Werner Herzog jedan je od najpoznatijih
njemačkih filmaša svih vremena koji je podjednako bio uspješan i u snimanju
igranih i dokumentarnih filmova, a upravo je ova konkvistadorska pustolovina
smještena u domovinu Inka sredinom 16. stoljeća bilo djelo s kojim je skrenuo
pažnju cijelog svijeta na sebe. Uspoređujući način na koji se danas snimaju
filmovi u kojima ekipa praktički cijelo vrijeme ne izlazi iz studija i ispred
zelenog platna bori se s imaginarnim stvorenjima koja se kasnije ubacuju
kompjuterski, Herzeg je bio sušta suprotnost. S minimalnim budžetima on je snimao
filmove u prirodnim okruženjima, a cijelu ekipu, a posebno samog sebe gurao je
preko svih psihofizičkih granica. Iako je "Aguirre, gnjev božji" jedan od
njegovih prvih filmova (Herzog je tek napunio 29 godina kad je krenuo sa
snimanjem), upravo je taj film možda i ogledni primjer njegovog stvaralaštva i
njegovog genija.
Tema koja se vječno provlači kod Herzogovih
filmova je konflikt prirode i čovjeka, koji istu tu prirodu želi zauzdati,
podčiniti i iskoristiti je za vlastitu korist, no obično je priroda ta koja iz
tog okršaja izlazi kao pobjednik. Sjetimo se samo "Fitzcarralda", još
jedne senzacionalne priče o čovjeku koji je došao na ideju usred džungle
izgraditi zgradu opere pa će ako treba i parobrod prevesti preko brda samo kako
bi to ostvario. U Aguirreu je glavni motiv ipak potraga za zlatom i bogatstvima
odnosno traganje za mitskim El Doradom. Godina je 1560. i skupina španjolskih
konkvistadora u pratnji više stotina porobljenih Indijanaca se pod vodstvom
Gonzala Pizzara zaputila u potragu za mitskim gradom. Već u fascinantnoj
uvodnoj sceni, za mene jednoj od najboljih scena ikada snimljenih, vidimo kako
izgleda ta nevjerojatna ekspedicija. Gomila ljudi u punoj ratnoj opremi, s
konjima i teškim naoružanjem u koloni vrluda nepreglednim vrletima Andi, područjima
kojima bijelac još vjerojatno nikada nije kročio. U početku nam se čini da ta
ekspedicija i nije toliko velika, no kako se kamera pomiče shvaćamo koliko je
tih ljudi i gdje oni to zapravo idu, a što je najbolje od svega, sve se to
odvija na stvarnim lokacijama na koje bi se rijetko tko pri zdravoj pameti
usudio zaputiti.
Neće trebati proći puno vremena kako će ova
ekspedicija ostati bez zaliha i Pizzaro će donijeti odluku kako će se skupina
od 40 ljudi zaputiti u izvidnicu, a ukoliko se ne vrate kroz tjedan dana,
smatrat će ih izgubljenim i zaputit će se kući. Iako je za vođu ekspedicije
izabran Don Pedro de Ursua, ubrzo će njegov zamjenik
Don Lope de Aguirre izazvati pobunu. Opsjednuti željom za zlatom i bogatstvom,
pretvorit će se cijela ova ekspedicija u potpunu arnarhiju i kaos, a opčinjen
željom za moći i vladanjem Aguirre će sve njih odvesti u propast i smrt. Može
se ovaj film promatrati i kao parabolu na moderno, današnje društvo u kojem
također ljudi zbog želje zbog slavom, bogatstvom, statusom i novcem postanu
potpuno opsjednuti i spremni su ostatak društva ugroziti, ni ne shvaćajući da
na taj način uništavaju apsolutno sve, pa i same sebe.
