HELL OR HIGH WATER (2016,SAD) - 9/10



Da su dani pljačkanja banaka na američkom zapadu prošlost, kako sugerira jedan od epizodnih likova ovog filma, baš se i neće složiti njegovi glavni (anti)junaci, braća Tanner (Ben Foster) i Toby (Chris Pine). I dok su za starijeg od njih, neprilagođenog teksaškog outlawa Tannera, oružane pljačke, razbojništva, tučnjave, čak i ubojstva nešto najnormalnije što se događa u životu, Toby je za sebe planirao nešto mirniji život. No, nakon što je ostao bez posla na plinskoj bušotini, žena i djeca su ga napustili, a banka samo što mu nije zaplijenila kuću, i on će se upustiti u taj toliko poznati živod divljeg zapada. Iako se ovaj moderni western zbiva u sadašnjosti, nisu se ovdje okolnosti promijenile toliko puno u odnosu na filmove kojima se radnja zbiva stotinjak ili više godina ranije. I dalje ovdje vlada zakon jačega, a ono što se želi i hoće. po to se dolazi s pištoljem u rukama. Tako će se i braća Howard upustiti u seriju pljački banaka, i to isključivo manjih poslovnica banke koja im upravo treba zaplijeniti imanje zbog duga od 25 tisuća dolara, a upravo toliko je cilj braći i skupiti u kratko vrijeme.

Braći su pak za petama iskusni teksaški rendžeri, čangrizavi i cinični Marcus (Jeff Bridges), koji se sprema za penziju i koji stalno rasističkim i neukusnim štosevima podbada svog meksičko - indijanskog partnera Alberta (Gil Birmnigham) i u startu je jasno da ova priča neće dobro završiti za mnoge od njih. Gotovo nemoguće je ne povući paralelu između "Hell or High Water" i čudesnog "No Country For Old Men" braće Coen jer zasigurno su to dva najbolja filma u 21. stoljeću smještena na moderni Divlji zapad. Scenarist Taylor Sheridan, koji je odrastao na ranču u mjestu od tristotinjak stanovnika u središnjem Texasu, čovjek je koji je vratio western na velika vrata u američki film posljednjih nekoliko godina. I to ne klasičnim westernima, već filmovima i serijama smještenim u sadašnjost ili puno bližu prošlost, kojima savršeno prikazuje koji su problemi američkog zapada i koliko se taj već pomalo mitski prostor zapravo u ovih stotinjak godina i nije puno promijenio.

Amerika je oduvijek bila zemlja prostora. Zemlja nepreglednih prostranstava i divljina, zemlja koja je oduvijek bila mamac za razne pustolove sa svih krajeva svijeta i zemlja u kojoj su uspijevali opstati i snaći se samo oni najotporniji, najizdržljiviji i najuporniji (tu mislim na američki zapad). Gledajući sve te američke filmove smještene na divlji zapad, naučili smo da ti Teksašani baš i nisu ekipa s kojom se može zafrkavati i da ondje i dalje vlada zakon jačega. Gotovo ne postoji u tim manjim gradićima onog koji ne nosi barem pištolj ako već nema kalašnjikov ili sličnu strojnicu na ramenu kad ispija viski ili tekilu u saloonu u kojem se na štangi izvija već oronula 50-godišnja striptizeta. Doista depresivno djeluje Teksas u ovom filmu, čija je radnja smještena u koju godinu nakon posljednje bankarske krize koja je dovela do toga da su mnogi ostali bez svojih domova. Tako i ovdje svako malo vidimo kraj imanja natpise prodaje se,  bezbroj kuća, rančeva i farmi završilo je ondje na bubnju, a posla gotovo i nema.

Drastična vremena vode i do drastičnih poteza, na kakve će se odlučiti i braća Howard, no dok je za jednog od njih pljačka način da se pokuša spasiti i osigurati nasljeđe svojoj djeci, za drugog je to čista zabava i jedini način za življenje života punim plućima. Na perfektan način su Sheridan i redatelj, Škot David Mackenzie, prikazali i duh teksaškog stanovništva, koje dobrim dijelom barem podsvjesno i dalje podržavaju slične razbojnike, revolveraše koji su oličenje potisnutog duha Divljeg zapada. Jedina konstanta na zapadu, uz oružje, nasilje i opasan život, je vječna borba za zemlju i pokušaj otimačine tog najvrjednijeg resursa. Baš kao što su nekoliko generacija ranije američka vojska i rendžeri istu tu zemlju preoteli indijancima, tako sada banke otimaju istu tu zemlju njihovim potomcima. Nakon što je "Hell or High Water" premijerno prikazan na festivalu u Cannesu 2016. godine, stigao je u američku kino distribuciju, gdje je je zaradio 38 milijuna dolara na 12 milijuna dolara budžeta. Dogurao je i do četiri nominacije za Oscara (najbolji film, scenarij, Bridges za sporednog glumca i montaža), a iako nijednu nije uspio potvrditi, ovaj film slobodno se može svrstati u sam vrh američke produkcije ovog desetljeća.

Primjedbe