DIE BESTE ALLER WELTEN (2017,AUT) - 8/10



Prilično šokantnu i potresnu dramu zasnovanu na istinitim događajima i stvarnim ljudima snimio je mladi austrijski filmaš Adrian Goiginger, koji je već za svoj debitantski dugometražni uradak dobio nagradu za najboljeg austrijskog režisera. Uz to, "The Best of All Worlds" ili "Die beste aller Welten" u originalu, dobio je i sve ostale najvažnije nagrade u izboru za austrijski film godine (najbolji film, scenarij, glavna glumica i sporedni glumac), a naosvajao se i nagrada po svjetskim festivalima te je premijerno prikazan u Berlinu. Sve to i ne čudi jer ovo je jedan od onih filmova na koje je jako teško ostati hladan, tim više kad se zna da je snimljen ne samo prema stvarnim životima ljudi, već je scenarist / redatelj Goiginger "Die beste aller Welten" snimio prema vlastitom životu. Adriana upoznajemo kao osmogodišnjeg dječaka negdje potkraj 90-ih u Salzburgu, a vrlo brzo shvaćamo da je svijet u kojem on živi sve samo ne običan i normalan.

Već u prvoj sceni Adrian i njegova majka Helga (Verena Altenberger) su s društvom negdje u prirodi i zabavljaju se svi ti ljudi slično kao što se zabavlja gotovo sav normalan puk. Pijuckaju se pivice, svira se gitara uz vatricu na kojoj se peku kobasice i špek. U blizini žubori rječica, no sve se to mijenja kad se pojavi ondje nepoznati muškarac za kojeg ubrzo shvaćamo da je lokalni diler koji heroinom opskrbljuje cijelu ovu ekipu. Bacaju se gitare, sve se ostavlja po strani, a vade se žlice, šprice i sva ostala aparatura koja ide uz to i kreće masovno drobljenje. Među svom tom ekipom od 20, 30 ili 40 godina je i maleni Adrian koji uopće i ne shvaća da je sve to što se oko njega događa nešto potpuno nenormalno i strašno. To je jedini svijet koji on poznaje i za njega najbolji svijet. Već u sljedećoj sceni Adrian i Helga dolaze u njihov stan u Salzburgu i bacaju se na temeljito pospremanje jer im upravo treba stići socijalni radnik. I prolazi sve to u najboljem redu za oboje, socijalac samo što nije popušio njihovu priču, sve dok kroz balkonska vrata pošto se stan nalazi u prizemlju ne upadne isti onaj prljavi, smrdljivi diler, tip koji je najbliže očinskoj figuri osmogodišnjaku.

Kako je Adrian tek učenik prvog razreda i koncept droge za njega je vjerojatno nepoznat, sve ono što se oko njega događa, jedna je velika avantura. Kad ga odrasli koji se okupljaju u njihovom stanu kako bi se drogirali pitaju što bi želio biti kada odraste, on odgovara pustolov, avanturist. Cijelo vrijeme mališan bježi u svijet mašte i zamišlja kako se on obračunava sa čudovištem iz spilje, koja simbolizira sve zlo koje on zapravo i ne shvaća, no kako je riječ o inteligentnom dječaku koji upija sve oko sebe, jasno mu je da je njegov život sve samo ne normalan i da nitko od njegovih školskih kolega ne živi poput njega, već svi oni imaju uredne i normalne živote. I daleko od toga da Helga ne pokušava biti brižna i savjesna majka koja svom sinu želi sve najbolje, no zbog ovisnosti ona uopće ne može normalno funkcionirati i kad se pojavi dvojba - horse ili mali, dvojbe zapravo i nema.

I stalno se ona pokušava skinuti s droge, no još brže se ponovno vrati starim navikama i starom društvu, kao da je u nekom začaranom krugu iz kojeg ne može izaći. Svjesna je ona da sa svojom ovisnošću i svojim nezdravim životom uništava život i svome sinu, no jednostavno si ne može pomoći i nikako da se izvuče iz tog užasa. Netko je stalno vuče prema dolje, a nema ni puno onih koji bi joj pomogli jer kad i dođe u kliniku po pomoć, liječnik joj hladno samo ispiše recept za metadone. Iako stoji da na trenutke možda cijela priča djeluje neuvjerljivo i očito je kako Goiginger možda još nema dovoljno iskustva da bi uspio na visokoj razini izvući cijeli film do kraja i djeluje to na trenutke pomalo naivno, bez obzira na to, ova je priča strašnija i jezivija od bilo kojeg horora. Svim roditeljima dići će se kosa na glavi kad vide Helgu i njenog sinčića kako skupa kuhaju "magični napitak" u kojem se nalaze opijati i za koji je lako pretpostaviti da će kad - tad završiti u krivim rukama.

Primjedbe