DEFAULT (2018,KOR) - 7/10



Imali smo se priliku posljednjih godina u američkoj kinematogragiji nagledati filmova koji bi se mogli smjestiti u podžanr financijskog trilera, odnosno filmova u kojima se tematizirala financijska kriza poput "Margin Call" ili "The Big Short". Jasno da se u tim i sličnim filmovima kojih se ili ne mogu sjetiti ili ih nisam ni gledao, tematizirala posljednja globalna kriza, koja je 2008. krenula iz Amerike i urušila svjetsko gospodarstvo, a čitavo desetljeće prije te čuvene krizetine, financijska kriza pogodila je i jugoistočnu Aziju. Zemlje jugoistoka Azije, koje su još od šezdesetih doživljavale velik gospodarski rast i do devedesetih su se iz zaostalih društava pretvorile u visoko industrijalizirane zemlje sa snažnom proizvodnjom i izvozom nazivane su i "azijski tigrovi", no kao što je dobro poznato svakom ekonomskom početniku, gospodarski rast nikada nije vječan. Baš kao što smo naučili na primjeru posljednje krize, i korejsko je gospodarstvo 1997. godine upalo u probleme zbog identičnih razloga.

Novca je bilo na bacanje, krediti su se dijelili šakom i kapom i onima koji su ih mogli vraćati i onima koji nisu, a sve je u Južnoj Koreji krenulo po zlu početkom 1997. godine Hanbo skandalom kad je razotkriveno kako su se novci izvlačili iz velikih firmi. Taj je skandal skrenuo pažnju ne samo na godinama prikrivenu korupciju s najviših instanci, već je izazvao i veliku zabrinutost kod stranih investitora, koji su se naglo počeli povlačiti s korejskog tržišta. Ubrzo su u bankrotu završile brojne, najveće kompanije, korejska valuta u kratkom roku je izgubila vrijednost, a kreditni rejting zemlje se stropoštao. Tako u ovoj kombinaciji financijsko - političkog trilera i osobno - socijalne drame situaciju oko financijske katastrofe počinjemo pratiti iz perspektiva posve različitih likova.

Jedna od njih je mlada analitičarka u središnjoj korejskoj banci Si-hyun, koja je na temelju analiza došla do zaključka kako je pitanje dana kada će Koreja ostati bez deviza kojima bi branila tečaj wona prema dolaru. Iako su njeni nadređeni svjesni ozbiljnosti situacije, svi oni vjeruju da se najgore ipak neće dogoditi. Kad shvate da je situacija bespovratna i da zemlju čeka kaos, vlada se odlučuje pozvati u pomoć MMF, iako im Si-hyun sugerira da je to najgore moguće rješenje i da će to dovesti do još gorih problema. I dok se kroz njezinu priču bavimo aspektom krize kroz postupanje vladajuće klike, mali poduzetnik Gap-su primjer je kako je kriza utjecala na prosječnog Koreanca. Tu je i mladi financijski analitičar i broker Jung-hak, koji je slučajno u radijskoj emisiji čuo za sudbine prosječnih ljudi koji su primorani prodavati svoje domove debelo ispod cijene kako bi pokušali svoja poduzeća spasiti od bakrota. Analizirajući podatke Jung-hak će i sam doći do zaključka da će korejsko gospodarstvo pljusnuti, a on odlučuje na tome zaraditi ulažući cijeli investicijski fond koji ima na raspolaganje u bankovnu okladu protiv korejskog gospodarstva.

I sve ove priče su podjednako zanimljive i bez obzira što u dramaturškom ili naracijskom smislu "Deafult" i ne nudi nešto novo, bilo je ovo i više nego solidno. I ovo je jedan od onih pomalo aktivističkih filmova u kojima se želi prikazati kako se vladajućoj političkoj kasti i njima vrlo bliskoj financijsko - korporacijskoj oligarhiji živo jebe za ljude, već je toj stoci jedino bitno spašavanje vlastitih guzica. Pokušava ovaj film biti i didaktički i prosječnog gledatelja kojem svijet financija baš i nije blizak na relativno jednostavan način uputiti u situaciju i na koji način financira današnji svijet, koji često baš i nije jednostavno shvatiti. Posebno kada na scenu stupi Međunarodni monetarni fond i njegov pregovarač utjelovljen u liku poznatog francuskog glumca Vincenta Cassela, a na primjeru Južne Koreje vidjet ćemo što to uopće znači kada požar dođe gasiti MMF. Jednima kriza i propast, drugima prilika to je staro dobro pravilo koje se posebno može primijeniti u današnjem globaliziranom svijetu koji funkcionira na principu duga kojim vladaju korupcija, pohlepa i egoizam.

Primjedbe