TOMAN (2018,ČEŠ) - 7/10



U zajedničkoj produkciji Češke i Slovačke snimljena je povijesna biografska drama o jednom donedavno potpuno nepoznatom čovjeku koji je u razdoblju nakon II svjetskog rata spasio gotovo 200 tisuća Židova. Da, NAKON Drugog rata jer manje je poznato da su oni europski Židovi koji su uspjeli preživjeti nacističke logore i nakon rata bili u ozbiljnim problemima i mnoge zemlje nisu znale što bi s njima. Mnogi poljski Židovi koji su rat preživjeli na teritoriju Sovjetskog saveza vratili su se u Poljsku, no uz to što su ih sada u Poljskoj smatrali boljševičkim agentima, antisemitizam je ondje i dalje bio snažan o čemu svjedoče brojni pogromi, a najpoznatiji je bio onaj u Kielceu u srpnju 1946. godine. Tada su poljska vojska, policija, ali i civili pobili više od 40 židovskih povratnika, što im je bio jasan signal kako i dalje nisu dobrodošli u svoje nekadašnje domove. Ni ostale europske zemlje nisu bile pretjerano oduševljene idejom prihvaćanja Židova, a jedina zemlja koja ih je odlučila primiti bila je britanska Palestina iz koje će 1948. godine nastati država Izrael.

No, od Poljske do Palestine baš i nije bilo tako lako doći, tim više što su granice bile zatvorene, a situacija u Europi tada je bila prilično slična današnjoj kada također brojne izbjeglice i migranti na ilegalne načine pokušavaju ući u Europu. Kako je Čehoslovačka tada bila glavna tranzitna zemlja za poljske Židove, mnogi su ilegalno pokušavali ući u nju, no oni koji su uhvaćeni su odmah uhićeni i deportirani nazad, a uz granice su se opet gradili kampovi i logori koji se i nisu previše razlikovali od nacističkih koncentracijskih kampova. I tu je na scenu stupio glavni junak ove povijesne drame čija se radnja zbiva od 1945. do 1948. godine, Zdenek Toman. On se rodio kao Asher Zelig Goldberger u židovskoj obitelji na krajnjem istoku Slovačke, a već kao student u Pragu dvadesetih priključio se komunističkom pokretu. Kad je Njemačka okupirala Čehoslovačku krajem 30-ih, uspio je Toman, koji je već promijenio ime u ono pod kojim ga poznajemo, emigrirati u London, a ondje je uspio pronaći posao u čehoslovačkoj izbjegličkoj vladi. Za vrijeme života u Londonu stvorio je on mnoge kontakte, a kad se pred kraj rata vratio u Čehoslovačku, završio je u prvoj poslijeratnoj prijelaznoj vladi koju su u početku činili komunisti i demokrati Jana Masaryka.

Paralelno s njegovim političkim usponom, počeo je Toman zahvaljujući svojim londonskim kontaktima i vezama stvarati i pravo krijumčarsko carstvo te je vrlo brzo postao jedna od najvažnijih osoba u poslijeratnoj Čehoslovačkoj. Jer dobro znamo da sve političke stranke i partije trebaju novac kako bi se dokopale vlasti i zadržale je, a još bolje znamo da iste te stranke i političari najviše vole novac iz crnih fondova. Kako je upravo Toman bio majstor za crne fondove i sjajno je balansirao između Amerikanaca i Sovjeta, uspijevao je nekoliko godina fino živjeti i uspinjati se na poslijeratnoj društvenoj ljestvici, no kad su krenule čistke nije ih uspio izbjeći, što vidimo već u prologu filma. I mora se priznati filmu koji je snimio Ondrej Trojan da je na izvrstan način prikazao ne samo to potpuno nestabilno i nesigurno poslijeratno razdoblje u Čehoslovačkoj, već i sam prikaz glavnog junaka je iznimno kompleksan. Prikazan je Toman kao potpuno kontradiktoran tip, kao nevjerojatno pohlepan čovjek i konformist kojem je na prvom mjestu luksuz i bezbrižan život za njega i njegovu obitelj, ali i čovjek koji je ujedno bio i češki Schindler i koji je spasio tisuće i tisuće života.

Dok je gomilao vlastito bogatstvo i manipulirao češkim političarima, boljševicima, ali i Amerikancima, one je potajice organizirao prijevoz za gotovo 200 tisuća Židova preko njegove zemlje. Zahvaljujući moći koju je stekao, sposobnosti manipulacije, potkupljivanja, muljanja i varanja, on je uspio ispred nosa češkim komunistima i sovjetima kroz Čehoslovačku godinama "švercati" Židove zbog čega je kasnije od Izraela dobio i priznanje pravednika među narodima. Djeluje ovaj film prilično šokantno i iznenađujuće jer su upravo te postratne godine u javnosti i dalje velika nepoznanica, a u ovom filmu imamo priliku vidjeti kako je situacija bila potpuno konfuzna u tim godinama u Čehoslovačkoj. Vidimo kako ljudi još uopće nisu znali što donosi budućnost i nisu bili ni svjesni što će im donijeti komunizam, ali i kako su demokrati izgurani iz prve poslijeratne čehoslovake Vlade u koju su izabrani skupa s komunistima. Dogurala je ova mračna povijesna drama do čak šest nominacija u izboru za najbolji češki film godine, a vjerujem da bi "Toman" trebao zadovoljiti apetite onih koji vole filmove snimljene o stvarnim ljudima i ne toliko poznatim povijesnim događajima. Kako bi što bolje dočarao poslijeratni ugođaj Trojan je u početku koristio i dosta arhivskih, dokumentarnih snimki iz tog vremena, ali i igrani dio djeluje i više nego autentično.

Primjedbe