Podžanr kriminalističkog filma koji bismo
mogli nazvati murder / mystery ili whodunit u književnosti je najviše
popularizirala slavna britanska spisateljica Agatha Christie, a otkako je filma
taj je podžanr također bio iznimno popularan. U takvim knjigama / filmovima u pravilu
imamo klasičnu detektivsku priču u smislu da nam je odmah na početku
predstavljen neki zločin (najčešće ubojstvo), a gledatelju je dana prilika da
zajedno s detektivnom i/ili ostalim likovima i sam dođe do zaključka tko je od
često pregršt sumnjivaca odgovoran za isti taj zločin. Takvi filmovi su iznimno
popularni bili u vrijeme starog Hollywooda 20-ih, 30-ih, 40-ih i 50-ih, no
imali smo i kasnije brojne uspješne primjere poput recimo Sleutha, Altmanovog
Gosford Parka, a ako se malo bolje promisli i Cravenov "Vrisak" bio
je svojevrsni hororski whodunit. Da ne govorimo o brojnim serijama poput Poirota,
gospođice Marple ili inspektora Columba, koji su također bili i više nego
popularni i gledani. Činjenica je da je posljednjih desetljeća ovaj podžanr
pomalo izgubio na popularnosti, neki od posljednjih primjera poput Branaghovog
pokušaja revitalizacije lika Poirota bili su najblaže rečeno slabi i
neuvjerljivi, no američki filmaš Rian Johnson pokazao je da i ovaj izumirući
žanr, kada se prilagodi vremenu, može biti itekako zanimljiv i zabavan.
K tome i duhovit jer sve to jedno od
najugodnijih američkih iznenađenja "Knives Out" svakako jest. Sve je
ovdje posloženo u stilu klasičnog whodunit filma. Imamo basnoslovno bogatu
glavu velike obitelji, 85-godišnjeg čuvenog pisca krimića Harlana Thrombeyja
(90-godišnja legenda Christopher Plummer), koji je organizirao proslavu
jubilarnog rođendana na koju je pozvao članove obitelji. No, ta će proslava za
starog Harlana završiti kobno pošto će ga kućna pomoćnica sljedećeg jutra
pronaći s preklanim vratom u radnoj sobi. Iako sve upućuje da je riječ o
samoubojstvu i policija već planira zaključiti slučaj, netko od članova
obitelji angažirao je čuvenog detektiva Benoita Blanca (Daniel
Craig u izdanju u kojem ga baš i nismo navikli gledati). Ovom iskusnom detektivu koji djeluje kao prava karikatura likova poput
Poirota, Sherlocka Holmesa, inspektora Columba ili živa verzija Nicka Praskatona, već u startu je nešto sumnjivo i
odlučuje on ponovno okupiti sve članove obitelji kako bi od svakog ponaosob čuo
što se događalo kobne noći.
A sumnjivaca imaš koliko hoćeš jer praktički
svaki od članova ove ekscentrične obitelji mogao bi biti krivac i ubojica jer
svi oni skrivaju neke prljave i ružne tajne, a mnogi od njih imali su i motiva
za počiniti nešto takvo. Vrlo brzo krenut će ovdje potpuno luda serija
preokreta i potpunih iznenađenja, a zvjezdana glumačka postava koju čine i Don
Johnson, Jamie Lee Curtis, Chris Evans, Anna de Armas, Michael Shannon, Toni
Collette i Lakeith Stanfield majstorski iznosi ovu zbilja vrhunski napisanu i
osmišljenu priču koja je podjednako crnohumorni triler i parodija na tipične
whodunit krimiće. Upravo iz razloga što je Rian Johnson odlučio zajahati sve
moguće klišeje koje nude ovakve situacije i potencirati ih do krajnjih granica,
"Knives Out" i funkcionira tako dobro. Istovremeno, kompliciranjem i
zapetljavanjem situacija koje će ponekad graničiti s apsurdom, Johnson je i izvanredno
parodirao cijeli ovaj podžanr, ali brižno pazeći da priča, odnosno konačno
rješenje ne budu sasvim spušteni na razinu bedastog.
Definitivno se "Knives Out" može
svrstati u uzak krug najzabavnijih filmova godine, a ovaj se film može promatrati i
kao društvena satira jer preko likova koje je jako dobro osmislio, Johnson se
majstorski zafrkava i s brojnim aktualnim fenomenima. Tako je jedan od unuka
starog mogula internetski alt-right trol, dok mu je unuka studentica prestižnog
liberalnog feminističkog sveuličišta, čije školovanje naravno financira djed.
Stari Harlan zapravo financira sve članove svoje obitelji, koji su se grčevito
poput pijavica cijelog života držali čiče i na taj način lagodno živjeli,
ulizujući mu se i povlađujući, nadajući da će upravo oni najbolje proći u
oporuci i da je baš za njega ili nju deda predvidio najveći kolač svog
bogatstva. No, iako star i bolestan, Harlan je itekako svjestan kakvi su
zapravo svi ti njegovi nasljednici te je pripremio za sve njih neka jako
zanimljiva iznenađenja.
Zafrkava se Johnson fino i na račun klasnih
razlika u društvu, posebno na račun tih razmaženih i bogatih nasljednika, koji
u životu praktički ništa nisu morali raditi i sve su dobili na srebrnom
pladnju, a svejedno su uvjereni da su bolji od drugih i sve druge podcjenjuju.
Funkcionira "Nož u leđa", kako glasi naziv ovog filma u našim kinima,
na više razina i u tome je također jedna od njegovih najvećih vrijednosti.
Johnson, koji se u posljednje vrijeme najviše bavio pisanjem scenarija i
režiranjem epizoda "Ratova zvijezda", ovim je filmom, koji je
napisao, režirao i producirao, pokazao da je iznimno vješt režiser, kao i
scenarist i ovaj film je nešto najbolje što je snimio još od debitantske krimi
drame "Brick" za koji je prije petnaestak godina dobio veliku nagradu
žirija u Sundanceu. Koliko vidim, nakon ovog filma Johnson se ponovno baca na
pisanje i režiju novih epizoda "Ratova zvijezda", što je zapravo
prava šteta jer ovaj čovjek ima previše talenta i sposobnosti da bi je
rasipavao na beskonačne generičke budalaštine kojima se više i ne nazire kraj. Također, ovaj je film nominiran i za Zlatni globus i to za najbolji mjuzikl / komediju, Craig za glumca, a De Armas za glumicu.
Primjedbe
Objavi komentar