IVAN (2017,SLO) - 7,5/10



Iz susjedne Slovenije stiže nam prilično brutalna i realistična krimi drama koja je trijumfirala u izboru za najbolji slovenski film 2017. godine i koja već od prve scene kreće šokantno. Odmah u uvodu upoznajemo mladu plavušu, za koju ćemo kasnije saznati da se zove Mara (Maruša Majer) i koja je upravo stigla u bolnicu kako bi se porodila. Nakon poroda Mara ne želi ni vidjeti novorođenče kojem je nadjenula ime Ivan i premda bi se dalo naslutiti da žena pati od postporođajne depresije, vrlo brzo ćemo shvatiti zašto je takav njen odnos prema djetetu. U bolnici se nije pojavio otac njenog sina, oženjeni i duplo stariji poslovni čovjek Rok (Matjaž Tribuson), kojeg ona opsesivno voli, bez obzira što je riječ o jednom od onih tipičnih balkanskih poduzetnika, odurnih kriminalaca koji su isplivali iz kanalizacijskih šahti u posljednjih tridesetak godina.

No, ovaj posrnuli tajkun i nije se mogao pojaviti na porodu jer je upravo priveden zbog gospodarskog kriminala i korupcije, a odmah po izlasku iz bolnice Mara će ga otići potražiti u njegovoj vili. I bit će to prva u nizu njenih pogrešnih odluka jer će si time samo dodatno zakomplicirati situaciju i navući na vrat batinaše Rokove supruge (jednog od njih glumi Leon Lučev). Na kraju će se Mara i Rok ipak nekako uspjeti sastati, no ispostavit će se da je Mara u prilično nemogućoj situaciji jer mora birati između ljubavnika i tek rođenog sina. Djeluje ova priča tako tipična za ove prostore nevjerojatno realistično i stvarno, a moram priznati da ovakvu šokantnu, grubu i nasilnu priču zaista nisam očekivao. Priča je to od koje se zaista ledi krv u žilama i zbilja je bila teško gledati što nesretni dječačić mora proživljavati u prvim danima svog života.

Sva sreća pa mališan nije toga ni svjestan, no snimio je ugledni slovenski filmaš Janez Burger zapravo toliko tipičnu priču za našu podneblja uz koju se pomalo i licemjerno snebivati i moralizirati kako je to okrutno jer sve ovo je, nažalost, stvarnost. Upravo takvo je razvaljeno društvo u svim tim našim posttranzicijskim vukojebinicama, pokvareno, koumpirano, zlo, prepuno gamadi koja misli isključivo na sebe i koja vlastitog bogaćenja i probitka gazi i ruši sve što im se nađe na putu. Bio je "Ivan" i slovenski kandidat za Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja, no bez obzira što nije ušao u uži izbor, svejedno je to iznimno kvalitetan film sa sjajnim glumačkim izvedbama, a koji usput nudi i posve stvaran uvid u društvenu svakodnevicu. 

Primjedbe