MOTHERLESS BROOKLYN (2019,SAD) - 7/10



Poznati američki glumac Edward Norton, kojeg se ponajviše sjećamo po nizu impresivnih uloga još devedesetih, posljednjih nekoliko godina kao da je iščeznuo iz svijeta filma. Zadnja ozbiljna uloga (ako ne računamo posuđivanje glasa u crtićima) bila mu je u "Birdmanu" još 2014. godine, a jedan od razloga zašto je neko vrijeme po strani ostavio glumačku karijeru, bila je realizacija njegovog autorskog projekta na kojem je radio još od 1999. godine. Tada je svjetlo dana ugledao krimi roman Jonathana Lethema, kojim je Norton postao opsjednut i godinama ga je pokušao ekranizirati. Nakon puna dva desetljeća Norton je konačno uspio snimiti film u kojem je osim glavne uloge on bio i scenarist, redatelj i producent, a noirovska krimi drama "Motherless Brooklyn" najbolje bi se mogla opisati kao Nortonova "Kineska četvrt".

Za razliku od "Kineske četvrti" čija se radnja zbiva u Los Angelesu 1937. i prati priču oko malverzacija oko vode, "Motherless Brooklyn" zbiva se u New Yorku 1957. godine i pratimo ovdje priču o malverzacijama s građevinskim zemljištima, urbanizmom, planiranjem. Iako je Lethem radnju romana smjestio u sadašnjost, Norton ju je prebacio u pedesete, klasično noirovsko razdoblje, a i sam film izgleda kao da je snimljen upravo u tom razdoblju. Ne samo da je Norton svoje životno djelo odlučio snimiti retro stilom, doduše s povremenim i rijetkim modernističkim stilizacijama, već i dijalozi i gluma više podsjećaju na filmove iz tog razdoblja, nego iz sadašnjosti, a i cijeli produkcijski dizajn tipičan je za razdoblje u kojem se zbiva film. Ovo ne da je neo-noir, nego je gotovo pa tipični film-noir koji kao da je doista snimljen nekoć davno, a imamo tu praktički sve najvažnije elemente i odrednice klasičnog noira. No, velika novost je što imamo prilično netipičnog i neobičnog privatnog istražitelja, kojeg je, jasno, utjelovio sam Norton.

Taj zapravo slučajni privatni istražitelj je mladić s Touretteovim sindromom Lionel. Nakon što je odrastao u sirotištu, gdje je bio zlostavljan, pod svoje ga je uzeo ratni veteran i privatni detektiv Frank Minna (Bruce Willis). Bez obzira što svojim nekontroliranim ispadima, gestikulacijama i svim ostalim što ide uz Tourettea i zbog čega su ga svi smatrali degenerikom Lionel djeluje i više nego groteskno, Frank je u njemu prepoznao potencijal pošto ovaj mladić gotovo pa ima fotografsko pamćenje. Nakon što je tijekom istrage jednog slučaja Frank ubijen, Lionel će nastaviti slučaj i bez obzira na svoj hendikep on će se uvaliti u jednu i više nego ozbiljnu i opasnu priču. Stat će on na žulj nekim nevjerojatno moćnim i opasnim tipovima, a sve će to voditi do glavnog gradskog moćnika i čovjeka zaduženog za planiranje razvoja New Yorka Mosesa Randolpha (Alec Baldwin).

S obzirom da Lionel ima nedijagnosticirani Touretteov sindrom, lako je za pretpostaviti da je teško za očekivati kako je on jedan od onih neuočljivih detektiva, a upravo takav neobični glavni junak ono je što izdvaja "Motherless Brooklyn" od sličnih ostvarenja. Priča ovdje zaista neodoljivo podsjeća na "Kinesku četvrt" Romana Polanskog jer u središtu pažnje i tu su korupcija, zlouporaba moći i želja da se javni interesi i javni novac upregnu za nečiju privatnu korist. Pomalo mi je "Motherless Brooklyn" čak djelovao i kao svojevrsna parodija na klasični film-noir, a bez obzira što je cijela atmosfera baš čudna, nekako neprirodna, a s gotovo dva i pol sata trajanja film je definitivno prerazvučen, bio je ovo sasvim dobar krimić. 

Primjedbe