A FISTFUL OF DOLLARS (1964,ITA) - 9/10



Western je desetljećima bio najpopularniji američki žanr i otkako su prvi američki filmaši odlučili uzeti kamere u ruke, kaubojci su u pravilu bili filmovi s kojima se teško moglo promašiti. I trajala je ta popularnost klasičnih westerna sve negdje do kraja pedesetih, kada se snimanju filmova ipak počelo prilaziti iz pomalo drukčije perspektive i pomalo jednodimenzionalni prikazi u kojima su svi ti bijeli revolveraši obično bili borci za pravdu, a Indijanci ekipa koju treba počistiti i posmicati, više baš i nisu prolazili. Šezdesete su u američkom filmu kad je u pitanju western protekle u pomalo drukčijem pristupu i prikazu te smo sav taj revolveraški ubilački ološ tada konačno imali priliku vidjeti u ponešto drukčijem, bitno stvarnijem svjetlu. Kao hladnokrvne ubojice, a pomalo romantičan prikaz Divljeg zapada zamijenio je realizam te su se autori poput Georgea Roya Hilla (Butch Cassidy and Sundance Kid), Sama Peckinpaha (Wild Bunch) pa čak i najvećeg majstora ovog žanra Johna Forda (The Man Who Shot Liberty Valance) odlučili na posve drukčiji pristup.

I dok je u Americi zanimanje za westerne pomalo kopnilo, na potpuno drugom kraju svijeta najtipičniji američki žanr počeo je doživljavati svoju renesansu. Ponajprije zahvaljujući Sergiju Leoneu western je uspio preživjeti šezdesete i ući u sedamdesete godine, a nakon što je 1964. do tada malo poznati Rimljanin snimio "A Fistful of Dollars" ili "Za šaku dolara", u sljedećih desetak godina, brojni njegovi sunarodnjaci počeli su slijediti njegov primjer. Svi ti kaubojci snimljeni u talijanskoj produkciji ubrzo su dobili i naziv špageti westerni, a Sergio Leone vrlo brzo je postao jedna od najvećih redateljskih zvijezda svijeta. Čovjek koji je pedesete proveo pišući scenarije i kao asistent režije na tada iznimno povijesnim epovima za koje se udomaćio naziv "sword and sandal", šezdesetih je otkrio pravu zlatnu žilu.

Smatrajući kako je američki western već krajem 50-ih postao nevjerojatno dosadan, propovjednički i neuvjerljiv, došao je na ideju snimanja kaubojaca u europskoj produkciji pošto je ovaj žanr u Europi i dalje bio iznimno popularan. No, njegov pristup ovoj tematici bio je posve suprotan od američkog te je on u svojim filmovima uspio tipičnu talijansku filmsku priču smjestiti u okruženje Divljeg zapada. Na ideju za ovaj scenarij došao je gledajući Kurosawinu "Tjelesnu stražu" odnosno "Yojimbo" te je priču, doduše bez dozvole japanskih producenata zbog čega je kasnije završio na sudu, iz vremena Šogunata preselio na Divlji zapad. Bio je ovo i prvi film u kojem je do tada ne pretjerano poznati američki glumac Clint Eastwood odigrao glavnu ulogu, a nakon što je dolarska trilogija prikazana u Americi, postao je Eastwood jedna od najvećih glumačkih zvijezda.

Kao u svim Leoneovim filmovima, priča je i u "A Fistful of Dollars" prilično jednostavna. Baš poput Toshira Mifunea u "Yojimbu", koji je kao lutajući ronin (samuraj bez gospodara) stigao u gradić gdje se dva konkurentska vladara bore za prevlast, a on spletkari te i jednima i drugima nudi svoje usluge, identična uloga u Leoneovom filmu pripala je i Eastwoodu. Samo što on nije ronin, već revolveraš lutalica Joe, koji će završiti u mjestu uz granicu s Meksikom. Gradić San Miguel već godinama živi pod terorom dviju konkurentskih obitelji odnosno bandi koje maltretiraju i masakriraju sve oko sebe, a Joe će jednima i drugima nuditi svoje usluge. Pohlepni banditi njegove će usluge i prihvatiti, a kad shvate da Joe potkopava i jedne i druge, već će biti prekasno. 

Odmah s "A Fistful of Dollars" Leone je udario i vizualni pečat špageti westernu i jednostavno je nemoguće promašiti tko je bio iza kamere čim krene prva scena nekog njegovog filma. Podjednako pod utjecajem Johna Forda i njegovog tipičnog načina snimanja i korištenja krajolika kao važnog kotačića u priči, ali i metode koju je do perfekcije doveo Kurosawa, Leon je stvorio potpuno novi stil snimanja filmova. Ima tu puno dugih kadrova, close-upova na lica likova, puno detalja, a ritam i montaža posve su različiti od tipičnih američkih westerna. Tu je i genijalna glazba Ennia Morriconea bez kojih ni Leoneovi filmovi ne bi bili ono što jesu, a zanimljivo je kako bi kompozitor glazbu obično skladao prije snimanja filma, što je zapravo dosta neuobičajeno pa i zbog toga neke scene traju dugo jer Leone nije želio prekidati i rezati tu fantastiču muziku. Sa sljedeća dva filma koji tvore legendarnu dolarsku trilogiju - "For a Few Dollars More" i "The Good, the Bad and the Ugly" (mislim da je to film koji sam najviše puta pogledao u životu), Leone je ušao u povijest i ostao zapamćen kao jedan od najvećih majstora westerna.

Primjedbe