I dok se za neke filmove može reći da su čisti
eskapizam, bijeg iz ponekad surove stvarnosti u svijet mašte i fantazije uz
koji se na nekih dva sata mogu zaboraviti problemi u stvarnim životima, postoje
i mnogi filmovi koji tu surovu stvarnost još samo dodatno potenciraju. Sve
užase života kroz koji ljudi prolaze diljem zemaljske kugle takvi se filmovi
trude prikazati realno, bez imalo uljepšavanja i glancanja, a jedan od takvih
je i ova šokantna austrijska drama u kojoj pratimo sudbine dviju nigerijskih
prostitutki na privremenom radu u Beču. Joy (ironičnog li imena!) je već
iskusna u tom poslu i već se izvrsno snalazi na ulicama Beča noću, dok je
mlađahna Precious tek stigla u austrijsku prijestolnicu gumenjakom via Lampedusa
bit će. Dobar dio onoga što zarade, ove žene moraju isplatiti Madam, ženi koja
je organizirala njihov dolazak iz Nigerije u Europu, a sljedećih nekoliko
godina tu uslugu jako dobro naplaćuje. Nakon što isplati mjesečnu maržu od cca
tisuću eura Madam, koju stotku pošalje obitelji u Nigeriju, plati brigu za
svoju kćer u Austriji od koje je odvojena dok ne plati dug, pitanje je što joj
uopće ostane.
I dok se Joy već donekle privikla na sav taj
jad i bijedu, za jedva punoljetnu Precious sve je to novo. Tek sad kao da joj
je došlo u glavu da je riskirala život i putovala tko zna kako i koliko samo da
bi bila jeftina prostitutka i robinja, no povratka nema. Ukoliko mjesečno ne
skupi svotu za Madam, neće se dobro provesti, a situacija za Joy se
zakomplicira kad joj Madam naloži da ona mora paziti na mlađahnu koleginicu i
ukoliko ova ne skupi novac, tada će Joy dobiti ne samo po džepu. Snimila je ovu
gotovo pa doku - dramu po vlastitom scenariju austrijsko - iranska filmašica
Sudabeh Mortezai, a nakon što je premijerno prikazana na festivalu u Veneciji,
gdje je dobila i dvije nagrade u popratnom programu, bila je "Joy" i
austrijski kandidat za Oscara.
Nudi ovaj film savršeni pogled iznutra kako
izgleda život svih tih ljudi koji su se sa svih krajeva svijeta ilegalno
zaputili u Europu, a u "Joy" imamo priliku vidjeti kako to izgleda na
primjeru nigerijske zajednice. Vidimo kako izgleda taj krijumčarski polusvijet
modernog robovlasništva začinjen praznovjerjem s nigerijskih ruralnih područja,
gdje se sve te buduće seksualne radnice ucjenjuju nekakvim suludum voodoo
vradžbinama u koje ti ljudi doista vjeruju. Tako na samom početku i na kraju
filma imamo po jednu scenu iz Nigerije u kojoj možemo vidjeti kako izgleda
život od kojeg ti ljudi bježe i u odnosu na koji prostituiranje sa svakakvim
perverznjacima po Beču izgleda kao napredak. Kako bi se dodatno dobilo na autentičnosti
i uvjerljivosti cijele priče, Mortezai je okupila stvane imigrantice iz
Nigerije kojima je ovo bilo prvo glumačko iskustvo. Premda se osjeti i vidljivo
je da praktički nitko od njih nije profesionalni glumac i da mu je ovo
vjerojatno bio prvi susret s kamerom, ovo je jedna od onih priča u kojoj baš
zbog toga sve djeluje čak i prestvarno, gotovo kao da se gleda dokumentarni, a
ne igrani film.
Primjedbe
Objavi komentar