ATLANTICS (2019,SEN) - 6,5/10



Izazvala je ova romantična drama koja će postupno prerastati u subverzivnu fantaziju veliko zanimanje odmah nakon premijere na festivalu u Cannesu, gdje je "Atlantik" osvojio i drugu po važnosti nagradu, Grand Prix žirija. Iako je snimljen ovaj film u međunarodnoj koprodukciji (Francuska, Belgija i Senegal), upravo ga je Senegal nominirao za svog kandidata za Oscara i ušao je "Atlantik" u uži krug od desert kandidata, a istovremeno je bio nominiran i za europsko otkriće godine. Ovaj će film ostati zapamćen i po tome što je njegova autorica Mati Diop prva crnkinja čiji je film prikazan u službenoj konkurenciji festivala u Cannesu, a u kratkim crtama "Atlantics" (koji se na internetima može pronaći i kao Atlantique) bi se mogao opisati kao prilično nepredvidivu dramu s nadnaravnim elementima, čija se radnja odvija u stvarnom svijetu. I to kakvom svijetu!

Iako je Diop rođena u Francuskoj, svi oni koji iole prate nogomet znaju da je Diop valjda najčešće i najpoznatije prezime u Senegalu. Valjda se svaki drugi reprezentativac Senegala iz one slavne generacije koja je na SP-u 2002. godine ugurala u četvrtfinale prezivao upravo tako, a i ova glumica / scenaristica / redateljica dolazi iz prilično ugledne familije. Njezin otac Wasis Diop poznati je senegalski folk, pop i jazz glazbenik, a majka joj je francuska galeristica Christine Brossard. Stric joj je pak bio vjerojatno najpoznatiji senegalski filmaš svih vremena Djibril Diop Mambety, čiji se debitantski film "Touki Bouki" iz 1973. godine i danas smatra jednim od najvažnijih filmova ikada snimljenih na afričkom kontinentu. S obzirom na pozadinu, i ne čudi da se Mati Diop počela baviti filmom prvo kao glumica, potom i kao redateljica kratkih filmova, a već s debitantskim dugim metrom pokazala je da bi i u budućnosti ozbiljno trebali računati na nju.

Doduše, ne mogu baš reći da me ovaj film posebno impresionirao, posebno s obzirom na svu tu silu hvalospjeva, i, iskreno, očekivao sam ipak nešto više od ove na početku i više nego obećavajuće drame koja nas vodi u glavni grad Senegala, Dakar. Kreće to u stilu klasičnog filmskog realizma odnosno World Cinema, pratimo tu sudbinu bauštelaca koji žive u slamovima Dakara i bijesni su jer već mjesecima nisu dobili plaće. U potrazi za boljom budućnosti, skupina tih nesretnika odluči se putem Atlantika napustiti zemlju u čamcima, a među njima je i mladić po Souleiman. On je tajni ljubavnik djevojke Ade, koju je njena obitelj već obećala drugom čovjeku, bogatom Omaru. Vjenčanje samo što nije, Ada je strašno zabrinuta za sudbinu svog ljubavnika o kojem ni traga ni glasa, a situacija će se dodatno zakomplicirati kada na dan vjenčanja izgori bračni krevet Ade i Omara.

Bez obzira što se pretpostavlja da je Souleiman i ostatak njegove ekipe poginuo negdje na moru, upravo on će postati glavni osumnjičenik jer će se saznati da Ada ima ljubavnika, a brojne nadnaravne situacije uskoro će se početi događati u cijelom Dakaru. Brojni ljudi razbolit će se od misteriozne zaraze, a ubrzo će nam postati jasno kako su se duhovi ljudi poginulih na moru vratili kako bi kaznili one koji su ih natjerali na taj očajnički čin. Ima tu puno simbolike, metafora i parabole na stvarnost u kojoj vidimo veliku većinu koja životari u bijedi i u slamovima, dok s druge strane bahati i basnoslovno bogati jednopostotnjaci doslovno seru u zlatnim zahodima. I ovo je zapravo jedna od onih priča o nejednakosti i nepravdi, o još uvijek aktualnim primitivnim običajima dogovorenih brakova i prodaje vlastite djece, o predbračnim testovima djevičanstva, postkolonijalizmu i svim tim divotama trećeg svijeta upakirana u posve netipičnu ambalažu. 

Primjedbe