THE DEAD DON'T DIE (2019,SAD) - 6/10



Prvak američkog nezavisnog filma Jim Jarmusch sa svojim se posljednjim filmom predstavio na festivalu u Cannesu, a prvo upozorenje da "The Dead Don't Die" neće biti na razini većine njegovih prethodnih filmova bila je i više nego blaga reakcija nakon premijere na otvorenju najglamuroznijeg svjetskog festivala. Sve ono čega sam se pribojavao, nažalost se i obistinilo i uvjeren sam da autor ovog filma nije Jim Jarmusch, da ga selekcija Cannesa zasigurno ne bi prikazala u konkurenciji filmova koji su se natjecali za Zlatnu palmu jer u pravilu je u službenu selekciju iznimno teško ući ondje i u pravilu su sve to briljantni filmovi. Već po dobrom starom običaju Jarmusch je film nakrcao brojnim poznatim glumcima, a ekipu predvode Bill Murray, Adam Driver i Chloe Sevigny kao policajci u uspavanom američkom gradiću Centervilleu. Gradić je to u kojem je vrhunac kriminala kada netko lokalnom farmeru ukrade kokoš, no ubrzo će se sve to promijeniti jer će se upravo ondje početi pojavljivati zombiji.

Iako je ovaj film više subverzivna satira nego tipična zombi komedija, nije uspio Jarmusch ovaj puta pomiriti subverzivnost s dramatičnošću i zanimljivošću što mu je ranije lakoćom polazilo od ruke. Posve je očito da je "The Dead Don't Die" neskrivena satira i kritika na današnje društvo i na te stvarne zombije, šupljeglave klimavce među nama koji svakim danom postaju sve veća većina, pa su tako i zombiji koji će se pojaviti u Centervilleu po svom ponašanju isti kao nekoć stvarni ljudi. To su pravi konzumeristički zombiji koji gravitiraju stvarima poput kave, besplatnog wifija, xanaxa i sličnim glupostima koje su ih zaokupljale za života, a usput, naravno, ruše sve pred sobom i ubijaju i proždiru sve što im se nađe na putu. Zanimljivo je i kako je jedno od objašnjenja za nastanak zombija fracking na polarnom pojasu koji je izbacio zemljinu os iz rotacije, iako malo njih vjeruje u tu teoriju pošto su ih na vijestima uvjerili da je fracking nešto najprirodnije i najnormalnije, a da su oni koji upozoravaju na takve probleme najobičniji šarlatani.

Baš kao i Spike Lee sa svojim posljednjim filmom "Blackkklansman" (iako je "Crni klanovac" ipak bio daleko, daleko bolji film od ovoga), imam dojam da je Jarmusch sve karte bacio isključivo na subverzivnost, satiriziranje i kritičnost prema današnjoj Americi i svijetu općenito. Toliko se usredotočio na sve te štoseve (pas Rumsfeld recimo) da je gotovo zaboravio da snima film koji bi trebao imati barem neku minimalnu glavu i rep, a to nije bio slučaj s njegovim prethodnim filmovima. I stoji da je on režiju ovdje odradio rutinski, da je glumačka postava (u kojoj su i Steve Buscemi, Tilda Swinton, Danny Glover, Caleb Landry Jones, Iggy Pop kao prvi zombi koji će se pojaviti te Tom Waits kao pustinjak koji izgleda kao John Travolta u onom Battlefield Earth ili kako se već naziva onaj scijentološki izmet koji je snimio), no priča je tu posve šuplja i što je najtužnije od svega, posve nezanimljiva i neinventivna. Ukoliko maknemo satiru i njegovu očiglednu prognozu da nas čeka konačni slom i da su zombiji prevladali, ovdje nemamo gotovo ništa.

Čak je ubacio unutra neke zbilja jeftine i dosta jadne štoseve u kojima Murrayjov i Driverov lik nešto pričaju pa jedan kad čuje na radiju pjesmu američkog country pjevača Sturgilla Simpsona koja se zove isto kao i film, on pita drugoga koja je to pjesma, a ovaj mu odgovara to je naslovna pjesma iz filma. Ili kad Driver Murrayju kaže da zna što će se dogoditi jer je pročitao cijeli scenarij, a ovaj je sav u čudu jer mu je Jim dao samo stranice u kojima se pojavljuje njegov lik. Ne može se osporiti Jarmuschu da ima duha i da ovdje povremeno ima nekih zanimljivih ili duhovitih trenutaka, no sve u svemu, nekako je to prazno i beskrvno, iako krvi ovdje ne nedostaje. Očito je kako je ovaj film ujedno i svojevrsna parodija, ali i svojevrsni hommage na klasične filmove o zombi invaziji ili zombi apokalipsi, no siguran sam da Jarmusch i dalje može puno više i puno bolje od ovoga. 

Primjedbe