Molinarija, a utjelovio ga je Jean Reno) dva su vjerojatno najpoznatija svjetska ronioca na dah koji se u stvarnosti nikada nisu natjecali jedan protiv drugoga. Upravo su njih dvojica prvi ronioci na dah koji su se uspjeli spustiti na dubine veće od stotinu metara, no jasno da je Besson njihove životne priče i rivalstvo prilično fikcionalizirao i dramatizirao za potrebe svog filma. Tako recimo na samom početku filma pratimo odrastanje dvojice ronioca na grčkom otoku Amorgosu 60-ih godina prošlog stoljeća, a Francuz Mayol rodio se tako 1927. u Šangaju, dok se u filmu stariji Enzo, rodio četiri godine kasnije na Siciliji.

Bilo je "Veliko plavetnilo" najgledaniji francuski film u tamošnjim kinima i na velikom platnu ondje ga je pogledalo gotovo 9,2 milijuna ljudi, a uz čudesne prizore, prekrasne krajolike koji su velikom većinom snimljeni u Grčkoj, prepoznatljiv je i score stalnog Bessonovog suradnika Erica Serre. Dok je u Europi bio iznimno uspješan, na američkom tržištu je potpuno podbacio iako je za tamošnje tržište Besson snimio i alternativni "happy end", dok je Serrina glazba zamijenjena onom koju je skladao Bill Conti. Na američko tržište Besson se uspio probiti tek nešto kasnije filmovima kao što su "Leon" ili "Peti element", no priča o prijateljstvu i rivalstvu pompoznog i nametljivog ženskara Enza te skromnog, sramežljivog i samozatajnog Jacquesa i danas se smatra jednim od najpoznatijih i kultnih europskih filmova. 

Primjedbe