MISSING (1982,SAD) - 9/10



Jedinog Oscara u karijeri slavni grčko - francuski filmaš Costa Gavras osvojio je upravo za ovaj film, povijesnu dramu čija je radnja smještena u Čile za vrijeme državnog udara 1973. godine. Gavras je Oscara podijelio s Donaldom Stewartom za najbolji adaptirani scenarij, a ovaj je dvojac "Missing" snimio prema istoimenom romanu Thomasa Hausera o tužnoj sudbini američkog novinara Charlesa Hormana, koji je nestao za vrijeme državnog udara kojim je vojna hunta na čelu s Augustom Pinochetom, potpomognuta CIA-om i američkom vladom svrgnula demokratski izabranog socijalističkog predsjednika Salvadora Allendea. Politički angažirane teme oduvijek su posebno privlačile i zanimale Gavrasa, koji nikada nije skrivao svoje političke stavove odnosno da mu je bliska komunistička misao pa zato i ne treba čuditi što ga je privukla ova istinita priča o prevratnom razdoblju u jedinoj južnoameričkoj zemlji koja je desetljećima uživala u stvarnoj demokraciji. Sve do 1973. godine kada su na ulicu izašli tenkovi, vojna hunta je srušila legalno izabranu vlast te je u sljedećim mjesecima više tisuća ljudi u Čileu pobijeno ili nestalo.

Među tim nestalima bio je i Horman, mladi američki novinar, ilustrator i pustolov, koji je u Santiago doselio nekoliko godina ranije prije udara, a samo nekoliko dana nakon što je vojska počela preuzimati kontrolu u državi, on je nestao. Priču filma Gavras je smjestio u dane i tjedne nakon nestanka američkog novinara kojeg je utjelovio John Shea, a u potragu za njim krenut će njegova supruga Beth (Sissy Spacek) i njegov otac, konzervativni američki biznismen Ed Horman (Jack Lemmon). Sve ono što će ovo dvoje otkriti doista se i dogodilo, a kako ne bih zaspojlao film onima koji ga planiraju pogledati, preporučujem da se o Hormanovoj sudbini interesiraju tek nakon što ga odgledaju. Ne treba sumnjati da je film izazvao velike kontroverze, posebno jer je debelim flomasterom podcrtana američka uloga u svim ovim događanjima pa tako i u Hormanovom nestanku, a tadašnji američki veleposlanik u Čileu čak je tužio i produkcijsku kuću koja je snimala film, kao i autora knjige po kojoj je film snimljen. Zbog tužbe su i knjiga i film neko vrijeme morali biti povučeni s tržišta, no nakon što je veleposlanik izgubio tužbu, vraćeni su u distribuciju, a nakon što je CIA tridesetak godina kasnije deklasificirala spise iz tog razdoblja, sve ono što je Gavras snimio pokazalo se, nažalost, točnim.

Način na koji je Gavras uspio prikazati događanja za vrijeme i neposredno nakon vojnog puča zaista je zastrašujuć i šokantan. Djeluje sve to i više nego uvjerljivo, a jasno da se film nije mogao snimati u Čileu pa je kao sjajna kulisa poslužio Meksiko. Vidimo ovdje kako je izgledao život u tim prevratnim danima, kada su na snazi bili policijski sati i kada je svaki izlazak iz kuće mogao značiti nestanak ili smrt. Ima u "Nestanku" bezbroj toliko šokantnih i potresnih scena od kojih zastaje dah, posebno one kad Ed i Beth u mrtvačnici kroče među stotinama leševa tražeći Charlesa ili kada stižu na nacionalni stadion u Santiagu, mjestu gdje je vojska držala zarobljenike, te među tisućama zatočenih pokušavaju pronaći svog sina / muža. Jasno da je prikazivanje ovog filma bilo zabranjeno u Čileu sve do svrgavanja Pinochetovog režima, a jednu od najboljih uloga u karijeri u ovom filmu ostvario je legendarni američki glumac Jack Lemmon.

Kad stigne u Čile, Ed Horman (inače stručnjak za kršćanske znanosti, što god to bilo), uvjeren je da je njegov sin u Čileu napravio nekakvu glupost i da je zato upao u probleme. Na djelu je tu klasično generacijsko nerazumijevanje između konzervativnih očeva i liberalnih sinova, tim više jer stari nije ni svjestan što se u Čileu zapravo događa. Sve dok ne stigne ondje i na vlastitoj koži osjeti sve te užase, a njegovu situaciju možda najbolje opisuje rečenica jednog operativca CIA-e, koji kaže Edu da mu sin nije bio u Čileu ne bi ni znao što se tu događa i da bi kod kuće samo nakon kratkog televizijskog izvještaja o događanjima u svijetu prebacio na neki drugi kanal. Tek kad mu sin nestane, stari Horman će shvatiti da svog sina uopće nije ni poznavao. Dok ga je ranije živciralo i smetalo što mali stalno putuje u tamo neke države, što odlazi na proturatne prosvjede i što ne dijeli isti svjetonazor i konzervativne vrijednosti kao on, sada će shvatiti da njegov sin nije bio najobičniji zgubidan, kakvim ga je smatrao. Shvatit će također da njegova zemlja igra iznimno važnu ulogu ne samo u izazivanju vojnog puča, već će mu postati i više nego jasno da se Čileanci ne bi usudili dirati jednog američkog državljanina bez dopuštenja američih vlasti.

Ukupno je "Missing" ostvario četiri nominacije za Oscara (film, scenarij, glavni glumac i sporedna glumica), a uloga Eda Hormana bila je i ukupno osma nominacija za najboljeg glumca Jacka Lemmona. Na kraju je ostao Lemmon na dva zlatna kipića koja je osvojio u ranijoj fazi karijere, a ova mu je uloga ujedno bila i posljednja za koju je bio nominiran za Oscara. Kad već nije dobio Oscara, Lemmon je za ovu ulogu dobio nagradu za najboljeg glumca u Cannesu, gdje je "Missing" s turskim filmom "Yol" i podijelio Zlatnu palmu. Ne smije se zaboraviti ni izvanredna glazba grčkog skladatelja Vangelisa, kojem je "Missing" bio prvi angažman nakon što je godinu ranije osvojio Oscara za "Chariots of Fire", a kasnije iste godine skladao je glazbu za Scottovog "Blade Runnera". Definitivno se uz legendarni "Z", ovaj film može svrstati u sam vrhunac stvaralaštva Coste Gavrasa, angažiranog filmaša s istančanim osjećajem za pravdu i autora koji je sanjao bolji i pravedniji svijet.

Primjedbe