Nakon što je francuski predsjednik Charles de
Gaulle u ožujku 1962. poslije više godina krvavog rata, priznao dojučerašnjoj
koloniji Alžiru pravo na samoopredijeljenje, što su ovi vrlo brzo iskoristili i
postali nezavisna država, mnogi su u Francuskoj bili nezadovoljni tom odlukom.
Posebno se to odnosilo na one Francuze koji su živjeli u Alžiru, a oni su još
tijekom alžirskog rata za nezavisnost organizirali paramilitarnu, terorističku
organizaciju OAS. Nakon priznanja nezavisnosti Alžira, ova je organizacija
planirala i izvesti atentat na De Gaullea, a umalo im je to i pošlo za rukom.
No, nakon što su vođa atentatora pukovnik Bastien - Thiry i ostali urotnici
uhvaćeni, OAS se sklonio duboko u ilegalu negdje u inozemstvu, a nije trebalo
proći da se ta organizacija ugasi i da se svi glavni pohvataju. Stvarnim pokušajem
atentata na De Gaullea počinje i ovaj politički triler koji je po bestselleru
britanskog novinara, pisca i špijuna Fredericka Forsytha režirao Fred Zinneman
(dobitnik čak četiri Oscara, a režirao je i klasike kao što su "Točno u
podne", "Čovjek za sva vremena" ili "Odavde do
vječnosti").
Nakon što taj pokušaj atentata prođe neslavno
za članove OAS-a, ulazimo u fikcionalne vode i pratimo još jedan pokušaj
atentata na predsjednika. No, OAS-ovci su ovaj puta osmisli posve drukčiji plan
i za ubojstvo predsjednika odlučili su angažirati profesionalnog ubojicu. I to
ne bilo kakvog, već tipa koji je najbolji u svom poslu, hladnokvnog Britanca
koji je godinu dana ranije odradio podjednako delikatan zadatak ustrijelivši
diktatora iz Dominikanske republike Trujilla (stari jarac, kako ga naziva Llosa
u svojoj fantastičnoj knjizi "Jarčevo slavlje", doista je i
ustrijeljen u svibnju 1961. godine, no jasno da ga nije ubio fikcionalni lik iz
ovog romana / filma, već njegovi najbliži suradnici). Te su reference bile dovoljne
da OAS doista i angažira ubojicu kodnog imena "Šakal", koji počinje
planirati ubojstvo i pripremati se za njegovo izvođenje, no francuske tajne
službe uspjele su doznati da se sprema atentat na predsjednika, tako da ni oni
neće sjediti mirno.
Potpuno se "Dan Šakala" uklapa u
akcijske trilere i krimiće u stilu "Francuske veze", kakvi su bili
iznimno popularni u prvoj polovici sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Ovom
filmu se nema što prigovoriti pošto je riječ o iznimno uzbudljivom i napetom
krimiću, koji iz današnje perspektive možda djeluje arhaično, no svejedno je to
žanrovski izvanredno izvedeno. Sve u ovom filmu funkcionira besprijekorno. Od
sjajnog scenarija Kennetha Rossa (tipa koji kao da se ispraksirao za filmove
snimljene prema Forsythovim romanima jer je poslije napisao scenarij i za
"The Odessa File"), do uvjerljivih glumačkih izvedbi, sjajne
scenografije i odabira lokacija, precizne režije i izvrsne montaže (za koju je
Ralph Kemplen bio nominiran za Oscara). Sve ovdje djeluje gotovo pa dokumentarno
precizno, a posebno je oduševljen ovim filmom bio slavni američki filmski
kritičar Roger Ebert, koji je "Dan šakala" uvrstio na listu deset
najboljih filmova snimljenih u 1973. godini.
Primjedbe
Objavi komentar