THE TESTAMENT (2017,IZR) - 8/10



Yoel (Ori Pfeffer) ortodoksni je Židov i povijesničar čija je specijalnost istraživanje Holokausta. Ta opsesija kod njega zapravo i ne čudi jer su njegovi roditelji preživjeli logoraši i židovstvo te žrtva koju je njegov narod pretprio za vrijeme II svjetskog rata duboko je utkana u njegov identitet. On je cijeli život posvetio istraživanju zločina nad Židovima, zbog čega mu se i raspala obitelj, a upravo je došao do saznanja da se kod fikcionalnog austrijskog mjesta Lendsorfa nalazi masovna grobnica u kojoj je 200 Židova ubijeno pred sam kraj II svjetskog rata. No, lokalne austrijske vlasti na mjestu gdje on pretpostavlja da se nalazi grobnica, planiraju daljnju izgradnju, tako da je vremena za otkrivanje stvarne sudbine ovih ljudi malo, a dodatni problem je što nitko ne zna gdje je točno lokacija masovne grobnice. Preživjelih logoraša ostalo je jako malo i svi su oni sada u poznim godinamaa, no Yoel je jedan od onih tipova koji je konstantno u potrazi za istinom i ne misli samo tako odustati.

No, kopanjem po arhivima i pregledavanjem svjedočanstava preživjelih Yoel će pronaći i nešto što se tiče njega samog i njegovog postojanja. Shvatit će da njegova majka zapravo uopće nije Židovka, već je ona kao dijete prihvaćena u jednoj židovskoj obitelji, koja ju je odgojila, a potom je s njima podijelila i tužnu sudbinu. Nakon rata je preuzela identitet ubijene židovske djevojke, preselila s mužem u Izrael i tamo svoju djecu odgajala u židovskom duhu, a spoznaja da on zapravo nije Židov (ako se ne varam, židovstvo se prenosi upravo po majci) dovest će ga do ozbiljne krize identiteta. Tako da ćemo paralelno uz njegovu istragu zločina u Austriji pratiti i njegovu intimnu psihološku dramu jer će čovjek koji je svoj život podredio potragom za istinom, spoznati da je cijeli život njegov laž. Dugometražni debitant Amichai Greenberg, redatelj i scenarist "Svjedočanstva", na sjajan način u ovoj misteriozno - psihološkoj drami istražuje upravo to pitanje identiteta i koliko se ljudi s njima identificiraju.

Iako je Greenbergu ovo bio prvi film, čovjek je to s dugogodišnjim iskustvom snimanja televizijskih dokumentaraca i drama za izraelsku televiziju, kao i reklama. No, ključni okidač za nastanak ovog filma bila je činjenica da je i Greenberg sam radio kao istraživač za fondaciju Shoah, koju je 1994. godine nakon filma "Schindlerova lista" osnovao Steven Spielberg i čija je zadaća skupljanje dokumenata i priča onih koji su preživjeli Holokaust. No, dok se on tijekom svoje istraživačke karijere susretao s brojnim svjedočanstvima i zasigirno brojnim šokantnim pričama, njegov otac, koji je također preživio Holokaust, o svojim iskustvima nikada nije pričao, tako da je i to moralo bitno utjecati na njega prilikom stvaranja ovog filma. Posve je jasno da u liku Yoela ima puno autobiografskog od samog autora, a vidimo koliko je tematika Holokausta i dalje bolna i osjetljiva tema. 

Primjedbe