THE OPERATIVE (2019,IZR-FRA) - 6,5/10



Imao je ovaj triler snimljen u američko - britansko - francusko - izraelskoj koprodukciji kojeg kao redatelj i scenarist potpisuje Izraelac Yuval Adler (Betlehem) premijeru u popratnom programu festivala u Berlinu. Snimio je Adler "Operativku" prema romanu "The English Teacher" bivšeg generala izraelske vojske Xiftacha Reichtera Atira i posve je očito da je ovaj roman, a potom i film zamišljen u stilu čuvenih špijunskih djela Johna Le Carrea, Grahama Greenea ili Frederica Forsytha. Možda je Atirov roman doista na tragu nekog od djela gore navedenih velikana špijunskih krimića, no ukoliko i jest, preko ovog prilično zapetljanog i zakompliciranog filma to definitivno nećemo saznati. Za početak, dosta nejasno i zbunjujuće ostaje zašto bi žena poput Rachel (Diane Kruger), koja praktički nema nikakve veze s Izraelom pristala postati špijunka za njihovu tajnu službu Mossad. Možda je ženi nedostajalo uzbuđenja u životu, no ne znam koliko bi mi moralo biti dosadno da poželim postati špijun Mossada, a već u samom uvodu filma shvaćamo da je ona nestala bez traga dok je bila na očevom sprovodu u Londonu.

Nitko od njezinih nadređenih nema pojma što se dogodilo s njom, a jedina veza do nje je kriptirani telefonski poziv koji je uputila svom nadređenom, britanskom Židovu Thomasu (Martin Freeman), koji je potom preko Njemačke stigao na ugodni razgovor u Izrael s čelnicima Mossada. Jer dobro je poznato, jednom Mossad, uvijek Mossad i jednom kad se, bit će, uključiš u takve rabote, njihov si za sva vremena. Tako će Martin izraelske agente upućivati tko je ona i kako ju je uopće počeo vrbovati, a usput će morati i pokušati slijediti njezin put kako bi je pronašao pošto ona sada predstavlja opasnost za operaciju. Jasno da je ta operacija bila i više nego delikatna jer je Rachel bila poslana na špijunsku misiju u Iran kako bi saznala što više o tamošnjem nuklearnom programu, a paralelno s Martinovim pokušajima da joj uđe u trag, pratit ćemo i što se događalo s njom.

I stalno tu skačemo naprijed i natrag u vremenu i djeluje to pomalo zbunjujuće. Rachel nestaje i pojavljuje se, a usput shvaćamo što se to zapravo s njom dogodilo za vrijeme misije te bi se definitivno moglo reći da "Operativka" čak bolje funkcionira kao karakterna studija, nego klasični špijunski triler. Jasno da je Rachel misteriozna žena prepuna tajni, koje će se također polagano razotkrivati, no sve to ostaje prilično nedorečeno, na što se nadovezao i pomalo frustrirajući završetak, tek nakon kojeg mi apsolutno ništa nije bilo jasno. Daleko najveći plus ovog filma je Kruger, žena koja je karijeru počela kao manekenka pa se potom krenula probijati u svijetu filma. Na početku, ulogama klasičnih ljepotica koje bi u pravilu služile kao ukras i nadopuna onim scenama kad se netko ne mlati ili puca iz bazuke. No, Kruger se posljednjih godina pretvorila u pravu glumicu, koja je hrabrim i pametnim izborom uloga te jako dobrim balansiranjem između Hollywooda te američkog indie i europskog filma pokazala da se na nju mora ozbiljno računati i da nije samo lijepo lice, već i da ima što pokazati u umjetničkom smislu. Najbolji dokaz za to je Akinov "In the Fade" i uloga za koju je čak nagrađena u Cannesu, a i ovdje je na razini zadatka te dobrim dijelom i izvlači ovaj film. 

Primjedbe