Vjerujem da se oni koji su gledali briljantan
dokumentarac Joshue Oppenheimera "The Act of Killing" i dalje jako
dobro sjećaju tog šokantnog djela o zločinima u Indoneziji početkom
60-ih godina za vrijeme Sukarna ili Suharta, tko će to više znati. Okupio je
tada Oppenheimer još uvijek žive tipove koji su nekoć haračili u indonezijskim
odredima smrti i izvršavali egzekucije političkih neistomišljenika te ih je uspio
navesti da glume sami sebe i prikažu točno što su radili. Sličnom principu
pribjegao je i američki dokumentarist Robert Greene, koji se zaputio u gradić
Bisbee u Arizoni, kako bi istražio zaboravljeni zločin koji se ondje odigrao
točno stotinu godina ranije. Jasno da Greene nije imao taj luksuz kao
Oppenheimer i nije uspio pronaći živuće 130 ili 140-godišnjake koji bi glumili
sami sebe u re-kreaciji tog stravičnog i zaboravljenog zločina, već je on on
okupio sadašnje stanovnike ovog gradića, a oni su odglumili svoje pretke.
Užasan zločin po kojem je Bisbee ostao upamćen
zbio se u srpnju 1917. godine i naziva se bisbijska deportacija. Osnovan je
ovaj gradić uz samu granicu s Meksikom 1880. godine i to iz razloga jer su
ondje pronađene velike zalihe ugljena, ali i zlata i srebra. Jasno da su vrlo
brzo ondje počeli dolaziti doseljenici iz cijele Amerike i to ljudi podrijetlom
sa svih strana svijeta i 1910. godine gradić je već brojao više od devet tisuća
stanovnika, a praktički svi su radili u rudnicima. Kakvi su bili uvjeti rada u
tim rudnicima lako je za pretpostaviti i crnčilo se ondje od jutra do sutra za
crkavicu od koje su obitelji rudara jedva preživljavale, a vlasnici su na
njihovom teškom fizičkom radu mlatili fine pare. Početkom 20. stoljeća komunistička
misao počela se provlačiti cijelim svijetom, radnici su smatrali da im je dosta
eksploatacije od strane bogatih kapitalista, a znakovito je bilo kako su u Bisbeeju
vlasnici bili germanskog podrijetla (Britanci, Nijemci), dok su rudari u
velikoj većini bili Slaveni, Romani ili pak Meksikanci. Kako je počeo II
svjetski rat tenzije su postajale sve veće, sindikati su postajali sve
okrupljeniji i jači, a štrajkovi tvorničkih radnika i rudara u Americi postali
su nešto najnormalnije.
Situacija je kuhala i u Bisbeeju, gdje je u
svibnju 1917. godine 800 članova sindikata od vlasnika zahtjevalo bolje radne
uvjete i povećanje plaća, no uprava je odbacila sve njihove prijedloge. Mjesec
dana kasnije u Bisbeeju je organiziran veliki štrajk, kojem se odazvalo više od
3000 rudara, odnosno oko 85 posto svih rudara iz Bisbeeja, a iako je štrajk bio
miran, lokalne vlasti pozvale su federalne postrojbe kako bi razbile štrajk.
Situacija je iz dana u dan postajala napetija i činilo se da je krvoproliće
neizbježno, a zatim je, početkom srpnja 1917. godine predsjednik uprave tvrtke
koja je bila vlasnik rudnika jednostavno odlučio deportirati štrajkaše iz
Bisbeeja. Više od 2000 stanovnika Bisbeeja i okolnih mjesta angažirano je u
postrojbu čiji je zadatak bio štrajkaše jednostavno deportirati iz Bisbeeja.
Naoružana ekipa potrpala je rudare u vagone za stoku i željeznicom njih 1300
odvezeno je u 320 kilometara udaljenu pustinju u New Mexicu. Svi oni su
upozoreni da će biti ubijeni ukoliko se ikada vrate u Bisbee, a ovaj ružan
događaj u povijesti je ostao upamćen kao "Bisbee Deportation".
Jasno da je jedan takav stravičan događaj
morao obilježiti kolektivnu svijest ovog grada koji se u međuvremenu prepolovio
po broju stanovnika, a na to je najviše utjecala činjenica da su famozni
rudnici zatvoreni 1975. godine. U takav, gotovo pa tipični američki grad duhova
stigao je autor dokumentarca, koji je došao na ideju pomalo razdrmati iste te duhove.
Točno stotinu godina poslije Green je odlučio re-kreirati događaj koji je
obilježio ovo mjesto, no pokazat će se da to nije nimalo jednostavan zadatak
jer je deportacija iz 1917. događaj koji i dalje polarizira ovo mjesto. I danas
ondje postoji više verzija tog događaja i dok jedni tvrde da je to bio jedini
ispravan način s kojom su se tadašnji vlastodršci obračunali s potencijalnom
revolucijom, drugi tvrde da deportacija nije bila ništa drugo nego etničko
čišćenje i da je štrajk samo poslužio kao savršena izlika da se obračunaju s
imigrantima.
Imamo tu zbilja šokantnih i nevjerojatih priča pa je tako jedan
brat bio štrajkaš, a drugi je bio među onima koji su ih deportirali, a što se
točno dogodilo 1917. godine i dalje je prilično nejasno. Snimio je Greene
nevjerojatno poetičan i potresan film, koji se može promatrati i kao izvrsna
parabola na današnjicu i ono što se danas događa ne samo u američkom društvu.
Svjedoci smo koliko je društvo podijeljeno, gotovo polarizirano i potrebna je,
nažalost, samo jedna šibica da izazove nešto slično onome otprije stotinu
godina, a ono što je jedino očito i sigurno, to je da iz povijesti nismo
uspjeli baš ništa naučiti.
Primjedbe
Objavi komentar