RUSSIAN ARK (2002,RUS) - 8/10



"Ruski kovčeg" i danas se smatra najpoznatijim filmom ruskog avangardnog filmaša Aleksandra Sokurova, čiji su rani filmovi koje je počeo snimati krajem 70-ih i 80-ih uglavnom bili zabranjeni u Sovjetskom savezu. Nikada Sokurov nije skrivao da mu je najveći uzor nenadmašni Andrej Tarkovski i pod njegovim utjecajem počeo se i baviti filmom, a već godinama je on i jedan od redovitih gostiju najvećih svjetskih festivala te je 2011. dobio i Zlatnog lava u Veneciji za film "Faust". Snima on i igrane i dokumentarne, ali i eksperimentalne filmove, a svojevrsnim eksperimentom mogao bi se nazvati i "Ruski kovčeg", film snimljen u jednom neprekidnom kadru u nekadašnjem carskom Zimskom dvorcu, danas muzeju Ermitaž u St. Peterburgu.

Moglo bi se ovaj film opisati i kao svojevrsnu povijesnu fantaziju u kojoj nas neimenovani narator vodi kroz nekadašnji dvorac carske ruske obitelji. U društvu Europejca, odnosno čovjeka koji predstavlja francuskog pustolova i putnika iz prve polovice 19. stoljeća markiza de Custinea, on nas vodi u šetnju muzejom, no ta je šetnja ujedno i putovanje kroz 300 godina povijesti grada i zemlje. Nalaze se ondje ljudi iz različitih faza ruske povijesti pa tako u jednoj sobi imamo recimo perzijskog veleposlanika koji se došao pokloniti ruskom caru iz 19. stoljeća, a u sljedećoj sobi ljudi iz sadašnjosti razgledavaju muzejski postav. I tako ukrug. Sve zapravo počinje kad skupina muškaraca i žena koji izgledaju kao ruska aristokracija ranog 19. stoljeća kočijom stiže u Zimski dvorac na bal koji je organizirao car Aleksandar I. Tada narator (kojeg nikada ne vidimo i iz čije perspektive zapravo sve pratimo, a kojem je glas posudio sam Sokurov) susreće Europejca i oni kreću u ovo mistično, simbolističko i metaforično putovanje kroz dvorac i rusku povijest.

Svaka dvorana dvorca tako predstavlja neki drugi period povijesti Rusije, a iako raspored dvorana nije poslagan kronološki, oni koji poznaju rusku povijest relativno lako će prepoznati neke poznate persone poput Petra Velikog, Katarine Velike, cara Nikolaja prvog, ali i događaje koji opisuju vladavinu Staljina ili nacističku okupaciju Lenjingrada. Nije ovo bilo, vjerujem, nimalo lako snimiti i režirati, a ekipa se između ostalog sastojala od čak dvije tisuće glumaca i nekoliko orkestara, koji su morali biti savršeno usklađeni i tempirani pošto je Sokurov film zamislio u jednom jedinom neprekinutom kadru. No, upravo taj jedan neprekinuti kadar i priča koja ide u krug djeluju da "Ruski kovčeg" izgleda kao nekakav suludi, avangardni, nadrealni san, ambiciozni artistički pothvat kojeg je Sokurov suvereno uspio zaokružiti. 

Primjedbe