Filmovi u kojima su u središtu pažnje sobarice
i kućne pomoćnice očito preuzimaju primat u dobrom starom Meksiku. Godinu nakon
što je Cuaronova "Roma" trijumfirala u izboru za najbolji film izvan
engleskog govornog područja 2018. godine, a ovom vrsnom autoru donijela i
drugog Oscara za režiju, meksički kandidat za Oscara godinu potom bio je još
jedan film kojem je u središtu pažnje sobarica. No, za razliku od Cuaronove
vizualne poslastice, debitantsko scenarističko - redateljsko ostvarenje mlade
filmašice Lile Aviles nudi posve drukčiji pristup obradi ove teme. "La
camarista" ili "The Chambermaid" gotovo pa je tipični izdanak
nečega što volim nazvati World Cinema, odnosno filmskog hiperrealizma u kojem
kao da pratimo sudbine stvarnih ljudi u stvarnim okolnostima. Dok je
"Roma" bio stilizirani bombončić s jasnim autorskim pečatom
apsolutnog vizionara, "La camarista" je posve druga strana kovanice,
minimalistička priča snimljena u dokumentarističkom stilu.
Kamera je tu statična, kadrovi su dugi, koliko
mi se čini svi likovi koji se ovdje pojavljuju i nisu profesionalni glumci, već
djeluju nevjerojatno autentično, a u središtu pažnje je 24-godišnja sobarica
Eve. Ova mlada Indijanka iz meksičke provincije u potrazi za boljim životom
završila je u gradu, gdje se zaposlila kao sobarica u elitnom hotelu u Mexico
Cityju. Ova siromašna i neobrazovana djevojka i svoje je dijete ostavila
obitelji na selu kako bi zaradila koji pesos u gradu. No, taj pesos bit će
doista krvavi pesos jer taj hotel kao da će se pretvoriti u svojevrsnu tamnicu
za Evu. Vidjet ćemo kako izgleda dinamika odnosa u hotelu, podmetanja od strane
kolegica i kolega, susreti s ekstravagantnim bogatašima koji ondje odsjedaju.
Moglo bi se ovaj film opisati i u stilu da mlada sobarica sa sela upoznaje
svijet oko sebe, a djeluje sve to potpuno autentično i uspjela je Aviles fino
izvesti da u stotinjak minuta, koliko film traje, doista i uspijevamo ući u
Evine cipele i svijet gledati na način koji ga gleda ona. Taj svijet bogatstva,
raskoši i uživanja koji joj je pred nosom, a za koji ipak ne posjeduje
ulaznicu.
Kao što to često biva kod sličnih filmova,
barem kad sam ja u pitanju, povremeno sve to zna postati monotono i jednolično,
tim više jer je tempo filma dosta spor, no ne moće se poreći da cijela ova
priča itekako ima smisla. Moglo bi se "Sobaricu" opisati i kao
svojevrsnu studiju eksploatacije jer ova je mlada žena iz jedne bijede samo
preselila u drugu bijedu te od jutra do mraka crnči za crkavicu kako bi
osigurala egzistenciju svojoj obitelji negdje daleko, no pitanje da li joj se
život uopće unaprijedio činjenicom da je napustila svoje selo i stigla u grad.
U mjesto koje joj je potpuno nepoznato i u kojem ne pozna nikoga i u kojem
možda ima što za pojesti, no ona je tamo zapravo nula i najobičniji broj. Bila
je ovo sasvim fina psihološka, karakterna i društve studija koja je autorici
donijela brojne nagrade na festivalima diljem svijeta, kao i nagradu za
najbolji debitantski film u Meksiku. Imala je "Sobarica" i dosta
nominacija u izboru za meksički film godine, no jasno da u konkurenciji s
"Romom" i nije imala previše šanse.
Primjedbe
Objavi komentar