U zajedničkoj produkciji Češke i Slovačke
snimljena je povijesna biografska drama o jednom donedavno potpuno nepoznatom
čovjeku koji je u razdoblju nakon II svjetskog rata spasio gotovo 200 tisuća
Židova. Da, NAKON Drugog rata jer manje je poznato da su oni europski Židovi koji
su uspjeli preživjeti nacističke logore i nakon rata bili u ozbiljnim
problemima i mnoge zemlje nisu znale što bi s njima. Mnogi poljski Židovi koji
su rat preživjeli na teritoriju Sovjetskog saveza vratili su se u Poljsku, no
uz to što su ih sada u Poljskoj smatrali boljševičkim agentima, antisemitizam
je ondje i dalje bio snažan o čemu svjedoče brojni pogromi, a najpoznatiji je bio
onaj u Kielceu u srpnju 1946. godine. Tada su poljska vojska, policija, ali i
civili pobili više od 40 židovskih povratnika, što im je bio jasan signal kako
i dalje nisu dobrodošli u svoje nekadašnje domove. Ni ostale europske zemlje
nisu bile pretjerano oduševljene idejom prihvaćanja Židova, a jedina zemlja
koja ih je odlučila primiti bila je britanska Palestina iz koje će 1948. godine
nastati država Izrael.
No, od Poljske do Palestine baš i nije bilo
tako lako doći, tim više što su granice bile zatvorene, a situacija u Europi
tada je bila prilično slična današnjoj kada također brojne izbjeglice i
migranti na ilegalne načine pokušavaju ući u Europu. Kako je Čehoslovačka tada
bila glavna tranzitna zemlja za poljske Židove, mnogi su ilegalno pokušavali
ući u nju, no oni koji su uhvaćeni su odmah uhićeni i deportirani nazad, a uz
granice su se opet gradili kampovi i logori koji se i nisu previše razlikovali
od nacističkih koncentracijskih kampova. I tu je na scenu stupio glavni junak
ove povijesne drame čija se radnja zbiva od 1945. do 1948. godine, Zdenek
Toman. On se rodio kao Asher Zelig Goldberger u židovskoj obitelji na krajnjem
istoku Slovačke, a već kao student u Pragu dvadesetih priključio se
komunističkom pokretu. Kad je Njemačka okupirala Čehoslovačku krajem 30-ih,
uspio je Toman, koji je već promijenio ime u ono pod kojim ga poznajemo,
emigrirati u London, a ondje je uspio pronaći posao u čehoslovačkoj
izbjegličkoj vladi. Za vrijeme života u Londonu stvorio je on mnoge kontakte, a
kad se pred kraj rata vratio u Čehoslovačku, završio je u prvoj poslijeratnoj
prijelaznoj vladi koju su u početku činili komunisti i demokrati Jana Masaryka.
Paralelno s njegovim političkim usponom, počeo
je Toman zahvaljujući svojim londonskim kontaktima i vezama stvarati i pravo
krijumčarsko carstvo te je vrlo brzo postao jedna od najvažnijih osoba u
poslijeratnoj Čehoslovačkoj. Jer dobro znamo da sve političke stranke i partije
trebaju novac kako bi se dokopale vlasti i zadržale je, a još bolje znamo da
iste te stranke i političari najviše vole novac iz crnih fondova. Kako je
upravo Toman bio majstor za crne fondove i sjajno je balansirao između
Amerikanaca i Sovjeta, uspijevao je nekoliko godina fino živjeti i uspinjati se
na poslijeratnoj društvenoj ljestvici, no kad su krenule čistke nije ih uspio
izbjeći, što vidimo već u prologu filma. I mora se priznati filmu koji je
snimio Ondrej Trojan da je na izvrstan način prikazao ne samo to potpuno
nestabilno i nesigurno poslijeratno razdoblje u Čehoslovačkoj, već i sam prikaz glavnog
junaka je iznimno kompleksan. Prikazan je Toman kao potpuno kontradiktoran tip, kao nevjerojatno
pohlepan čovjek i konformist kojem je na prvom mjestu luksuz i bezbrižan život
za njega i njegovu obitelj, ali i čovjek koji je ujedno bio i češki Schindler i koji je spasio tisuće i tisuće života.
Dok je gomilao vlastito bogatstvo i
manipulirao češkim političarima, boljševicima, ali i Amerikancima, one je
potajice organizirao prijevoz za gotovo 200 tisuća Židova preko njegove zemlje.
Zahvaljujući moći koju je stekao, sposobnosti manipulacije, potkupljivanja,
muljanja i varanja, on je uspio ispred nosa češkim komunistima i sovjetima kroz
Čehoslovačku godinama "švercati" Židove zbog čega je kasnije od Izraela
dobio i priznanje pravednika među narodima. Djeluje ovaj film prilično šokantno
i iznenađujuće jer su upravo te postratne godine u javnosti i dalje velika
nepoznanica, a u ovom filmu imamo priliku vidjeti kako je situacija bila
potpuno konfuzna u tim godinama u Čehoslovačkoj. Vidimo kako ljudi još uopće
nisu znali što donosi budućnost i nisu bili ni svjesni što će im donijeti
komunizam, ali i kako su demokrati izgurani iz prve poslijeratne čehoslovake
Vlade u koju su izabrani skupa s komunistima. Dogurala je ova mračna povijesna
drama do čak šest nominacija u izboru za najbolji češki film godine, a vjerujem
da bi "Toman" trebao zadovoljiti apetite onih koji vole filmove
snimljene o stvarnim ljudima i ne toliko poznatim povijesnim događajima. Kako
bi što bolje dočarao poslijeratni ugođaj Trojan je u početku koristio i dosta
arhivskih, dokumentarnih snimki iz tog vremena, ali i igrani dio djeluje i više
nego autentično.
Primjedbe
Objavi komentar