DOUBLES VIES (2018,FRA) - 6,5/10



Olivier Assayas jedan je od onih francuskih filmaša koji su već godinama miljenici kritike i čiji filmovi obično prilično uspješno prolaze na festivalima, no u pravilu nisu to filmovi za široki krug ljudi. Uglavnom su to dosta filozofski filmovi u kojima su glavni likovi intelektualci ili članovi kulturnih i društvenih elita tako da bi se moglo reći da Assayas jaše po istom teritoriju u Francuskoj po kojem Woody Allen već uspješno desetljećima jaše u Americi. Ne mogu reći da mi Assayas spada u neki krug omiljenih filmaša i niti jedan od njegovih dosadašnjih filmova nije me posebno impresionirao, a takav je slučaj i s njegovim posljednjim filmom, koji je premijerno prikazan u natjecateljskom programu festivala u Veneciji 2018. godine. Iako se "Doubles vies", kako se naziva ovaj film u originalu, koji je na svjetsko tržište stigao pod nazivom "Non-Fiction" vodi kao komedija i nije tu bilo previše razloga i trenutaka za smijeh. Meni je više to djelovalo kao pomalo snobovska, elitistička, intelektualistička romantična (ne)humorna drama u čijem su središtu pisac Leonard (Vincent Macaigne) i njegov urednik Alain (Guillaume Canet).

Leonard je upravo napisao novi roman, a Alain njime i nije posebno oduševljen te po prvi puta odbije objaviti nešto što je Leonard napisao. I događa se sve to u vrijeme ozbiljne krize izdavaštva i nariču svi oni nad svojim neizvjesnim sudbinama, strahujući da će knjiga kao nešto fizičko u skoroj budućnosti nestati i potpuno preseliti u digitalni format. Kako bi mu pomogla transformirati njegovu izdavačku kuću i prilagoditi je modernim digitalnim vremenima, Alain je zaposlio mladu urednicu Laure s kojom se upustio u vezu, Istovremeno, Alainova supruga Selena (Juliette Binoche) je glumica koja je ukalupljena u uloge koje baš i ne zadovoljavaju njene umjetničke apetite, a već godinama ona je u tajnoj vezi s Leonardom. Istovremeno, Leonardova žena Valerie je politička konzultantica i ne zanima je baš što njegov suprug piše, a situacija će se dodatno zakomplicirati jer je on u svojoj novoj knjizi jedan lik osmislio upravo po Seleni.

Iz ovog kratkog opisa lako je pogoditi da je ovo doista ovo jedan od onih filmova s kojima likovi kao da su ispali iz nekog uratka Woodyja Allena iz 70-ih ili 80-ih godina, a jedno od glavnih pitanja s kojima se Assayas ovdje odlučio pozabaviti je kako se prilagođavamo vremenima koja se očigledno mijenjaju. Praktički svi likovi u ovom filmu ljudi su u, nazovimo to, srednjim godinama, koji su odrastali i formirali se u posve različitim okolnostima od onih u kojima se trenutačno nalaze. No, jasno da i kako se svijet oko njih mijenja i postaje sve bliži i povezaniji, tako se i oni, htjeli ili ne, moraju mijenjati i prilagođavati, a kako su svi oni pravi "fah-idioti", odnosno intelektualci koji zapravo i ne znaju ništa drugo u životu raditi od onoga što trenutačno rade i što su cijeli život radili, jasno da su zabrinuti za svoju budućnost. No, djelovao je ovaj tipični francuski brbljavi film mrvicu predosadno i prenaporno za moj ukus, a nije pomoglo što ovo kao da je jedan od onih filmova snimljen isključivo za francusko tržište jer je sve tu prepuno referenci na neke osobe i događaje koji baš i nisu poznati onima koji žive izvan Francuske. 

Primjedbe