THE WHITE RIBBON (2009,NJE) - 9/10



Da Michael Haneke ima prilično uvrnut smisao za humor jako dobro možemo vidjeti u samom podnaslovu "Bijele vrpce". Ovu misterioznu dramu smješteno u selo na sjeveru Njemačke uoči Prvog svjetskog rata podnaslovio je Haneke "Njemačka priča za djecu". Ako netko ne snima filmove za djecu to je definitivno Haneke i taj podnaslov ne može biti dalje od istine jer sumnjam da će neko dijete pronaći zadovoljstvo u ovom podmuklom, zlogukom, nelagodnom, mračnom i sporom crno - bijelom filmu, koji je uz Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja, nominaciju donio i stalnom Hanekeovom direktoru fotografije Christianu Bergeru. Osvojio je ovaj film šezdesetak nagrada u izborima za filmove godine i na mnogim festivalima pa je tako dobio Zlatni globus za najbolji film izvan engleskog govornog područja, izabran je za europski film godine, dok je Haneke dobio nagrade i za najbolju režiju i scenarij na istom izboru. Donijela je "Bijela vrpca" Hanekeu prvu od dvije Zlatne palme u Cannesu, a previše bi se vremena potrošilo nabrajajući sve nagrade koje je osvojio ovaj izvanredan film.

Već odavno smo naučili da je Haneke jedan od onih autora koji perfektno istražuje ljudsku patologiju i voli na vidjelo izvlačiti sve ono najgore u ljudima. Ono o čemu se obično ne govori i ono što se često smatra tabuom jer i dalje je uvriježeno mišljenje da su ljudi dobri, neiskvareni, sve dok im se ne dokaže suprotno. U Hanekeovim filmovim situacijama je obično potpuno obrnuta. Ljudi su kod njega obično zli, iskvareni i izopačeni, podmukli egoisti koji misle samo na sebe i koji će učiniti sve kako bi zadovoljili svoje potrebe i svoju volju. Ovaj film možda je i najbolji primjer toga, no u "The White Ribbon" on to čini na suptilan način i malo, pomalo razotkriva svu izopačenost svijeta, a vidimo to na mikrokozmosu mjestašca Eichwalda u razdoblju od srpnja 1913. do kolovoza 1914. godine. Mjesto je to koje se i nije previše odmaknulo od klasičnog feudalizma i u kojem apsolutno o svemu odlučuje troje ljudi - lokalni protestantski župnik, liječnik i barun.

Ovaj trojac gospodar je života i smrti ovog mjestašca i sudbine svih, njihovih žena, djece, kao i lokalnih seljaka koji su i dalje gotovo na razini kmetova. Sam Haneke je za "Bijelu vrpcu" istaknuo da je to film kojim je želio prikazati društvene i obiteljske odnose u Njemačkoj na početku 20. stoljeća te je u ovom filmu prepunom simbolike i mistike želio prikazati što su zapravo bili korijeni svih zala. Što je dovelo do tih mnogih autoritarnih režima u Europi u prvoj polovici 20. stoljeća i kako je izgledalo društvo koje je ubrzo dobilo rješenje u vidu nacista, fašista poput Hitlera i Mussolinija i komunista poput Lenjina i Staljina. Fašizam i sovjetski tip komunizma prosječnom obespravljenom, još uvijek dobrim dijelom ruralnom, stanovništvu s početka prošlog stoljeća, zasigurno su se činili kao pravi odgovor na nejednakost, nepravdu i nepoštenje tog doga u kojem je industrijski kapitalizam još uvijek više podsjećao na klasični feudalizam. No, kao što nas je povijest naučila i kao što se uvijek ponavlja, oni koji nude najjednostavnija i najbrža rješenja obično znaju biti i najopasniji i najpogubniji. Kad to shvatimo, obično bude prekasno, a šutnja i okretanje glave kad se zlo događa nekome drugome, misleći neće valjda baš mene, bitno je utjecala da se to zlo nezaustavljivo širiti, baš kao i u slučaju ovog mjestašca.

U takvom društvu, i dalje većinom nepismenom, zaostalom, primitivnom i praznovjernom, svašta je moguće, a na to nas upozorava i pripovjedač filma, danas ostarjeli krojač, koji je u mladosti radio kao seoski učitelj u ovom selu. On se prisjeća svoje mladosti i događaja koji su obilježili njegov život, a sve počinje nesrećom u kojoj je teško ozlijeđen seoski liječnik. U selu se ubrzo nastavljaju događati ružne stvari, nesreće i situacija postaje sve neugodnija, a međuljudski odnosi sve zategnutiji. Iako se na površini svi predstavljaju kao puritanci, moralisti i veliki borci za pravdu i istinu, saznat ćemo da je naizgled idilično selo oduvijek bio samo privid i da ondje žive nemoral, pokvarenost, izopačenost, a da su na cijeni malograđanština, licemjerje i sadizam. Iako se na početku naslućuje da su ružne stvari koje su se krenule događati u selu slučajnost i nešto što se prije nije događalo, neće trebati proći puno kako bismo shvatili da je zlo ondje prisutno oduvijek. Samo je bilo dobro prikriveno i o njemu se šutjelo, prvenstveno jer se ono nije događalo trima stupovima društva, ali sada kad se namjerilo i njih, situacija je postala ozbiljna.

Iako nitko o tome ne želi na glas govoriti, zlonamjernost, zavist, tupavost i brutalnost vladaju ovim selom oduvijek. No, to kao da nitko ili nije želio shvatiti ili im je takvo stanje stvari savršeno odgovaralo dok se nije počelo vraćati u njihovu glavu. U tom društvu u kojem vladaju lažni moral i licemjerje odrasli tako djeci oko ramena stavljaju bijelu vrpcu kako bi ih podsjetila na nevinost i čistoću i kako bi ih odvratila od grijeha, no dobro znamo da djeca upijaju sve ono što ne samo vide oko sebe, već i sve ono što osjećaju da se oko njih događa. Društvo je to u kojem je sasvim normalno da nesretna seljakinja pogine prilikom obavljanja teških fizičkih poslova za baruna, no kad netko otme barunovog sina, onda se svi dignu na zadnje noge i tek tada počinju shvaćati da se ondje događa nešto doista loše. Baš kao i s većinom Hanekeovih filmova, i s "Bijelom vrpcom" treba imati puno strpljenja jer film je to dosta sporog tempa u kojem se priča malo, pomalo razotkriva, a puno toga Haneke ostavlja i gledatelju da sam donese zaključka. Osim strpljenja, ovaj film zahtjeva i punu koncetranciju, pažnju i promišljanje, a zauzvrat također daje iznimno puno. Film je to koji ne podilazi ukusima, već provocira i tjera gledatelja da se osjeća nelagodno i neugodno, čak i preispituje samog sebe, a iako je radnja smještena stotinjak godina u prošlosti, posve je jasno kako je "Bijela vrpca" i neskrivena parabola za današnje društvo u kojem se realno gledajući mnogo i nije promijenilo. 

Primjedbe