ANSIKTET (1958,ŠVE) - 8/10



Na velikog švedskog autora Ingmara Bergmana ne treba trošiti previše riječi i dosta prostora sam mu posvetio kod dokumentarca "Bergman: godina u životu" i kod filma "Through a Glass Darkly", a "Ansiktet" ili "Čarobnjak" bio je film koji se pojavio vjerojatno nakon ključne godine u njegovoj karijeri. Godine 1957. Bergman je izbacio dva nevjerojata filma (Sedmi pečat i Divlje jagode), kojima se potvrdio kao autor koji sve što dotakne instantno pretvara u zlato, a nakon tih nevjerojatnih uspješnica, snimio je on ovu povijesnu humornu dramu koja pomalo i odudara od njegovog standardnog opusa. Definitivno nije Bergman jedan od onih autora čiji su filmovi odisali humorom, obično su njegove priče smrtno ozbiljne, često i tragične, no da nije cijepljen protiv smisla za humor pokazao je legendarni Šveđanin sa "Čarobnjakom". Inspiraciju za priču za ovu povijesnu dramu smještenu u svoju zemlju negdje u 19. stoljeću, pronašao je Bergman u drami "Magija" jednog od svojih omiljenih pisaca, Britanca G. K. Chestertona.

U središtu priče je putujući čarobnjak / mađioničar Albert Vogler (Max von Sydow) i njegova družina koja je stigla u provincijski gradić. No, ondje su njegove navodne nadnaravne sposobnosti i moći izazvale paniku kod vodećih ljudi u mjestu koji će se svim silama truditi ne samo onemogućiti njihov nastup, već ih i prokazati kao varalice. Jasno da će se situacija ovdje rasplesti u posve neočekivanom smjeru za sve zainteresirane, a fino se u "Ansiktet" Bergman pozabavio problematikom naivnosti, gluposti, zatucanosti i praznovjerja kod prosječnog čovjeka. Ujedno se na ovaj film može gledati i kao na duhovitu i konciznu karakternu studiju ili portret osobe koja je istovremeno apsolutni genijalac i najgori mogući varalica, a ova čak gotovo gothic priča donijela mu je posebnu nagradu žirija na festivalu u Veneciji i nominaciju za najbolji film godine po izboru britanske filmske akademije.

Kao što je to često bio slučaj u njegovim filmovima, lik misterioznog čarobnjaka Voglera, Bergman je dobrim dijelom osmislio po sebi, a tajming za nastanak takvog lika izuzetno je zanimljiv. Samo godinu ili dvije ranije Bergman je bio prosječan autor za kojeg nisu znali ni svi u Švedskoj da bi potom preko noći postao možda i najveća zvijezda svjetskog filma koju svi slave i dižu u nebesa. Zato i ne čudi da se u takvoj situaciji i sam donekle morao osjećati poput apsolutnog genija i da je to moralo utjecati na njega, no očito je i dalje u njemu ostao svojevrsni crv sumnje i da se pribojavao da bi već sa sljedećim filmovima mogao pokazati da su "Sedmi pečat" i "Divlje jagode" bili samo bljesak i da je on zapravo prijevara. Naravno da su njegove dvojbe bile posve neopravdane jer danas svatko tko voli film jednostavno mora (barem) cijeniti Bergmana i njegovo stvaralaštvo, a i u ovom je filmu uz već spomenutog Von Sydowa okupio vrsnu glumačku ekipu i glumce kojima je najviše vjerovao poput Ingridg Thulin, Gunnara Björnstranda, Bibi Andersson ili Erlanda Josephsona.  

Primjedbe