YOUNG POPE (2016,ITA) - 9/10




I ovom je provokativnom, kontroverznom mini-serijom smještenom u Vatikan Talijan Paolo Sorrentino (Grande Belezza, Youth, Loro) potvrdio da je jedan od vizualno najupečatljivijih i najraskošnijih filmskih autora današnjice, a u središtu priče "Mladog pape" je mladi američki kardinal Lenny Belardo (izvanredni Jude Law), koji će na iznenađenje svih postati prvi papa Amerikanac. Dok su svi očekivali da će za papu biti izabran stari i konzervativni američki kardinal Spencer (James Cromwell), uspjela je prevagnuti druga struja i za prvog čovjeka crkve izabran je svećenik koji je slovio kao njegov štićenik. Plašili su se kardinali da je stari Spencer previše konzervativan i zastarjelih razmišljanja i da bi crkvu mogao povući u nekom pogrešnom smjeru i nadali su se da bi novoizabrani papa koji si je nadjenuo ime Pio XIII zahvaljujući svojoj mladosti mogao biti nešto slobodoumniji i otvoreniji.

Isto tako, stara kardinalska klika vjerovala je kako će relativno mladog, 40-godišnjeg svećenika lako držati pod kontrolom i državni tajnik kardinal Voiello, koji barem jednako koliko i boga voli i nogometni klub Napoli, nadao se kako bi on iz sjene mogao voditi crkvu. No, ekipa se nije mogla više zabuniti u procjeni. Novoustoličeni papa, koji puši i psuje, počet će crkvu još više zatvarati i pokazat će se kao još veći konzervativac od starog Spencera. Ne samo to, Pio XIII potpuno će se povući iz javnosti i nitko od pastve neće ga uopće imati prilike vidjeti pošto će on većinu vremena provoditi iza zatvorenih vrata vatikanskih dvoraca. Jasno da će takvo ponašanje izazvati šok i nevjericu u cijelom svijetu, no svojeglavi mladi papa uporno će nastavljati po svome. Dovest će u Vatikan kao savjetnicu staru časnu sestru Mary (Diane Keaton) koja ga je i odgojila u sirotištu nakon što su ga roditelji ostavili, a upravo ta spoznaja da je kao dijete ostavljen i nepoznavanje roditelja, ono je što ga i danas najviše proganja.

Dobrim dijelom ovaj je papa očigledno i zapeo u emocionalnom razvoju još kao dijete i taj osjećaj ostavljenosti i nevoljenosti ništa nije uspjelo nadoknaditi. Ljubav prema bogu i svećenički poziv očito su bili nekakav nadomjestak za to, no vidjet ćemo ovdje i kako papa proživljava ozbiljne krize vjere i često se pita postoji li uopće bog. Naravno da Vatikan nije dopustio snimanje serije na svom terenu, već su se Sorrentino i ekipa morali snaći na drukčije načine, no svejedno "Mladi papa" izgleda izuzetno. Oni koji su gledali neki od njegovih filmova, vjerojatno jako dobro znaju kakav je Sorrentino perfekcionist i kako se pažnja posvećuje svakom detalju, no ovdje je i po tom pitanju uspio nadmašiti samog sebe.

 
Iako su seriju odmah nakon emitiranja prvih epizoda napali iz katoličkih krugova da se "Mladim papom" Sorrentino sprda iz crkve i da je to antikatolička serija kojom se želi poniziti i uvrijediti papa i svi oni koji se smatraju katolicima, i nije to baš tako jednostavno. Jasno da stoji da je cijeli taj svijet visokog svećenstva prikazan kao najobičnija skupina spletkara koja kao da je ispala iz nekog Shakespearevog komada i da je u dobrom dijelu njihov prikaz doista groteskan, čak karikaturalan. No, svejedno nisam imao dojam da je glavna Sorrentinova ideja bila sprdnja na račun crkve, već sam na "Mladog papu" gledao kao na zanimljivo i duhovito promišljanje kako bi to izgledalo da se nešto slično doista dogodi. I da potpuni ekscentrik, pompozni, razmaženi, bahati, tvrdoglavi egotriper doista postane prvim čovjekom ne samo crkve, već i države koja raspolaže jako, jako, jako velikim bogatstvom.

Jer Vatikan je prije svega država, koja zapravo funkcionira praktički kao sve ostale države (osim što se i dalje vodi kao svojevrsna apsolutistička nenasljednja monarhija) i vidimo ovdje da bi svojeglavost novog pape i nevoljkost da se pojavljuje u javnosti, da se prodaju upaljači i majice s njegovim likom, Vatikan mogli dovesti i u određene financijske probleme. I sam lik mladog pape izrazito je kompleksan jer vidjet ćemo da ni on sam nije na čisto u kojem bi smjeru trebao povesti crkvu. Komercijalizacija svega pa i same crkve nešto je što ga osobito smeta i njegovo je uvjerenje da bi se crkva trebala vratiti korijenima, no u današnje vrijeme to baš i nije samo tako izvedivo. Njegovu ideju svi će shvatiti na način da crkvu želi vratiti u srednji vijek, u doba kada su papa i crkva imali stvarnu nadmoć nad svim ostalim vladarima, no jasno da je to nešto što se danas baš i ne može izvesti.

Posve je očigledno da je "Mladi papa" bila jako skupa serija, a osim što je svojom tematikom iznimno zanimljiva, Sorrentino se potrudio da sve to i izgleda nenadmašno i po vizualnošću se s ovom serijom bilo što jako teško može mjeriti. Crkva sama po sebi sa svim tim raskošem, grimizom, zlatom, tim dizajnerskim opravicama koje nose biskupi, kardinali i papa djeluje doista kao neki relikt prošlih vremena, a Sorrentino je sve to još dodatno potencirao i dogurao na rub karikaturalnosti. Sama pomisao na papu koji poput nekakvog modela mijenja te halje i haljinice je pomalo urnebesna, a ova uloga kao da je pisana za tako pompoznog tipa kao što je Jude Law, koji je zaista izvanredan. Cijeli produkcijski dizajn, scenografija, interijeri, eksterijeri, kostimi, o fotografiji da ne govorim, sve to je dovedeno do savršenstva, a često sam imao dojam kao da je Sorrentino pokušavao u svojim kadrovima rekreirati i neke legendarne renesansne i predrenesansne slike. Eto, početkom sljedeće godine Sorrentino će izbaciti dugoočekivati nastavak svoje papinske priče, novu mini-seriju koju je nazvao "Novi papa",  ako je suditi po traileru za nju, Jude Law će opasnog konkurenta u borbi za svetu stolicu dobiti u Johnu Malkovichu.

Primjedbe