Za Dansku smo već odavno naučili da je
domovina dobrih filmova, a ova provokativna kombinacija trilera i drame koja se
bavi jednom jako kontroverznom temom možda je i najbolji film koji sam imao
priliku pogledati snimljen u ovoj zemlji u zadnjih godinu, dvije, možda i nešto više. Potvrđuje to i nagrada publike za
najbolji film u svjetskoj sekciji programa najpoznatijeg američkog festivala
nezavisnog filma Sundancea, a danska autorica podrijetlom iz Egipta, May
el-Toukhy snimila je kompleksnu priču u kojoj istražuje najdublje kutke ljudske
patologije i koja kao da nastavlja ondje gdje je stao Thomas Vinterberg sa
svojim filmovima kao što su "Festen", "Submarino" ili
"Jagten". Što je to u ljudima da ih tjera na autodestruktivno
ponašanje zbog kojeg riskiraju sve dobro što imaju u životima, pitanje je s
kojim se psihijatri bave već godinama, a u situaciju da uništi sve što je
godinama strpljivo gradila, upustila se naizgled uspješna i staložena četrdeset
i nešto godišnja odvjetnica Anne (Trine Dyrholm).
Živi ona naizgled idiličan život u raskošnoj
kući izvan grada s dvije kćeri i mužem liječnikom Peterom (Magnus Krepper).
Iako joj posao nije nimalo lagan jer vidimo da se ona uglavnom bavi nasilnim
slučajevima među djecom i mladima, vjerujem da bi se mnogi mijenjali za njen
život, no sve će se to promijeniti kada se k njima doseli Peterov 17-godišnji
sin iz prethodnog braka, Gustav (Gustav Lindh). Njega je otac ostavio još dok
je bio dijete i napustio je njegovu majku u Švedskoj kako bi bio s Anne i
preselio u Dansku, a Gustav je sada izbačen iz još jedne škole i majka ga je
poslala ocu. Očito je kako je Gustav problematičan klinac i Anne će ga vrlo
brzo uhvatiti kako je fingirao provalu u njihov dom i krađu raznih predmeta, no
neće o tome ništa govoriti njegovom ocu. U početku imamo dojam da je Anne žena
sa čvrstim karakterom, koja vrlo dobro zna razabrati dobro od pogrešnog i koja
je uvjerena kako je sposobna ovog mladića izvesti na pravi put pošto njegovog
oca gotovo nikada nema kod kuće, ali ispostavit će se da je sve to samo dobro
izgrađena fasada. Činit će se u početku da Anne i Gustav i neće imati neki
poseban odnos i mladić će za nju predstavljati svojevrsnog uljeza u život koji
je strpljivo i pažljivo uspjela izgraditi, no samo iz njoj poznatih razloga, Anne će se odluči upustiti u vezu sa
svojim posinkom.
Vrlo brzo Anne će zavesti zbunjenog
17-godišnjaka, koji se neće previše buniti zbog ponašanja svoje pomajke,
dijelom gledajući na to kao i na svojevrsnu osvetu ocu koji ga je ostavio, no
vrlo brzo ova će se priča rasplesti u posve neočekivanom i potpuno šokantnom
smjeru. Već sama tematika "Kraljice srca" ili "Dronningen",
kako se naziva ovaj film u originalu, i više je nego kontroverzna i
provokativna jer u pravilu bismo imali situacije da su se u neprikladne veze
upuštali stariji muškarac i mlađa žena, a situacija je ovdje tim šokantnija što
će sve to inicirati Anne. Žena za koju bismo u početku stavili ruku u vatru da
je prava moralna vertikala, žena koja se svim snagama bori za maloljetne žrtve
nasilnih nedjela i koja hrabro proturječi i ulaze u sukobe s nadređenima u
svojoj odvjetničkoj tvrtci i žena za koju bi valjda zadnju pomislili da nešto
takvo ima u sebi. No, kombinacija dosade, zapostavljenosti i osjećaja da je već
stigla u te godine kad su ona i muž gotovo pa više postali prijatelji koji samo
dijele krevet, nego partneri, ali i osjećaj da može imati puno mlađeg muškarca,
dovest će do toga da Ane inicira ovu krajnje neprikladnu vezu.
Jedan od prvih šokova u ovom filmu bit će
prilično eksplicitna scena seksa u koji će se ovo dvoje upustiti, a iako će joj
od početka jasno da je veza između nje i Gustava izvan svake pameti, ona kao da
si neće moći pomoći. Dok će se u početku družiti skrivajući se, s vremenom će
postajati sve slobodniji i opušteniji, a situacija za koju će biti uvjerena da
je potpuno drži pod uzdama, potpuno će se oteti kontroli. I što je najbolje od svega,
autorica ovog filma imala je toliko hrabrosti situaciju potpuno pustiti da se
otme kontroli i ostaviti ljubavnike da se pokušaju izvući iz situacije u koju
su se uvaljali, a posebno zanimljivo bit će pratiti razvoj glavne junakinje za
koju će se ispostaviti da je jedna od onih osoba koje misle samo na sebe.
Izvrsna Trine Dyrholm, koju pamtimo po brojnim sjajnim ulogama (In a Better
World, recimo), u ovom je filmu ostvarila jednu od najboljih uloga u karijeri i
nevjerojatan je užitak gledati takvu impresivnu umjetnicu na djelu, tim više
jer je ovo i jedna iznimno hrabra uloga koju ne vjerujem da bi prihvatilo puno
glumica njene generacije. Zbilja impresivan film koji je ujedno i danski kandidat za Oscara.
Primjedbe
Objavi komentar