LIZA, THE FOX-FAIRY (2015,MAĐ) - 6,5/10



Jedan krajnje bizarna crnohumorna romantična krimi fantazija stiže nam iz Mađarske, koja vjerojatno zahvaljujući "Saulovom sinu", snimljenom iste godine, nije dobila nagradu za najbolji mađarski film 2015. godine. Svejedno, "Lizine uklete romanse", ujedno i debitantski dugometražni film autora Karolyja Ujj Meszarosa, osvojio je pregršt nagrada po svjetskim festivalima. Predstavio se ovim filmom Meszaros kao autor s iznimno istančanim osjećajem za vizualnost te su mnogi ovaj film uspoređivali s puno poznatijom "Amelie" Jean-Pierrea Jeuneta. Mene je "Liza, a rokatunder", kako se naziva u originalu, pomalo podsjetila i na filmove kakve snima Wes Anderson, a svijet koji je osmislio ovaj Mađar potpuno je uvrnut. Jedino od ovog bizarro worlda Budimpešte (koja se ovdje naziva Csudapest) šezdesetih koja izgleda kao konzumeristički raj, uvrnutiji su likovi, a po tome definitivno prednjači naslovna junakinja Liza.

Ona je 30-godišnja naivna, usamljena medicinska sestra, koja živi u fikcionalnoj mađarskoj prijestolnici. Iako se radnja zbiva šezdesetih ili početkom sedamdesetih, ondje je već odavno stigao kapitalizam, čelična zavjesa ne postoji, a ona se već posljednjih 12 godina brine za udovicu japanskog veleposlanika. Jedini Lizin prijatelj je zapravo imaginarni prijatelj, odnosno duh japanskog pop pjevača iz pedesetih, koji će ubiti udovicu kad Marta jednog dana ode u bizarro McDonalds odnosno Mekk Burger kako bi pronašla muškarca svojih snova. Spletom okolnosti stan će potom završiti u Lizinom vlasništvu, a dok će je policija istraživati zbog ubojstva udovice, svi muškarci koje će upoznati, fatalno će se zaljubiti u nju. No, to im i neće biti najsretnija odluka jer će svim redom nastradati pod bizarnim okolnostima, a zbog takvog razvoja događaja Liza će postati uvjerena da ju je opsjeo demon iz japanske mitologije (Fox-fairy) jer prema legendi svaki onaj koji se zaljubi u Fox-fairy, ubrzo će umrijeti.

Vjerujem da je već prema ovom kratkom opisu svima jasno kako je ovdje riječ o sve samo ne običnom filmu, uvrnutoj fantaziji koja se ističe vizualnošću, blještavilom i šarenilom boja. Fino Meszaros tu kontrastira sivilo prepoznatljivih socijalističkih zgrada tipičnih za ovo podneblje sa šarenilom neonskih reklama, blještavilom izloga i stylinzima likova koji kao da su u Mađarsku zalutali iz, recimo, Austina Powersa. Iako je priča pomalo bedasta, ali intencijski bedasta i blesava, bilo je ovo prilično simpatično, bizarno, čak i groteskno, no ništa što ćemo posebno dugo pamtiti. 

Primjedbe