Iako je Francois Truffaut francuski novovalni
filmaš koji je snimio vjerojatno najpoznatiji distopijski film (Fahrenheit 451
prema kultnom romanu Raya Bradburryja jedini je Truffautov film na engleskom jeziku)
i drugi najpoznatiji prvoborac novog vala, Jean - Luc Godard okušao se u ovoj
vrsti filma. Dakako da s obzirom na njegov pomalo radikalni i nekonvencionalni
stil to nije mogao biti tipični distopijski science fiction, već bi se
"Alphaville" najbolje mogao opisati kao SF neo-noir. Za razliku od
većine distopijskih filmova i SF-a, Godard u "Alphavilleu" uopće nije
koristio takvu tipičnu scenografiju i futurističke lokacije, već je kompletan
film snimljen na stvarnim lokacijama u Parizu i to uglavnom po noći. Glavni
grad Francuske u kojem su početkom šezdesetih počele nicati poneke
modernističke građevine pretvoren je tako u fiktivni Alphaville, tehnokratsku
diktaturu budućnosti. I priču je Godard smjestio negdje u budućnost, no nije do
kraja jasno koliko u budućnost jer se likovi često referiraju na nedavne
događaje iz 20. stoljeća.
Iako nakon nekog vremena i gledatelju postane
jasno da je cijeli film snimljen u tadašnjem Parizu, djeluje cijela ova priča
prilično bizarno, nadrealno, tipično godardovski. Odlikuje se
"Alphaville" i neobičnom kamerom, čudnim i netipičnim kutovima
snimanja, a ova tehnokratska diktatura kao da je predstavljala svijet iz
budućnosti za koji je Godard strahovao da dolazi. Dakako da svaka ta priča s
diktaturama i promišljanjem svijeta budućnosti nezaobilazno vuče poveznice s
Orwellom i njegovom epohalnom "1984." pa tako i ovdje imamo nešto
nalik na Velikog brata koji budno prati sve što se zbiva. Iako uz SF obično
pomišljamo na razne specijalne efekte i slično, "Alphaville" se ističe
i po tome što je ovo futuristički film bez ikakvih specijalnih efekata. Jednako
koliko ovdje nema efekata, toliko je sve puno simbolike i parabola možda ne na
stvarni svijet u kojem je Godard živio, nego na njegovu percepciju svijeta koji
postaje sve lošije i opasnije mjesto.
Kršenje ustaljenih filmskih konvencija i nekih
nepisanih zakonitosti pri snimanju filma, Godard je s užitkom činio pa je tako
ostala zapamćena njegova legendarna izjava da su on i ostali novovalci
"uletili u film onako kako bi spiljski čovjek uletio u Versailles za
vladavine Luja XV". Izvrstan primjer za to je i "Alphaville" u
kojem je glavnu ulogu, tajnog agenta Lemmyja Cautiona rezervirao za Amerikanca
koji se proslavio u francuskim B filmovima, Eddiea Constantinea. Ovaj je glumac
nakon neuspješne karijere u SAD-u stigao u Europu, gdje se pedesetih proslavio
ulogom detektiva Lemmyja Cautiona. Istu je ulogu, doduše u pomalo radikalnijem
i netipičnom obliku ponovio u "Alphavilleu", no i u ovoj selidbi u
blisku budućnost zadržao je stil i prepoznatljivosti iz B-filmova.
Caution je u "Alphaville" stigao
kako bi pronašao nestalog agenta, ali i ubio profesora Von Brauna, arhitekta
društva u kojem ljude pogone isključivo logika i znanost, a posve je lišeno
emocija. Crno - bijela fotografija Raoula Coutarda dodatno utječe na osjećaj
dehumanizacije, a svi svakodnevni predmeti pretvoreni su u oruđe putem kojeg se
kompjuterski regulira život u Alphavilleu. No, iskusni istražitelj pronaći će i
slabu točku sustava i to u djevojci po imenu Natacha von Braun (Anna Karina),
kćeri profesora diktatora, čija će se programiranost početi lomiti kada je
Caution počne upoznavati s konceptima kao što su savjest i ljubav, riječima koje
su joj do tada bile nepoznate i koje su ciljano izbačene iz rječnika koji je ujedno
i Biblija ove totalitarne države. I u tom detalju možemo vidjeti poveznice s
"1984." jer je i ovdje cilj koristiti što manje riječi i što manje
ideja, a ima tu i puno egzistencijalističke filozofije pod čijim je utjecajem
bio Godard, što se može iščitati u dobrom dijelu njegovih filmova, posebno iz
ranije faze.
Primjedbe
Objavi komentar