EDMOND (2018,FRA) - 7/10



Ova brza, lepršava, živahna, šarmantna pa i duhovita kostimirana humorna drama vodi nas u Pariz na samom kraju 19. stoljeća, razdoblju kad je glavni grad Francuske bio kulturna prijestolnica svijeta. Odmah od prve očito je kako je "Edmond" ili "Cryano, My Love", kako je debitantski film francuskog glumca Alexisa Michalika nazvan za svjetsko tržište, raskošna produkcija. Scenografija, okruženje i kostimi su besprijekorni i vidljivo je kako se puno pažnje posvetilo tome kako bi se postigla besprijekorna autentičnost i na najbolji mogući način prikazalo to zbilja intenzivno i uzbudljivo razdoblje. Da situacija bude bolja, cijeli film uopće nije snimljen u Parizu, već u Pragu, no svejedno to izgleda i više nego dobro. Jasno da smo imali i bezbroj sličnih povijesnih filmova u kojima su također savršeno pogođeni produkcijski uvjeti, no nešto je pošlo po zlu kad je u pitanju priča ili što god. No, "Edmondu" se to nikako ne može prigovoriti jer je Michalik, koji je uz režiju zaslužan za scenarij, ali i jednu epizodnu ulogu (poznatog pisca Georgesa Feydoua), snimio gotovo pa klasični comedie francaise.

Film je to koji pomalo svojom pričom podsjeća na puno poznatijeg "Zaljubljenog Shakespearea" jer i ovdje je u središtu priče nastanak jednog legendarnog književnog djela, koje će se vrlo brzo prometnuti u jednu od najuspješnijih i najizvođenijih predstava u povijesti francuskog kazališta. Prosinac je 1897. godine i Edmond Rostand (Thomas Soliveres) još se nije uspio do kraja realizirati kao pjesnik. Doduše, imao je on nešto uspjeha i ljubimac je on slavne glumice Sare Bernhardt, no trideset godina već mu je na leđima, a tu su i žena i dvoje djece. Već dobre dvije godine Rostand nije napisao ništa specijalno i čovjek je u ozbiljnim problemima, ne samo egzistencijalnim, već i propitkuje svoju poetsku sposobnost. Kako bi se izvukao iz te situacije, on će slavnom glumcu Constantu Coquelinu (Olivier Gourmet) pouditi novi kazališni komad koji će oduševiti publiku, herojsku komediju u stihovima, koju će moći izvesti već za Božić.

No, problem je što Rostand ne samo da još i nije napisao ni slova tog budućeg remek-djela, već čovjek nema ideju o čemu uopće pisati. Svejedno, Coquelin će prihvatiti njegov prijedlog i započet će Rostandova utrka s vremenom. U samo nekoliko dana on će napisati legendarnu dramu o nosatom duelistu i pjesniku Cyranu de Bergeracu, a u ovoj zbilja zanimljivoj priči pratimo kako je izgledao nastanak tog kapitalnog djela. Svi oni koji su se nekada bavili pisanjem, vjerojatno su doživjeli da su najproduktivniji bili pod pritiskom rokova, a samog sebe svojom će genijalnošću iznenaditi i Rostand. Doduše, u tome će mu bitno pomoći i njegov prijatelj Leo, kojem će pripasti i uloga mladog Christiana, koji će se, baš kao i legendarni nosonja, fatalno zaljubiti u lijepu i mladu Roxane. Da situacija bude bolja, Leo će se i u stvarnosti poput pubertetlije zaljubiti u jednu mladu damu, a pišući ljubavna pisma za njega, Rostand će doživljavati nalete inspiracije te će ujedno stvarati i svoje najpoznatije djelo.

Mora se Michaliku priznati da je na zbilja fin, duhovit i zabavan način prikazao tu cijelu kulturnu scenu Pariza na prijelazu stoljeća, a lako je za pretpostaviti da će tijekom ove komedije zabune nastati potpuni kaos. Nazire se u ovom filmu duh Molierea i klasične francuske komedije, a Michalik je o snimanju ovog filma maštao više nego 15 godina, otkako je pogledao Maddenovog "Zaljubljenog Shakespearea". Iako zasigurno Rostand "Cyrana" nije napisao na ovakav način i uzeo si je Michalik u stvaranju priče puno umjetničke slobode, "Edmond" je jedan od onih filmova u kojima se slavi književnost, kazalište i kultura općenito. Uz to je i nevjerojatno ležeran, lepršav, duhovit, jednostavan, tako da i ne čudi da je ovaj film bio jedan od favorita francuske publike.

Primjedbe