Uspio je Herzog izgraditi žanr sam za sebe i
moglo bi se ovaj film možda najbolje opisati kao ogledni primjer njegovog
poetičnog naturalizma. Ono što je za književnost značio Gabriel Garcia Marquez
sa svojim magičnim realizmom, gotovo isto je napravio i Herzog kad je u pitanju
film te je uspio napraviti da ono što snimi izgleda toliko stvarno i toliko
realno da baš zbog toga djeluje nadrealno. Jasno da velike zasluge za ovaj
uspjeh i kvalitetu filma pripadaju i glavnom glumcu, odnosno Klausu Kinskom,
koji je utjelovio Aguirrea, stvarnu povijesnu osobu koja se doista, prema
povijesnim zapisima, zaputila u sličnu avanturu, a čak se i stvarno proglasio
vladarom Peura. Dobrim dijelom i zbog toga je Aguirre postao klasični antiheroj
i negativac, koji je ostao zapamćen i po nevjerojatnoj okrutnosti. Bio je to
početak suradnje Kinskog i Herzoga koja je potrajala praktiči sve do smrti
velikog njemačkog glumca i odigrao je on još glavne uloge u četiri Herzogova
filma (Woytek, Nosferatu, Fitzcarraldo i Cobra Verde), a odnos između njih
dvojice sjajno je Herzog prikazao u svom čudesnom dokumentarcu "Mein
Liebster Feind", kojeg bih doista preporučio svima.
Zanimljivo je kako je upravo
"Aguirre" poslužio kao inspiracija Francisu Forcu Coppoli za
"Apokalipsu danas" po vizualnom stilu i narativnim elementima, a samo
snimanje ovog filma zapravo je potpuno graničilo s ludilom. Snimljen je
"Aguirre, the Wrath of God" s budžetom od 370 tisuća dolara, od čega
je trećina otpala na honorar Kinskom. Snimao je Herzog na stvarnim lokacijama u
Peruu, u prašumama, Machu Picchuu i na pritokama rijeke Amazone u nepristupačnoj
regiji Ucayali. I dok su pripreme za snimanje i pronalazak savršenih lokacija
trajale dobrih devet mjeseci, samo snimanje je trajalo tri tjedna, a film je
snimljen kronološkim redom jer je Herzog vjerovao da napredak filmske ekipe
rijekom zrcalno oslikava put likova. Kako su likovi u filmu počinjali ludjeti i
gubiti razum, tako je i situacija na setu postajala sve naelektriziranija i
nemirnija jer je nerijetko cijelu ekipu Herzog, koji nije štedio ni sebe,
dovodio u smrtne opasnosti i pogibelj.
Već sam minimalni budžet onemogućio je
korištenje kaskadera ili bilo kakvih specijalnih efekata te su se svi članovi
filmske ekipe doista pentrali planinama, na divljim pritokama Amazone vozili na
splavima koje su sami sklepali. Kad je jednom prilikom oluja izazvala
poplavljivanje rijeke, Herzog je to spremno iskoristio i ubacio taj dio u film.
No, više i od surove prirode, poplava, divljih životinja i svih ostalih
prirodnih opasnosti koje su prijetile, Herzog je najviše problema imao s
glavnim glumcem. Klaus Kinski je i otprije bio poznat kao prilično divlji i
nediscipliniran glumac, a takvi uvjeti dodatno su ga dotjerali do ludila.
Štoviše, Herzog ga je čak namjerno provocirao i izazivao kako bi od njega dobio
Aguirrea kakvog očekuje, a kada bi ovaj potpuno izgubio kontrolu i počeo
divljati, redatelj bi upalio kameru. Postoji i legenda da je Kinski toliko
izluđivao cijelu ekipu sa svojim prohtjevima i divljanjem, da mu je Herzog
s puškom u rukama zaprijetio da će prvo ubiti njega, a zatim i sebe.
Iako niti jedan od njih nikada nije potvrdio tu legendu, i samo snimanje ovog
klasika bilo je barem podjednako uzbudljivo i zanimljivo kao i sam film.
Primjedbe
Objavi komentar