THE IRISHMAN (2019,SAD) - 10/10



Bilo bi posve blesavo, suludo reći da se Martin Scorsese s "Ircem" vratio u velikom stilu iz jednostavnog razloga što stari Marty nikada nigdje i nije otišao. Teško je pronaći redatelja s toliko ujednačenom filmografijom, filmaša koji već punih pola stoljeća niže jedan za drugim kvalitetnim filmom i još od sredine sedamdesetih se prometnuo u jednog od najvećih američkih redatelja. Bez obzira što je Scorsese stalno tu negdje, "The Irishman" je film koji bi mogao biti (nadam se da i neće) završna točka na i jedne nevjerojatne karijere i remek djelo kojim je posve zaokružio svoj opus. Iako su brojni drugi autori snimali filmove o mafiji i kriminalnim organizacijama, Scorsese je uz Coppolu i dalje za mene prva asocijacija na gangsterski film. Epske gangsterske sage poput "Goodfellas" ili "Casino" djela su po kojima ćemo ga, između ostalog pamtiti, a iako je i nakon toga snimao filmove (Departed, Bande New Yorka) i serije (Boardwalk Empire) o bandama i kriminalcima, s "Ircem" se vratio dobroj, staroj Cosa Nostri.

I to kako se vratio. Okupio je Scorsese ovdje pravi glumački dream - team, a bez obzira što su i Robert De Niro i Al Pacino i Joe Pesci i Harvey Keitel već na pragu osamdesetih i za ove glumačke velikane bile su ovo ponajbolje uloge u dugo, dugo godina. Zanimljivo je kako je "Irac" zapravo prvi Scorseseov film u kojem se pojavljuje Al Pacino, jedan do najvećih američkih glumaca svih vremena koji je osvojio samo jednog Oscara (i to za Miris žene, dok je za niz nevjerojatnih uloga poglavito sedamdesetih posve nepravedno zaobiđen), no imam osjećaj da bi Pacino za ulogu čuvenog sindikalca Jimmyja Hoffe mogao dobiti zlatni kipić za najbolju sporednu ulogu. Upravo oko Jimmyja Hoffe i njegovog nestanka sredinom sedamdesetih vrti se cijela ova priča, a Scorsese nas u nju uvlači polako, strpljivo, sistematično, sveobuhvatno, didaktički i precizno, onako kako on najbolje zna.

Baš kao što Pacinu želim još jednog Oscara za ovu ulogu, tako se nadam da će i Scorsese za režiju ovog filma osvojiti također drugog Oscara jer i ovo je jedan od onih filmova u kojima možemo vidjeti njegovo vizionarstvo. Naizgled sve to izgleda tako jednostavno i logično, svaki kadar snimljen je iz onog kuta koji djeluje nekako najprirodnije i najupečatljivije, jednostavno maestralno. Bez obzira što ovaj film nije imao kino distribuciju (bar ne onu tradicionalnu), već je nakon dva tjedna prikazivanja u američkim kinima pušten na Netflixu, imam dojam da nije bilo istog tog Netflixa da ovaj film nikada ne bi bio snimljen. Produkcija "Irca" na kraju se popela na gotovo 160 milijuna dolara i imam osjećaj da niti jedan filmski studio danas ne bi izdvojio toliki novac za ovakvu pomalo staromodnu, epsku gansgersku sagu koja traje čak tri i pol sata. No, u ovom slučaju tolika dužina filma posve je opravdana i na kraju mi je bilo žao što "Irac" nije trajao još i duže.

S obzirom da su praktički svi glumci koji nose ovaj film već u ozbiljnim godinama, a kako je ovo epska saga čija se radnja proteže kroz više desetljeća, jedan od problema je bio kako ih pomladiti jer bilo bi dosta neuvjerljivo da se od De Nira pokuša napraviti tipa od 30 ili 35 godina, a Pacina tipa od 40. Kako bi se to postiglo, korištena je tehnika kompjuterskog pomlađivanja, a na kraju se to pokazalo kako sasvim solidno rješenje. Iako na prvu mladi De Niro i Pacino izgledaju nekako čudno, pomalo kao animirani likovi, nakon nekog vremena čovjek se na to navikne i postane mu posve normalno. I ostali produkcijski uvjeti su savršeni, od scenografije, kostima, fotografije Meksikanca Rodriga Prieta (Pasja ljubav, 21 gram, Požuda oprez, Vuk s Wall Streeta) pa do scenarija koji je oskarovac Steve Zaillian (Schindlerova lista, Bande New Yorka) napisao prema memoarima Charlesa Brandta "I Heard You Paint Houses".

