KILLING / ZAN (2018,JPN) - 7,5/10



Samurajska kultura i samurajski kodeks još uvijek su duboko urezani u podsvijest japanskog društva, a svojim časnim mačeovacima i njihovim junačkim pričama konstantno se vraćaju i tamošnji filmaši. Jasno da je veliki Akira Kurosawa daleko najzaslužniji za popularizaciju samurajskih filmova i kod njega su u pravilu ti tipovi (uz neke iznimke) bili prikazivani kao časni ljudi, koji će si prije oduzeti život nego počiniti izdaju ili nešto slično. Naravno da je teško vjerovati da su baš svi samuraji bili takvi i jasno da je i među njima zasigurno bilo svakakvog ološa, a svojevrsnom dekonstrukcijom mita o samurajima odlučio se pozabaviti još jedan itekako zanimljivi japanski filmaš Shinya Tsukamoto. Ovaj scenarist, producent, redatelj, snimatelj, producent i glumac (sve je te uloge odradio i u "Zan" odnosno "Killing") s kultnim statusom i u svojoj zemlji i u inozemstvu, i dalje je vjerojatno najpoznatiji po svojoj horor trilogiji "Tetsuo" s prijelaza iz osamdesete u devedesete.

Upravo je Tsukamoto jedan od onih koji su definirali i danas popularni japanski cyberpunk podžanr u filmu, a zbog sličnih tema često ga se uspoređuje i sa slavnim kanadskim horor majstorom Davidom Cronenbergom. No, za razliku od horora, cyberpunka ili SF-a, ovaj se puta odlučio pozabaviti poviješću svoje zemlje, a priču je ovaj puta smjestio negdje u sredinu 19. stoljeća, u vrijeme kad se razdoblje šogunata bližilo svome kraju. Baš kao što danas valjda svaki klinac sanja kako će jednog dana postati novi Cristiano Ronaldo, Leo Messi ili LeBron James, tako je valjda stoljećima svako dijete u Japanu sanjalo kako će jednog dana postati samuraj. Bit će da je to bila najveća čast za svakog muškarca, a o tome maštaju i dva mladića koja ćemo upoznati tijekom mačeovačkog treninga. Jedan od njih već je prilično vješt i planira se on uskoro staviti na raspolaganje nekom gospodaru, dok je drugi mladi seljak koji mora još ipak pojesti puno žganaca po tom pitanju.

Uskoro shvaćamo da se taj vješti mladi mačeovac Mokunoshin Tsuzuki (Sosuke Ikematsu), stavio na rasploganje malenoj izoliranoj seoskoj zajednici, dok je njegov partner u treningu sin seoskog starješine. Dinamika će se promijeniti dok se u selu pojavi stari, iskusni samuraj Sawamura (sam Tsukamoto), veteran brojnih ratova koji se zaputio u prijestolnicu Edo kako bi se stavio na raspolaganje novom gospodaru. Usput on okuplja druge samuraje bez gospodara odnosno ronine kako bi imao koga ponuditi gospodaru za nadolazeće obračune, a vrlo brzo u selu će se pojaviti i skupina razbojnika, koja će početi terorizirati isto to selo. Iako u tom trenutku izgleda da bi se "Zan" mogao pretvoriti u svojevrsnu varijaciju na temu Kurosawinih "Sedam samuraja" te da će mladi i stari samuraj stati u obranu napaćenih seljaka od rabijatnih bandita, ipak će ova priča otploviti nekim drugim vodama.

Kako bi cijela priča djelovala što uvjerljivivije i što realističnije, odlučio je Tsukamoto cijelu ovu stiliziranu akcijsku dramu snimiti kamerom iz ruke. Kako su te koreografirane akcijske sekvence odnosno obračuni mačeovaca iznimno brzi, pomalo je to teško sve okom pohvatati, posebno kako situacija odmiče i tijela se počnu gomilati. Iako je Mokunishin vješt ratnik dok trenira s drvenim mačem, sada će pred svojim novim učiteljem morati pokazati kakav je u stvarnim situacijama, kada se nađe oči u oči sa stvarnim ljudima i stvarnim mačevima. Pokazat će se da baš i nije isto trenirati znajući da te nitko štapom ne može ozbiljno ozlijediti i kad se nađeš u situaciji da moraš nekoga ubiti ili ćeš biti ubijen. Vidimo da nije baš svatko u Japanu bio sazdan od materijala za samuraja i da se ne može baš svatko nositi s brutalnostima koje donosi život ratnika, a na primjeru Sawamure također ćemo vidjeti i što to znači dug život samuraja kojem je ubijanje postalo stil života.

Definitivno je ovo netipična samurajska priča, koju je Tsukamoto fino smjestio u ekonomičnih 80 minuta i bez puno mudrovanja predstavio i onu mračnu stranu samurajskog poziva. Sve ovo će eskalirati potpunim poniranjem u ludilo i nihilizam, nevjerojatnim divljaštvom i okrutnošću, a osim drukčijeg pristupa samurajskoj tematici, ističe se "Zan" i stilom i vizualnošću. Premijerno je ovu samurajsku akcijsku dramu Tsukamoto prikazao u službenom programu festivala u Veneciji 2018. godine, a dogurao je "Zan" i do tri nominacije u izboru za azijski film godine. I dok mu je nagrada za najboljeg sporednog glumca izmaknula, Tsukamoto je odnio priznanje za najbolju montažu. Iako je očito da je Tsukamoto ovaj film, za razliku od nekih prethodnih, doista snimio sa skromnim budžetom, minimalistički, na jednoj lokaciji i s manjom glumačkom postavom, posve je jasno da je to napravljeno intencijski, a u svom naumu je uspio. "Zan" je definitivno pomalo refleksivna, mistična samurajska priča u kojoj vidimo da oduzimanje života baš i nije poziv za koji je svatko stvoren. Dok je nekima pak jedino to smisao života.

Primjedbe