THE APARTMENT (1960,SAD) - 10/10



I danas se "Apartman" Billyja Wildera smatra jednim od najboljih i najvažnijih američkih filmova svih vremena, a ova romantična komedija i danas djeluje toliko svježe, duhovito da s njom jako malo filmova ovog žanra može stati u istu rečenicu. Iskreno, romantična komedija i nije jedan od onih žanrova koje inače preferiram (iako u pravilu filmove i ne dijelim prema žanrovima, nego na dobre i loše), "Apartman" je film koji se od početka zavuče pod kožu, a velike zasluge za to ima izvrsni Jack Lemmon. Lemmon i Wilder samo godinu ranije surađivali su na još jednom velikom hitu "Neki to vole vruće", no ipak bih za ovaj film rekao da je Wilderovo ultimativno remek - djelo za koje je postao prvi čovjek koji je za isti film dobio Oscare za najbolji film, režiju i scenarij. Oscara za najbolju ulogu nažalost nije osvojio Lemmon, kao ni njegova nesuđena partnerica Shirley MacLaine, a Wilder je ležernu komediju o izvanbračnim avanturama planirao snimiti još četrdesetih godina prošlog stoljeća.

No, tada to nije bilo moguće zbog strogog tzv. Haysovog kodeksa, kojim su striktno bile određene moralne smjernice kojih su se autori morali držati u tom razdoblju. Moralisti su tada očito po svuda gurali prste još više nego danas, no krajem pedesetih ta striktna pravila u kojima su se recimo zabranjivali svaki oblik golotinje, međurasni seksualni odnosi, psovanje, izrugivanje s crkvom i još mnogo toga, počela su popuštati, a autori su počeli dobivati sve više slobode. Wilder i njegov koscenarist I. A. L. Diamond konačno su dočekali priliku snimiti film kakav su već dugo planirali, a kao inspiracija im je poslužio i stvarni holivudski skandal s početka 50-ih kad je jedan holivudski producent ustrijelio agenta koji je spavao s njegovom ženom, glumicom Joan Bennett. Da situacija bude zanimljivija, za svoje izvanbračne avanture, taj je agent koristio stan svog podčinjenog zaposlenika, a upravo na taj način pokušava napredovati službenik u osiguravajućoj tvrci Bud Baxter (Lemmon).

Kako bi se uspeo u hijerarhiji njujorške tvrtke koja zapošljava više od 30 tisuća ljudi, Bud je svojim nadređenima ponudio svoj stan za njihove vanbračne avanture. Tu su ponudu oni, jasno, objeručke prihvatli i sada gotovo svakog dana u Budovom stanu neki od njih ili dovodi ljubavnicu ili organizira zabave. Za to vrijeme smotani Bud ili radi prekovremeno u uredu ili baulja gradom, a njegova stanodavka i susjedi misle da je on prava party životinja i nezasitni gutač žena. Ipak, neće trebati proći puno vremena kako bi se Budove ambicije ostvarile i njegovi nadređeni su ga uspjeli pogurati prema naprijed te mu je direktor Sheldrake (Fred MacMurray) dodijelio vlastiti ured i puno bolju poziciju. No, jasno da to neće biti besplatno jer i Sheldrake bi volio koristiti Budov stan za svoju vanbračnu vezu i to sa šarmantnom vozačicom lifta u zgradi, Frank Kubelik (MacLaine), koja je i Budu zapela za oko.

Iako je od samog početka posve jasno kako će se cijela ova situacija rasplesti, teško se sjetiti tako šarmantne i simpatične romantične komedije i tako perfektnog para kao Lemmon - MacLaine. Do danas je Wilder jedan od najomiljenijih američkih redatelja, iako je on zapravo bio austrijski Židov rođen u galicijskom mjestašcu Sucha koje danas pripada Poljskoj. Nakon što je odustao od fakulteta i počeo raditi kao novinar, mladi Billy, tada još Samuel, dvadesetih godina preselio je u Berlin, gdje je nastavio pisati za novine, a uskoro se zainteresirao za film. Surađivao je s također s kasnije poznatim redateljima koji su također nakon uspona nacizma izbjegli u Ameriku i izgradili Hollywood poput Roberta Siodmarka i Freda Zinnemanna, a prvi scenarij koji je samostalno napisao bio je onaj prema poznatom dječjem romanu Ericha Kästnera "Emil i detektivi".

Kad je vidio da je vrar odnio šalu u Njemačkoj, utekao je mudri Billy u Pariz, gdje je i režirao svoj prvi film, a nedugo zatim stigao je u Ameriku. Ondje je prvo dugo radio isključivo kao scenarist i surađivao s još jednom izbjeglicom iz Njemačke, Ernstom Lubitschem, a jedan od prvih američkih uspjeha bila mu je "Ninočka" iz 1939. godine. Nekoliko godina kasnije konačno je dobio priliku pokazati se u režiji, a već treći američki film koji je režirao, "Double Indemnity" bio je ogroman hit i donio mu je prve nominacije za Oscara za režiju i scenarij. Danas se smatra da je upravo "Dvostruka obmana" film kojim su postavljeni kameni temeljci za jedan od najpoznatijih američkih žanrova, film noir, a nije trebalo proći dugo da osvoji svoje prve Oscare i to za scenarij i režiju za "The Lost Weekend". Slijedili su potom i "Sunset Boulevard", "Ace in the Hole", "Stalag 17", "Wintess for a Prosecution" te potom "Neki to vole vruće" i "Apartman".

Iako se njegov redateljski stil smatra prilično konzervativnim u odnosu na recimo Hitchcocka i Wellesa, bio je jedan od onih redatelja koji su od svojih glumaca uspijevali izvući i više od maksimuma, o čemu možda najbolje svjedoči podatak da je čak 14 glumica zaslužilo nominacije za Oscara za uloge u Wilderovim filmovima, neki i više njih. Wilder je bio i jedan od najvećih boraca protiv cenzure i već spomenutih moralnih smjernica koje je često iznimno uspješno izbjegavao i zaobilazio, a čak 21 put je nominiran za Oscara, od čega osam za režiju, 12 za scenarij i jednu za najbolji film. Ukupno je osvojio šest Oscara, a čak četiri njegova filma Američki filmski institut svrstao je na listu od stotinu najboljih američkih filmova 20. stoljeća. Bez ikakve dileme Wilder je jedan od najvećih autora ne samo američkog, već i svjetskog filma kojeg su mnogi kasniji filmaši navodili kao najveći uzor. 

Primjedbe