KNIVES OUT (2019,SAD) - 8,5/10



Podžanr kriminalističkog filma koji bismo mogli nazvati murder / mystery ili whodunit u književnosti je najviše popularizirala slavna britanska spisateljica Agatha Christie, a otkako je filma taj je podžanr također bio iznimno popularan. U takvim knjigama / filmovima u pravilu imamo klasičnu detektivsku priču u smislu da nam je odmah na početku predstavljen neki zločin (najčešće ubojstvo), a gledatelju je dana prilika da zajedno s detektivnom i/ili ostalim likovima i sam dođe do zaključka tko je od često pregršt sumnjivaca odgovoran za isti taj zločin. Takvi filmovi su iznimno popularni bili u vrijeme starog Hollywooda 20-ih, 30-ih, 40-ih i 50-ih, no imali smo i kasnije brojne uspješne primjere poput recimo Sleutha, Altmanovog Gosford Parka, a ako se malo bolje promisli i Cravenov "Vrisak" bio je svojevrsni hororski whodunit. Da ne govorimo o brojnim serijama poput Poirota, gospođice Marple ili inspektora Columba, koji su također bili i više nego popularni i gledani. Činjenica je da je posljednjih desetljeća ovaj podžanr pomalo izgubio na popularnosti, neki od posljednjih primjera poput Branaghovog pokušaja revitalizacije lika Poirota bili su najblaže rečeno slabi i neuvjerljivi, no američki filmaš Rian Johnson pokazao je da i ovaj izumirući žanr, kada se prilagodi vremenu, može biti itekako zanimljiv i zabavan.

K tome i duhovit jer sve to jedno od najugodnijih američkih iznenađenja "Knives Out" svakako jest. Sve je ovdje posloženo u stilu klasičnog whodunit filma. Imamo basnoslovno bogatu glavu velike obitelji, 85-godišnjeg čuvenog pisca krimića Harlana Thrombeyja (90-godišnja legenda Christopher Plummer), koji je organizirao proslavu jubilarnog rođendana na koju je pozvao članove obitelji. No, ta će proslava za starog Harlana završiti kobno pošto će ga kućna pomoćnica sljedećeg jutra pronaći s preklanim vratom u radnoj sobi. Iako sve upućuje da je riječ o samoubojstvu i policija već planira zaključiti slučaj, netko od članova obitelji angažirao je čuvenog detektiva Benoita Blanca (Daniel Craig u izdanju u kojem ga baš i nismo navikli gledati). Ovom iskusnom detektivu koji djeluje kao prava karikatura likova poput Poirota, Sherlocka Holmesa, inspektora Columba ili živa verzija Nicka Praskatona, već u startu je nešto sumnjivo i odlučuje on ponovno okupiti sve članove obitelji kako bi od svakog ponaosob čuo što se događalo kobne noći.


A sumnjivaca imaš koliko hoćeš jer praktički svaki od članova ove ekscentrične obitelji mogao bi biti krivac i ubojica jer svi oni skrivaju neke prljave i ružne tajne, a mnogi od njih imali su i motiva za počiniti nešto takvo. Vrlo brzo krenut će ovdje potpuno luda serija preokreta i potpunih iznenađenja, a zvjezdana glumačka postava koju čine i Don Johnson, Jamie Lee Curtis, Chris Evans, Anna de Armas, Michael Shannon, Toni Collette i Lakeith Stanfield majstorski iznosi ovu zbilja vrhunski napisanu i osmišljenu priču koja je podjednako crnohumorni triler i parodija na tipične whodunit krimiće. Upravo iz razloga što je Rian Johnson odlučio zajahati sve moguće klišeje koje nude ovakve situacije i potencirati ih do krajnjih granica, "Knives Out" i funkcionira tako dobro. Istovremeno, kompliciranjem i zapetljavanjem situacija koje će ponekad graničiti s apsurdom, Johnson je i izvanredno parodirao cijeli ovaj podžanr, ali brižno pazeći da priča, odnosno konačno rješenje ne budu sasvim spušteni na razinu bedastog.

Definitivno se "Knives Out" može svrstati u uzak krug najzabavnijih filmova godine, a ovaj se film može promatrati i kao društvena satira jer preko likova koje je jako dobro osmislio, Johnson se majstorski zafrkava i s brojnim aktualnim fenomenima. Tako je jedan od unuka starog mogula internetski alt-right trol, dok mu je unuka studentica prestižnog liberalnog feminističkog sveuličišta, čije školovanje naravno financira djed. Stari Harlan zapravo financira sve članove svoje obitelji, koji su se grčevito poput pijavica cijelog života držali čiče i na taj način lagodno živjeli, ulizujući mu se i povlađujući, nadajući da će upravo oni najbolje proći u oporuci i da je baš za njega ili nju deda predvidio najveći kolač svog bogatstva. No, iako star i bolestan, Harlan je itekako svjestan kakvi su zapravo svi ti njegovi nasljednici te je pripremio za sve njih neka jako zanimljiva iznenađenja.

Zafrkava se Johnson fino i na račun klasnih razlika u društvu, posebno na račun tih razmaženih i bogatih nasljednika, koji u životu praktički ništa nisu morali raditi i sve su dobili na srebrnom pladnju, a svejedno su uvjereni da su bolji od drugih i sve druge podcjenjuju. Funkcionira "Nož u leđa", kako glasi naziv ovog filma u našim kinima, na više razina i u tome je također jedna od njegovih najvećih vrijednosti. Johnson, koji se u posljednje vrijeme najviše bavio pisanjem scenarija i režiranjem epizoda "Ratova zvijezda", ovim je filmom, koji je napisao, režirao i producirao, pokazao da je iznimno vješt režiser, kao i scenarist i ovaj film je nešto najbolje što je snimio još od debitantske krimi drame "Brick" za koji je prije petnaestak godina dobio veliku nagradu žirija u Sundanceu. Koliko vidim, nakon ovog filma Johnson se ponovno baca na pisanje i režiju novih epizoda "Ratova zvijezda", što je zapravo prava šteta jer ovaj čovjek ima previše talenta i sposobnosti da bi je rasipavao na beskonačne generičke budalaštine kojima se više i ne nazire kraj. Također, ovaj je film nominiran i za Zlatni globus i to za najbolji mjuzikl / komediju, Craig za glumca, a De Armas za glumicu.

Primjedbe