PODBROSY / JUMPMAN (2018,RUS) - 6,5/10





Denis je 16-godišnjak kojeg je njegova majka Oksana kao novorođenče u kutiji ostavila ispred sirotišta. Punih 16 godina poslije mater se očito predomislila i došla po svog sina, mladića koji ima kongenitalnu analgeziju, genetsku bolest ili bolje rečeno poremećaj, zahvaljujući kojoj on uopće ne osjeća bol. Već u prvoj sceni vidimo da njegovi vršnjaci iz sirotišta imaju i više nego bolesne načine kako bi testirali osjećali li on stvarno bol ili ne. No, nisu oni jedini jer i njegova majka je osmislila plan kojim bi mogla financijski profitirati na njegovom poremećaju. Mama Oksana i dalje je atraktivna plavuša koju bi se zdravo seljački nazvalo klasična sponzoruša (da ne upotrijebim nešto grublji izraz), koja se kreće u krugovima ljigavih poslovanjaka i korumpiranih policajaca, odvjetnika i sudaca. Ona i njeno društvo tako su za mladog Denju osmislili zadatak bacanja pod automobile uglavnom bogatim ljudima, a potom bi zahvaljujući dobro uhodanom mehanizmu koji se sastoji od policajaca, liječnika, tužitelja, branitelja i sudaca, iznuđivali novac od onih pod čijim autom bi mladi Denja završio.

U početku se i Denji svidio takav aranžman jer ju umjesto u sirotištu on sada s mamom završio u luksuznom stanu, imaju novaca i fino se živi. No, problem je što će i njegova mama i ostatak te užasavajuće ekipe s vremenom postajati sve pohlepniji i sve češće će od njega tražiti bacanje pod auta, a ozljedama već ozbiljno načeti 16-godišnjak shvatit će da u današnjem ruskom društvu svatko je potreban onoliko dugo koliko služi svrsi i onoliko dugo koliko se na njemu može zarađivati. Lako je za zaključiti da je i ovo jedan od filmova koji je neskrivena kritika ruskog opustošenog društva, a bez obzira što je treći film Ivan Tvedroskog brz, dinamičan i stilski izuzetno zanimljiv, nije uspio doseći svog neskrivenog uzora, možda i najboljeg aktualnog ruskog filmaša Andreja Zvjaginceva.

Dosta je to ostalo na razini stereotipa i klišeja, a iako priča kreće jako dobro i uzbudljivo, nakon nekog vremena se sve to ispuše i ostaje pomalo na razini pretjeranog statementa, gotovo karikature, o sveopćoj korupciji, pokvarenosti i nemoralu društva. Vrlo brzo mlađahni Denja shvatit će da bi mu bilo puno bolje da je ostao u sirotištu i da ljubav i želja za majčinstvom nije ono što je Oksanu nagnalo da ga izbavi, no pomalo mi je nerazrađen ostao odnos između majke i sina, koji će na trenutke zaplesati i po rubu incesta. Bez obzira na sve to, imao je film koji se može pronaći i pod nazivom "Jumpman" fin festivalski život, moglo ga se vidjeti i u Motovunu 2019. godine, dok je u Karlovym Varima dobio posebno priznanje žirija. Zanimljiv film o raspadajućem društvenom sustavu i ljudima koji pokušavaju plivati u takvoj žabokrečini od kojeg se ipak moglo izvući i nešto više. 

Primjedbe