Brandt je bio dugogodišnji istražitelj, koji se cijelu karijeru bavio istragom mafije, a knjigu je napisao nakon što mu je na smrtnoj postelji Irac Frank Sheeran priznao da je upravo on pobio na desetke ljudi radeći za sicilijansku Cosa Nostru u Americi. Iako se Scorsese u ovom filmu ponajviše bavi nestankom Elvisa Presleyja među sindikalistima Jimmyja Hoffe, upravo je Sheeran glavni lik "Irca" Sheerana i on nas vodi kroz cijelu priču. Već smo se u Scorseseovim filmovima nekako naučili na tog sveznajućeg naratora koji nas uvodi u priču, a ono što je u "Dobrim momcima" bio Henry Hill kojeg je utjelovio Ray Liotta (još jedan Irac u talijanskoj mafiji), sada je upravo Sheeran kojeg je utjelovio Robert De Niro, koji se nakon "Casina" i 24 godine stanke vratio suradnji sa Scorseseom.

Sheerana upoznajemo pedesetih kao veterana iz Philadelphije i prijevoznika koji će se zapravo sasvim slučajno povezati s obitelji koja je vodila tamošnje poslove, mafijaškom obitelji Bufalino. Filadelfijski capo Russell Bufalino (Joe Pesci) vrlo brzo će postati njegov ne samo zaštitnik, već i najbolji prijatelj, a Sheeran će se početi uspinjati na ljestvici kriminalne organizacije. Ne samo da će postati jedan od glavnih egzekutora, već će ga upravo Russell upoznati sa čuvenim sindikalistom, Hoffom.

Sad, odmah treba biti jasno da ono što kod nas podrazumijevamo kao sindikate i ono što su sindikati u Americi, posebno ono što su bili u vrijeme kad se odvija radnja ovog filma, pojmovi su koji se ne mogu uspoređivati. Upravo je Hoffa godinama bio na čelu najvećeg američkog sindikata i raspolagao je milijardama i milijardama dolara svog članstva. Pošto je u Americi i mirovinski sustav posve drukčiji nego u nas, upravo se preko članstva u sindikatu osiguravala mirovina za članove, a kako mafijaši baš i nisu mogli doći u banku i tražiti kredite i pozajmice, nije trebalo proći dugo da shvate da bi sindikati mogli biti njihove kasice prasice. Već od početka pedesetih mafijaši su ušli u sindikate i njihovim novcem su se služili za sve svoje investicije, za pranje novca, uostalom, dobrim dijelom sindikalnim novcem je i izgrađen Las Vegas. A čovjek koji je gotovo cijelo vrijeme imao kontrolu nad tim silnim milijardama i odlučivao što će se s njima raditi bio je Jimmy Hoffa.

Sjajno nam Scorsese, kao i obično, približava i povijesne okolnosti i sjajno prikazuje društvenu situaciju od kraja pedesetih pa sve do konca sedamdesetih. Iako danas vjerojatno nitko nema predodžbu koliko je Hoffa zapravo bio moćan u Americi u svoje vrijeme, sve ćemo to saznati i shvatiti. I kako je njegova likvidacija od strane mafije, beskrupulozne organizacije, zapravo bio potez nakon kojeg se sicilijanska Cosa Nostra u Americi polako počela urušavati. Iako se Hoffa u jednom trenutku potpuno oteo kontroli, bio je uvjeren da ga se zbog njegove moći i pozicije u društvu mafija neće usuditi dirati, no čovjek se ipak malo preračunao. I preko ovog filma Scorsese nas upućuje koliko je mafija zapravo bila moćna u Americi, kako je bila savršeno organizirana i kako je svoje pipke pustila apsolutno u sve pore društva. Bez obzira što nam je to i ranije više puta pokazao, Scorsese je i ovaj puta sačuvao neke adute pa imamo ovdje i neke sugestije kako je Kennedy uopće postao predsjednik i zašto je upravo mafija imala najviše razloga da se Fidel Castro sruši u Kubi. Još jedan perfektan film ponajvećeg redatelja kojeg je Amerika ikada dala i film koji spada u jako uzak krug najboljih filmova 2019. godine, odmah uz Bongovog "Parazita". 

Primjedbe