BEFORE THE RAIN (1994,MAK) - 10/10



Kako to izgleda kad "krv udari u glavu" (samo jedna u nizu čudesnih rečenica u ovom filmu) na području Balkana, svi smo imali prilike vidjeti prije tridesetak godina, a možda najbolje od svih sav taj kaos i svo to ludilo na ekran je prenio Makedonac Milčo Mančevski. Već za svoj dugometražni debi snimljen u makedonsko - francusko - britanskoj produkciji zaslužio je nominaciju za Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja, kao i nevjerojatnih deset nagrada na festivalu u Veneciji, među kojima i one najvažnije, Zlatnog lava i nagradu publike. Bio je to i prvi film s područja bivše Jugoslavije koji je nakon njenog raspada bio nominiran za Oscara (kojeg su nekoliko godina kasnije osvojili  Danis Tanović te Bosna i Hercegovina s podjednako izvrsnom "Ničijom zemljom"), ali i film koji mi je ostao duboko urezan u sjećanje već nakon što sam ga prvi puta pogledao. "Prije kiše" ili "Pred doždot" u originalu te "Before the Rain", kako je ovo remek-djelo poznato u cijelom svijetu za mene je apsolutno savršen film. Film koji u sebi skriva toliko životne mudrosti i istine i film savršeno strukturiran koji briljantno prikazuje kako se dobro i zlo u ovim krajevima ne samo ciklički pojavljuju, već se često i isprepliću.

Baš kao što kaže grafit na pročelju jedne zgrade u Lodonu, u kojem će se zateći glavni junak filma Aleksandar (maestralni Rade Šerbedžija) i kao što se nazivaju dvije pjesme etno-darkwave benda "Anastasia" - Time Never Dies i The Circle Is Not Round, takva je i struktura filma. Vrijeme ovdje kao da ne umire i događaji se samo stalno ponavljaju, često vraćaju u natrag i vrte u krug, no taj krug nije okrugao, već je izobličen i teško ga je definirati i opisati. Sve je ovdje nekako naopako i pogrešno, a ponavlja se i vrti u tom nepravilnom i neprirodnom krugu samo ono loše i zlo. Ipak, nije "Prije kiše" isključivo priča o lošem, već je to posve univerzalna priča o ljubavi, miru i onom najboljem, najiskrenijem i najpoštenijm u ljudima. Upravo takav je i glavni lik Aleksandar, muškarac u srednjim godinama koji je prije 16 godina napustio svoje rodno selo u brdima Makedonije. Ovaj čovjek nemirnog duha ne samo da se zaželio vidjeti svijeta, već je kao ratni reporter izvještavao sa svih kriznih žarišta, no očito se zasitio takvog života.


Ono što je doživio i zabilježio svojim fotoaparatom na svim tim nemirnim, nesretnim i opasnim krajevima svijeta potpuno ga je obilježio i odlučio se vratiti kući. No, selo koje je kao mladić nekoć napustio i selo u kojem su mještani živjeli normalno jedni uz druge, sada se potpuno promijenilo. I ondje je, očito, krv svima udarila u glavu i podijeliše se ljudi u svoje nacionalne tabore, čvrsto se utvrdivši svako na svome brdu. Naoružali su se jedni i drugi kalašnjikovima i čekaju trenutak kad će krenuti u obračun sa svojim dojučerašnjim susjedima i prijateljima. Vrlo brzo Aleksandar će shvatiti da nije samo stranac u svijetu u kojem je živio godinama i u kojem je stalno maštao o povratku u svoje rodno mjesto, već je on postao i potpuni stranac u svojoj zemlji, u svojoj kući. Okolnosti su se potpuno izmijenile i on, koji se smatra građaninom svijeta, jednostavno ne može prihvatiti činjenicu da su se ljudi ukopali u nacionalne tabore i samo čekaju kad će jedni drugima prerezati grkljane. Lako je za pretpostaviti da u takvim mračnim i surovim vremenima oni koji su za mir ne prolaze dobro, a Aleksandar koji je posljednjih godina preživio sve i svašta, u najvećoj opasnosti naći će se upravo u svom selu i od ljudi koje je nekad smatrao prijateljima i rodbinom.


Mančevski je svoj film podijelio u tri segmenta, odnosno u tri priče o ljubavi za vrijeme nemirnih i nestabilnih vremena, priče koje je nazvao "Words", "Faces" i "Pictures", koje se zaokružuju i koje se nadopunjuju i u čijim detaljima shvaćamo da vrijeme u ovom filmu doista nikada ne umire. I sam autor istaknuo je da se u životu, ljudi i mjesta možda mijenjaju, no događaji koji ih zasjenjuju stalno se kreću i naprijed i natrag te tvore krug koji se stalno ponavlja. Inspiraciju za nelinearnu fabularnu strukturu podijeljenu u tri čina Mančevski je pronašao u kultnom filmu "Tri" Aleksandra Petrovića iz 1965. godine (i taj je film bio nominiran za Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja), a u "Prije kiše" možemo vidjeti i neke neskrivene aluzije na filmove Sergeja Eisensteina, Andreja Tarkovskog, ali i film "Butch Cassidy i Sundance Kid" Georgea Roya Hilla. 

Već sam spomenuo bend "Anastasia" i njihovu glazbu, a to je definitivno jedan od najboljih soundtracka koji su se ikada mogli čuti na filmu. Uvijek me fasciniralo i što je Mančevski uspio postići dojam da kad čovjek gleda dio koji se zbiva u makedonskim brdima, ima dojam kao da se sve to događa u nekom dalekom, nepoznatom kraju svijeta, bez obzira što si svjestan da se sve to zbiva na brdu u Makedoniji, a moglo je biti i na nekom brdu u tvojoj blizini. Da nemaju ti brđani u rukama kalašnjikove, pomislio bi možda čovjek da se sve to zbiva u nekom distopijskom postapokaliptičkom, gotovo pa madmaxovskom svijetu u kojem su se ljudi gotovo pa odlučili vratiti na nivo prvobitne zajednice, no kalaši su ono što ih izdaje i što nas vraća u realnost. 

Primjedbe