MONOS (2019,KOL) - 7,5/10



Još jedan nadrealni, neobični, bizarni, artistički, baš po mom ćeifu film stiže nam iz Latinske Amerike, ovaj puta Kolumbije. Premijerno je ova mistična kombinacija pustolovnog filma, drame i trilera koja se našla negdje na trećini puta između "Apokalipse danas" (po vizualnosti), "Gospodara muha" (tematski) i filmova Wernera Herzoga (stilski i po poetici) prikazana na festivalu u Sundanceu, gdje je "Monos" osvojio i nagradu žirija u svjetskoj dramskoj sekciji. Potom je "Monos" prikazan na brojnim svjetskim festivalima, gdje je također osvajao nagrade (kao recimo u San Sebastianu, Vina del Maru, Palm Springsu, Odessi, Newportu, Londonu, Ljubljani ili Haifi), a bio je film Alejandra Landesa i kolumbijski kandidat za Oscara. Iako nije ušao u uži izbor za najprestižniju filmsku nagradu, "Monos" je tako nominiran za nagradu Goya za najbolji latinoamerički film, a u izboru latinoameričkih filmskih novinara zaslužio je čak sedam nominacija, među njima i one za najbolji film, glazbu (Mica Levi - Under the Skin, Jackie) i fotografiju.

Posve je jasno kako je Landes svoju priču smještenu visoko i duboko u tropske kolumbijske džungle osmislio ponajviše inspiriran poznatim romanom Williama Goldinga "Gospodar muha" (iako ima tu i Conradovog "Srca tame") pa tako i ovdje imamo mikrosvijet kojim gospodare djeca. No, nisu to bilo kakva djeca, već je to skupina od osam mladih baraba, naoružanih i izrazito militantnih i opasnih dječaka i djevojčica kojima zapovijeda nabildani patuljak koji ih povremeno obilazi. Njihov je zadatak čuvanje taoca odnosno američke liječnice koju svi nazivaju Doctora (Julianne Nicholson) i mliječne krave koju su konskribirali od lokalnog stanovništva. Dok im vrijeme prolazi u prilično opasnim igrama, povremenim dolascima u kontrolu nabildanog patuljka kojeg se svi boje, divljanjem po džungli, situacija će se zakomplicirati kada Doctora pokuša pobjeći.

Pokazao se "Monos" kao jedan od onih potpuno avangardnih, mističnih, misterioznih, nadrealnih, metaforičnih, simboličnih i izrazito vizualnih umjetničkih filmova u kojima su upravo vizualnost i stvaranje ugođaja daleko ispred same priče. Nema tu tipične narativne linije i klasične priče, već je to jedan od onih filmova u kojem se sva pažnja posvećuje stvaranju ugođaja, a fotografija i okruženje su zaista impresivni. Ne treba biti previše mudar pa zaključiti kako je cijela ova priča zapravo metafora na konflikte u Kolumbiji i sve te marksističke, fašističke ili kakve sve ne gerile koje se skrivaju tamo po džunglama i neprekidno bore već desetljećima. Ti mladi vojnici koji će se sve više pretvarati u pravi čopor divljih životinja, krvožednih manijaka i nasilnika koji pokušavaju smaknuti sve živo što im se približava pa i jedni druge, zapravo su metafora na Kolumbiju kao naciju i društvo.

U "Monosu" mladost služi kao metafora za Kolumbiju kao naciju - to je mlada nacija, koja je još u potrazi za svojim identitetom, a san o miru je krhak, nesiguran i nedohvatljiv. To je kao faza u životu u kojoj ni sami ne znamo želimo li biti s nekim u društvu ili želimo biti sami, dok "Monos" pokušava kod gledatelja prije izazvati bijes ili konfliktne osjećaje, a ne stvarati osjećaje sažaljenja prikazivanjem onoga što obično zamišljamo kao klasični konflikt. Tim je riječima Landes opisao svoju ideju pri stvaranju ovog filma i na koji način ga se možda i najbolje može pokušati shvatiti i razumijeti, no jasno da je to jedan od onih filmova u kojima svaki gledatelj ima mogućnost i slobodu donijeti zaključak o onome što je vidio. Svi glumci koji se pojavljuju u ovom filmu osim Amerikanke Nicholson i tipa koji je utjelovio vođu te dječje bande Bigfoota zapravo su naturščici kojima je ovo bio i prvi susret s filmom, a definitivno bi ovo moglo biti zanimljivo onima koji vole i cijene malo drukčiji filmski izričaj. 

Primjedbe