Vjerovali ili ne, Bernardo Bertolucci i dalje
je jedini Talijan kojem je pošlo za rukom osvojiti Oscara za najboljeg
režisera. Kako to već obično biva, uspjelo mu je to za ni izbliza najbolji film
koji je snimio (svaka čast Posljednjem kineskom caru, no Bertoluccijeva daleko
najplodnija i najbolja faza bila je tijekom 70-ih godina prošlog stoljeća), a
ovaj nesuđeni pjesnik filmsku karijeru je započeo još početkom 60-ih kao
asistent Pieru Paolu Passoliniju, koji mu je i kasnije bio mentor i napisao je
scenarije za filmove koje je Bertolucci tijekom 60-ih režirao. Godina 1970.
možda je i ključna u Bertoluccijevoj karijeri jer je iste godine izbacio dva
filma. "Konformista" koji je snimio prema istoimenom romanu Alberta
Moravije te "Strategiu del Ragno", čiji je scenarij napisao po
motivima kratke priče Argentinca Jorgea Luisa Borgesa "Tema o izdajniku i
heroju". Kolika je tanka nit između izdajnika i heroja, između junaka i
kukavice savršeno ćemo saznati u ovoj političkoj drami / trileru, čiju je
radnju Bertolucci smjestio u fikcionalni gradić po imenu Tara.
Ondje će na zahtjev nekadašnje očeve
ljubavnice Draife (Alida Valli) stići relativno mladi muškarac po imenu Athos
Magnani (Giulio Brogi). Čim izađe iz vlaka shvatit će on da je njegovo ime i
prezime u Tari sveprisutno pošto je njegov istoimeni otac najveći heroj po
kojem je nazvan i glavni trg u gradiću, sve kulturne institucije, a postavljen
mu je i spomenik. Athos svog oca nije imao prilike upoznati pošto su ga fašisti
ubili 1936. godine, neposredno prije sinovog rođenja, a Athos stariji od onda
je simbol otpora fašiszmu u Tari. Iako u početku i nije bio pretjerano
oduševljen dolaskom u mjesto u kojem mu je otac ubijen, Athos mlađi će početi
istraživati obiteljsku prošlost i sve dublje ulaziti u misterij očeve smrti.
Upoznat će ondje danas već ostarjele tipove, nekadašnje antifašiste koji su
bili zajedno s njegovim ocem u pokretu otpora i skupa su oni planirali atentat
na Mussolinija. No, taj je atentat pošao po zlu pošto su njihove namjere
razotkrivene, a urotničke namjere glavom je platio Athos stariji. Ili barem
tako glasi službena verzija priče.
Osim tema konformizma i kukavičluka, s kojom
se Bertolucci perfektno pozabavio u meni njegovom najboljem filmu
"Konformistu", ovdje se bavi i tematikom potrebe stvaranja heroja.
Bertolucci svoje političke svjetonazore nikada nije skrivao i do kraja života
se zaklinjao u marksizam, a njegov aktivizam i potreba da u filmu izrazi svoje političke
stavove i nazore, najbolje se vidi u njegovim ranim filmovima. No, iako je bio
komunist, Bertolucci nije bio nekritičan i prema toj političkoj misli, a upravo
u "Strategia del Ragno" najbolje vidimo njegov prijezir prema potrebi
lijevih ili desnih režima za stvaranjem narodnih heroja. Često se zna dogoditi
da kad se malo dublje prokopa po biografiji ovog ili onog nacionalnog heroja da
se dođe do nekih i ne baš lijepih i ugodnih epizoda, a upravo takav slučaj će
biti i s ocem glavnog junaka ovog intrigantnog, provokativnog, subverzivnog
političkog trilera.
Primjedbe
Objavi komentar