THE MOUNTAIN (2018,SAD) - 7,5/10



Pretpostavljam da će biti i puno onih koje ova misteriozna, nadrealistička arty drama Ricka Alversona neće impresionirati ni izbliza kao što je mene, no tako je to obično s art filmom. Kad je u pitanju art film teško je racionalno prosuditi zašto mi se neki film svidio, a neki ne te obično već na samom početku gledanja takvog filma kao da osjetim nešto privlačno ili odbojno u istom tom filmu. Premijerno je "Planina" prikazana u natjecateljskom programu festivala u Veneciji 2018. godine, no morala je proći gotovo još puna godina kako bi ovaj film krenuo u distribuciju. Već od uvodnih scena posve je jasno da će ovo biti sve samo ne običan film jer su se redatelj i direktor fotografije Lorenzo Hagerman odlučili za pomalo arhaičnu, okomitu, 4:3 sliku. S obzirom da je radnja filma smještena negdje u pedesete godine prošlog stoljeća i to u unutrašnjost Amerike, brdovita područja Apalačkog gorja, taj izbor i ne čudi, no nije to jedina neobičnost "The Mountaina".

Ugođaj je od samog početka nekako čudan, nelagodan, djeluje sve to nekako hladno i tjeskobno, boje su prigušene, tmurne i sive, a priča se razvija prilično sporo. Glavni junak je povučeni mladić Andy (Tye Sheridan), 20-godišnjak skromne socijalne inteligencije, potpuni čudak, koji je odrastao uz podjednako čudnog oca Fredericka (Udo Kier), trenera klizanja. Nakon što mu otac umre, na Andyjevim vratima će se pojaviti obiteljski prijatelj i psihijatar Wallace (Jeff Goldblum). Upravo je Wally bio liječnik Andyjeve majke i nakon što je ona smještena u mentalnu instituciju, pokušao je izliječiti lobotomijom, čudovišnom tehnikom koja se prakticirala tijekom 40-ih i 50-ih i koja je podrazumijevala elektrošokiranje mozga. Kako bi se mentalno bolesni ljudi često nakon takvih tretmana, ukoliko bi, naravno, preživjeli, sveli na razinu biljke, smatralo se kako ih je lobotomija izliječila od duševnih bolesti, no na sreću ubrzo se od toga odustalo.

Dr. Wally i dalje se bavi lobomotijom mentalno bolesnih i putuje on unutrašnjosti Amerike te prakticira ovu suludu tehniku u mentalnim institucijama nad najtežim slučajevima. Andy će ubrzo postati njegov pomoćnik te će i on putovati s njim, zapravo i ne shvaćajući što se događa s tim ljudima nakon što im se mozak podvrgne elektrošokiranju. Jasno da je i ovo jedan od onih filmova u kojem praktički nema normalnih likova, a oni koji se u početku čine potpuno ludima, ispostavit će se do kraja da su prava kamilica za one kakti pametne. Snimljen je ovaj film nekako fragmentarno i premda priča djeluje dosta nihilistički, čak i morbidno, pošto imamo dva tipa koji putuju po Americi i prže ljudima mozgove, uspio je Alverson to snimiti na način da djeluje intrigantno, čak hipnotično i uvuče gledatelja u ovu svoju stiliziranu nadrealističnu mračnu priču. Na svo to ludilo nadovezao se i karakterni francuski glumac Denis Lavant, kojeg se možda ponajprije sjećamo iz slične nadrealne misterije "Holy Motors!". I Alverson je, baš kao i njegov francuski kolega Leos Carax, odlučio Lavanta pustiti s lanca i imat ćemo ga priliku vidjeti u standardno divljačkoj formi u završnici filma. I ne samo Lavantova gluma, već i nastup Kiera pa i Goldbluma kao da su u potpunoj koliziji s nekako mirnim ritmom, kirurški preciznom režijom i fotografijom, no napravljeno je sve to, uvjeren sam, intencijski.

Po atmosferi i ugođaju "The Mountain" bih nekako najbolje mogao usporediti s "Ubojstvom svetog Jelena" Jorgosa Lantimosa otprije koju godinu. Alverson u svom filmu ne skriva da mu je jedan od uzora i David Lynch, a iako će mnogi zasigurno prigovoriti da je ovaj film najobičnije artističko pozerstvo i izdrkavanje, može se na "Planinu" gledati i kao na šokantnu, mračnu, bizarnu studiju o mentalnim bolestima i na koji način se s njom nekoć obračunavalo. I ovdje nije jedino pitanje na koji način, već i tko se to obračunavao s mentalnim bolestima i tko su bili ti ljudi koji su kakti liječili duševne bolesnike. Svi ti koji su lobotomizirali ljude misleći da im na taj način pomažu, definitivno nisu bili ništa manje bolesni i poremećeni od onih kojima su mislili da pomažu. I s obzirom na tematiku, svaki drukčiji pristup obradi ovakve teme i pričanju ovakve priče teško da bi bio ovako upečatljiv i ovako dojmljiv, a svi oni koji vole nešto drukčiji filmski izričaj ili im je blizak nadrealizam, neće pogriješiti ako provjere "Planinu". 

Primjedbe