HUMAN, SPACE, TIME AND HUMAN (2018,KOR) - 7,5/10



Ki-duk Kim, uz Chan-wook Parka i Bong Jun Hoa, vjerojatno najpoznatiji i najbolji korejski režiser, vratio se s još jednim zanimljivim filmom. Iako "Čovjek, prostor, vrijeme i čovjek" ne spada u sam vrh njegovog stvaralaštva, ova distopijska fantazija svakako je zanimljiv film, koji se pomalo stilski i tematski nastavlja na njegovo najpoznatije djelo "Proljeće, ljeto, jesen, zima i proljeće". Vidljivo je to već po samom nazivu filma, ali i po strukturi priče, koju je opet podijelio na cikluse. I ovaj je film čista alegorija na čovječanstvo i žanrovski se jako teško može smjestiti jer imamo tu doista svega. Od gotovo pa tipičnog samo najjači i najsposobniji ostaju horora, do uvrnute priče o nastanku svijeta, kritike konzumerizma, drame prepune religijske simbolike u kojoj se ovaj korejski modernist još jednom pokazuje kao pravi mizantrop, autor koji očito i nema previsoko mišljenje o ljudskoj rasi i koji kao da poručuje da zaslužujemo sve ono loše što nam se događa.

Donekle stoje primjedbe da je ovaj high-concept film pomalo kaotičan, da je iznimnu ideju odradio možda i nekako površno, da je cijelu situaciju previše pojednostavio, no svejedno je "Human, Space, Time and Human" za mene bio i više nego dobar film. Već od samog početka je jasno da će ovo biti sve samo ne obična priča pošto upoznajemo skupinu bezimenih neznanaca koji se nalaze na nekadašnjem ratnom brodu koji plovi prema međunarodnim vodama. Kuda oni putuju, kako su završili na toj topovnjači, krstarici ili kako se već nazivaju takvi ratni brodovi, nemamo pojma, no vrlo brzo postat će nam jasno da je ta topovnjača zapravo alegorija na svijet. Nalaze se ondje praktički sve strukture ljudi, bogataši i siromasi, gangsteri, kockari i sitni prevaranti, prostitutke, mladi bračni parovi, ali i misteriozni šutljivi stari mudrac koji neodoljivo podsjeća na čiču iz "Proljeća". Tu je i beskrupulozni političar i izgledni budući predsjednik, koji se na putovanje zaputio u društvu svog mlađahnog sina iznenađujuće razvijenog morala i osjećaja za pravednost.

Neće trebati proći dugo i nećemo uspjeti ni upoznati sve najbitnije likove, kad će na topovnjači izbiti potpuni kaos. Gangsteri će se staviti u službu političara te će započeti njihova strahovlada i provođenje terora nad ostatkom putnika i posade. Krenut će silovanja i ubijanja, a baš kao i u stvarnosti šačica dobro organiziranih moćnika terorom i silom gospodarit će slabo organiziranom velikom skupinom ljudi. Situacija će postati još kaotičnija kada u drugom činu topovnjača otplovi ili bolje rečeno odleti u nepoznati prostor, a tada će započeti pravi rat za resurse, prvenstveno hranu. Dok će se političar i njegova klika gostiti, za ostatak društva smanjivat će se porcije i ljudi će se izgladnjivati, tući će se za oglabke koje će im političar bacati sa stola. Situacija će postajati sve kaotičnija i strašnija, teror manjine nad većinom bit će sve oštriji, a tortura i mučenja postajat će sve učestalija i okrutnija.

U ovom pomalo filozofskom, nihilističkom filmu, koji je svjetska kritika čak uspoređivala s "Mother!" Darrena Aronofskog nudi Kim ne pretjerano optimističan pogled na svijet, a kako su njegovi filmovi prepuni simbolike, moglo bi se i na "Čovjek, prostor, vrijeme i čovjek" gledati i kao na svojevrsnu parabolu ili alegoriju nastanka svijeta. Po Kimu očito sve nastaje iz kaosa i kaos je jedina konstanta, a već smo iz njegovih prethodnih filmova mogli naučiti da kod njega ljudi nisu predodređeni činiti dobro, već zlo. Kimov pogled na društvo je jako, jako ciničan i on cijeli taj nepravedni sustav, tu ogromnu nejednakost razvlači do krajnjih granica i prikazuje na intencijski pretjeran način. No, kod njega za taj čvrsti hijerarhijski sustav u kojem šačica moćnih kontrolira i terorizira ostatak društva, nisu krivci isključivo oni koji su prigrabili svu moć, već svoj dio krivice snose i oni koji su im tu moć prepustili. Koji su stajali sa strane dok su ovi grabili moć, a onda su se čudili kad su postali potpuno bespomoćni i lovina predatorima. Ako je nešto kod Kima i njegovih filmova sustavno, to je činjenica da su njegov vizualni stil i poetika iznimno prepoznatljivi i da su to filmovi prepuni simbolike, metafora, koji gledatelju ostavljaju puno toga za razmišljanje.

Primjedbe