TANGERINE (2015,SAD) - 7/10



Sean Baker danas je jedan od vodećih američkih nezavisnih filmaša koji je najveći komercijalni uspjeh imao sa svojim posljednjim filmom "The Florida Project", no već dulje vrijeme njegovi filmovi tražena su roba na američkim festivalima. Estetski bi se Bakera moglo nazvati i sljednikom Harmonyja Korinea po pitanju zanimanja za subkulturne zajednice i ljude s društvenih margina, a u ovoj nagrađivanoj crnohumornoj doku - drami snimljenoj pametnim telefonima vodi nas u pravi polusvijet Los Angelesa. Glavna junak(inja) filma je transseksualka i prostitutka Sin-dee, koja je upravo izašla iz zatvora i ona u razgovoru sa svojom prijatelj(icom), također trans - prostitutkom Alexandrom, saznaje kako ju je njezin dečko i svodnik Chester varao dok je ona 28 dana bila iza rešetaka. Da situacija bude gora po Sin-dee, Chester ju je varao sa "stvarnom" ženu i njih dvije kreću u potragu za nevjernim svodnikom ulicama Los Angelesa i to na Badnje večer.

Tijekom njihove odiseje polusvijetom Los Angelesa, upoznat ćemo i Razmika, armenskog taksista i obiteljskog čovjeka, koji gotovo sav zarađeni novac troši upravo na usluge trans-prostitutki, najčešće upravo Sin-Dee i Alexandre. Jasno da će se putovi svih ovih ljudi susresti na ovo posve netipično Badnje veče, a djelovao je ovaj film prilično šokantno, groteskno, čak nadrealno. I to ne samo zbog svih tih trans-prostitutki koje ćemo upoznavati uz Sin-Dee jer gotovo da ne postoji osoba koja se pojavljuje u ovom filmu, a da bismo je mogli svrstati u kategoriju normalne osobe. Događa se sve to gotovo u real-timeu i ekipa koju upoznajemo u "Tangerine" pomalo podsjeća na ekipu iz Korineovog "Gumma", a ono što nama djeluje potpuno nenormalno, nestvarno ili nadrealno za ljude iz tog svijeta bit će jedan sasvim normalan dan u životu.

No, ispod te fasade svijeta transseksualaca, prostitutki, perverznjaka i svakojakih budalaša skriva se zapravo gotovo pa klasična komedija zabune i komedija apsurda u kojoj je Baker uz profesionalne glumce okupio i brojne naturščike i stvarne stanovnike ovog polusvijeta. Odvija se radnja ovdje iznimno brzo i nema tu praktički ni trenutka praznog hoda, a djelovao mi je ovaj film i nekako kontradiktorno. Iako je riječ o dokudrami, k tome snimljenoj i iPhoneom iz ruke pa jasno da mora izgledati sirovo, no istovremeno je to poetično, čak i nježno jer očito je kako Baker ima silnu empatiju prema cijelom ovom društvu kojem uopće ne želi suditi, već ih samo prikazati onakve kakvi jesu i njihov život bez imalo peglanja i glancanja ponuditi publici. Jasno da neće ovo biti film za svakoga jer zbilja sve ovo može djelovati prilično šokantno, no ne može se osporiti kako je Baker snimio nevjerojatan, zanimljiv i iznimno provokativan film. 

Primjedbe